2024-04-10, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man gifter sig bor tillsammans, det menas om inte Gubbens bostad var skriven som enskild egendom ska den dels, kvinnan kanske sedan köpte en egen bostad, hade ont o pengar låna upp, sedan skiljde dom sig aldrig, det menas även skulder räknas in i bodelningen, det är här barnen kommer in, nej dom har vart gifta hela tiden, dom umgicks osv.

Tycker du själv att det där var en begriplig förklaring?
Citera
2024-04-10, 07:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Hur pass säker är du på det? Låter konstigt.

Det står uttryckligen i ärvdabalken så rätt säker är jag:
Citat:
2 § Lever vid den efterlevande makens död någon bröstarvinge till den först avlidna maken eller dennes föräldrar, syskon eller syskons avkomling, skall, om inte annat sägs i tredje stycket eller i 3-5 §§, 6 § tredje stycket eller 7 § tredje stycket, hälften av den efterlevande makens bo tillfalla dem som då har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken.

Den efterlevande maken får inte genom testamente bestämma över egendom som skall tillfalla den först avlidnes arvingar.
Har en bröstarvinge redan vid den först avlidna makens död helt eller delvis fått ut sitt arv efter denne, skall bröstarvingens andel i den efterlevande makens bo minskas i motsvarande mån.

Om det som den efterlevande maken erhöll i arv av kvarlåtenskapen efter den först avlidne utgjorde annan andel än hälften av summan av detta arv och den efterlevandes egendom efter bodelningen, skall arvingarna efter den först avlidne ta samma andel i boet efter den sist avlidne. Lag (2005:435).

Tanken är att även om man är gift så ska ens tillgångar i slutändan tillfalla egna släktingarna och inte någon annans släkting. Det kallas efterarv eller mer officiellt sekundosuccession.
Citera
2024-04-10, 15:11
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings

Tanken är att även om man är gift så ska ens tillgångar i slutändan tillfalla egna släktingarna och inte någon annans släkting. Det kallas efterarv eller mer officiellt sekundosuccession.
Tack för ett bra svar.
Men en sak lurar jag på. Varför blir det inte så att de görs på en gång? Alltså att den döda makens halva, går till systerdottern på en gång?

Det är ju även läge för fiffel här med.
Citera
2024-04-10, 15:42
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar.
Men en sak lurar jag på. Varför blir det inte så att de görs på en gång? Alltså att den döda makens halva, går till systerdottern på en gång?

För att efterlevande makar anses ha ett legitimt behov att kunna sitta kvar i orubbat bo. Så minskar risken t ex att den måste sälja hemmet för att en släkting till den döde ska få ut arv vid den första makens död.
Citera
2024-04-10, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Fast detta gäller väl bara om paret inte har några gemensamma barn? Har de det, så får väl dessa allting som är kvar, när den andra och sista föräldern dör? (Eventuella särkullsbarn får förstås sin andel direkt när deras respektive förälder dör.)
Citera
2024-04-10, 18:29
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar.

En av anledningarna till att man gifter sig är väl just att frun/maken ska ärva.
Citera
2024-04-10, 20:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tack för ett bra svar.

Vill att det ska vara så skriver man ett testamente men grunden handlar nog om att man inte ska tvinga en efterlevande att sälja ett gemensamt hus på grund av den avlidnes släktingar. Har man gemensam ekonomi blir det knepigt om hälften försvinner över en dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast detta gäller väl bara om paret inte har några gemensamma barn? Har de det, så får väl dessa allting som är kvar, när den andra och sista föräldern dör? (Eventuella särkullsbarn får förstås sin andel direkt när deras respektive förälder dör.)

Det finns många undantag från huvudregeln men den tillämpas även om man har gemensamma barn. När efterlevande avlider får de dels ut arvet efter först avlidne och även av den efterlevande.

Det märks inte i de flesta situationer men säg att en man och kvinna har ett gemensamt barn och kvinnan har ett barn sedan tidigare, mannen avlider och det är då deras gemensamma barn som normalt är arvinge men då mannen och kvinnan är gifta så ärver kvinnan enligt regeln jag angett. Kvinnan äger då hälften av sina tillgångar med full äganderätt och hälften med fri förfoganderätt. När kvinnan avlider finns gemensamma barnet och kvinnans tidigare barn. Då båda är bröstarvingar till kvinnan har de normalt rätt till hälften var, alltså lika stora delar men då hälften av kvinnans tillgångar omfattas av efterarv blir istället fördelningen 75 % (50 % i efterarv efter fadern och 25 % i arv efter modern) till det gemensamma barnet och 25 % till kvinnans tidigare barn.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2024-04-10 kl. 20:21.
Citera
2024-04-10, 22:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vill att det ska vara så skriver man ett testamente men grunden handlar nog om att man inte ska tvinga en efterlevande att sälja ett gemensamt hus på grund av den avlidnes släktingar. Har man gemensam ekonomi blir det knepigt om hälften försvinner över en dag.

Det finns många undantag från huvudregeln men den tillämpas även om man har gemensamma barn. När efterlevande avlider får de dels ut arvet efter först avlidne och även av den efterlevande.

Det märks inte i de flesta situationer men säg att en man och kvinna har ett gemensamt barn och kvinnan har ett barn sedan tidigare, mannen avlider och det är då deras gemensamma barn som normalt är arvinge men då mannen och kvinnan är gifta så ärver kvinnan enligt regeln jag angett. Kvinnan äger då hälften av sina tillgångar med full äganderätt och hälften med fri förfoganderätt. När kvinnan avlider finns gemensamma barnet och kvinnans tidigare barn. Då båda är bröstarvingar till kvinnan har de normalt rätt till hälften var, alltså lika stora delar men då hälften av kvinnans tillgångar omfattas av efterarv blir istället fördelningen 75 % (50 % i efterarv efter fadern och 25 % i arv efter modern) till det gemensamma barnet och 25 % till kvinnans tidigare barn.

Jo. Och varken mannens eller kvinnans syskon, syskonbarn eller andra släktingar (förutom barnen som sagt) ärver någonting.
Citera
2024-04-11, 03:24
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo. Och varken mannens eller kvinnans syskon, syskonbarn eller andra släktingar (förutom barnen som sagt) ärver någonting.

Ja det stämmer, arvsordningen är densamma vid efterarv.
Citera
2024-04-23, 19:28
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ja det stämmer, arvsordningen är densamma vid efterarv.
Lite sent. Men jag har sagt till min vän att hon skall hålla koll på när mannens fruga dör. Och då så kan hon få del av arv från sin kära morbror. Hon älskade verkligen han.

Frugans sons fru, hoppas du fattar vad jag menar , är väldigt angelägen att ta hand om dödsboet. Hon har gjort det tidigare med andra och det behöver inte vara några problem. Men var väldigt på.

Hur fungerar egentligen ett dödsbo i detta fall? Antar att det finns lagar som måste följas?
Citera
2024-05-01, 17:47
Medlem
Hej experter.
Har några frågor om testamente.
Jag har 3 barn.
Vill inte ha några frågor om relationen till mina barn för den lär va rätts uppenbar.
Om jag vill att 1 av barnen ska ha så mycket som möjligt och 2 av barnen bara deras lagliga rätt.
Funkar det att skriva.
A med personnr 1111111 ska bara erhålla sin lagstadgade laglott.
B med personnr 2222222 ska bara erhålla sin lagstadgade laglott.
C med personnr 3333333 ska erhålla resterande del av min kvarlåtenskap..

Fråga 2 .
Det är väl ok att ha ett testamente helt i datautskrift bara alla namnteckningar, namnförtydligande och datum/ort och allt annat är handsignerat.

Fråga 3 .
Vittnena, kan det vara ett par man och fru som bor grannar, givetvis inte jäviga eller har med testamentet att göra på något sött.
Eller det bör vara 2 st mer oberoende personer.
En av grannparet och en annan.
Eller grannparet funkar.

Kommer kanske fler frågor men tror detta är det väsentligaste som jag funderar på
Tackar på förhand 🙏☺️
Citera
2024-05-02, 21:16
Medlem
Är de verkligen inte nån som kan svara på mina frågor.
🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in