2024-04-09, 17:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Lite det som är problem med testamente, ta ex att jag skriver ett testamente, förvarar jag den hemma och den är missgynnade för ex ett barn, kanske det barnet är med som går igenom mitt hem, hitta testamentet, helt enkelt bränner upp den.

Testamente är inte så enkelt som det låter, man måste lämna in den till en som förvara den.

Vid sjukdom är man oftast inte sina sinnes fulla bruk, man kan bli kär i hemtjänsten eller någon som hjälper en sista tiden, man vill gärna ge personen lite pengar, men det är redan försent, man måste planera sitt arv i tid om man ska göra någon arvlös, ex man har särkullbarn, vill rikta det till andra, det krävs planering för att lyckas.
Det ändrar inte på något vis det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Citera
2024-04-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det ändrar inte på något vis det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Allt kan låta enkelt vid nära döden, men det är sällan det, ex gåva just innan jämställs med testamente, det krävs två vittnen, finns inga vittnen är den ogiltig.

När man väl har en dokumenterad sjuk dom som leder till döden är man sällan vid sina sinnes fulla bruk.
Man ska kunna tänka klart som när man är frisk.
Citera
2024-04-09, 17:50
Medlem
Citat:
Man har sedan dessa paragrafer under §9 o vidare, att han nu vet att han ligger inför döden kan han inte testamentera bort ett ge gåva till någon annan, skulle han göra det blir personen återbetalningsskyldig.

Detta måste göras långt innan, varav gifta kvinnan ärver allt.

Det där har du fått om bockfoten. Maka omfattas ej av förstärkt laglottsskydd.
Citera
2024-04-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det där har du fått om bockfoten. Maka omfattas ej av förstärkt laglottsskydd.
Men av kvarlåtenskapen.
Citera
2024-04-09, 17:55
Medlem
Citat:
Men av kvarlåtenskapen.

Kan du förklara?
Citera
2024-04-09, 17:58
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Allt kan låta enkelt vid nära döden, men det är sällan det, ex gåva just innan jämställs med testamente, det krävs två vittnen, finns inga vittnen är den ogiltig.

När man väl har en dokumenterad sjuk dom som leder till döden är man sällan vid sina sinnes fulla bruk.
Man ska kunna tänka klart som när man är frisk.

OK du får sista ordet. Jag resonerar inte som du gör och kommer inte att göra det heller...
Citera
2024-04-09, 18:01
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Din väns morbrors släktingar får ut sitt arv när efterlevande frun avlider om inget testamente har upprättats.
Citera
2024-04-09, 18:04
Medlem
Citat:
Kan du förklara?
Kvarlåtenskap, det du äger gemensamt, detta kan man inte ge bort, samt mycket svårt för en utomstående o bevisa.
det är så kallat giftegodsrätt, omfattar pengar på konto, bilar osv
Citera
2024-04-09, 22:08
Medlem
Citat:
Kvarlåtenskap, det du äger gemensamt, detta kan man inte ge bort, samt mycket svårt för en utomstående o bevisa.
det är så kallat giftegodsrätt, omfattar pengar på konto, bilar osv

Om en make äger saker utan samägande med andra maken så kan den medan den är i livet göra vad den vill med nämnda saker (undantag parets gemensamma bostad och att gåvor och testamentsvillkor kan vara ogiltiga).

Kvarlåtenskapen är vad som finns kvar vid dödsfallet. Krav på andra makens giftorättsgods uppstår först vid bodelning pga skilsmässa eller dödsfall.

Jag vet inte vad du menar med ”för en utomstående o bevisa”.
Citera
2024-04-09, 22:15
Medlem
Citat:
Om en make äger saker utan samägande med andra maken så kan den medan den är i livet göra vad den vill med nämnda saker (undantag parets gemensamma bostad och att gåvor och testamentsvillkor kan vara ogiltiga).

Kvarlåtenskapen är vad som finns kvar vid dödsfallet. Krav på andra makens giftorättsgods uppstår först vid bodelning pga skilsmässa eller dödsfall.

Jag vet inte vad du menar med ”för en utomstående o bevisa”.
Man gifter sig bor tillsammans, det menas om inte Gubbens bostad var skriven som enskild egendom ska den dels, kvinnan kanske sedan köpte en egen bostad, hade ont o pengar låna upp, sedan skiljde dom sig aldrig, det menas även skulder räknas in i bodelningen, det är här barnen kommer in, nej dom har vart gifta hela tiden, dom umgicks osv.
Citera
2024-04-09, 22:35
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd med rubriken "Arv" infogad, använd sökfunktionen och skriv en bättre rubrik nästa gång.

/Mod
Citera
2024-04-10, 06:29
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Din väns morbrors släktingar får ut sitt arv när efterlevande frun avlider om inget testamente har upprättats.

Hur pass säker är du på det? Låter konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in