Citat:
Hej experter.
Har några frågor om testamente.
Jag har 3 barn.
Vill inte ha några frågor om relationen till mina barn för den lär va rätts uppenbar.
Om jag vill att 1 av barnen ska ha så mycket som möjligt och 2 av barnen bara deras lagliga rätt.
Funkar det att skriva.
A med personnr 1111111 ska bara erhålla sin lagstadgade laglott.
B med personnr 2222222 ska bara erhålla sin lagstadgade laglott.
C med personnr 3333333 ska erhålla resterande del av min kvarlåtenskap..
Fråga 2 .
Det är väl ok att ha ett testamente helt i datautskrift bara alla namnteckningar, namnförtydligande och datum/ort och allt annat är handsignerat.
Fråga 3 .
Vittnena, kan det vara ett par man och fru som bor grannar, givetvis inte jäviga eller har med testamentet att göra på något sött.
Eller det bör vara 2 st mer oberoende personer.
En av grannparet och en annan.
Eller grannparet funkar.
Kommer kanske fler frågor men tror detta är det väsentligaste som jag funderar på
Tackar på förhand 🙏☺️
Har några frågor om testamente.
Jag har 3 barn.
Vill inte ha några frågor om relationen till mina barn för den lär va rätts uppenbar.
Om jag vill att 1 av barnen ska ha så mycket som möjligt och 2 av barnen bara deras lagliga rätt.
Funkar det att skriva.
A med personnr 1111111 ska bara erhålla sin lagstadgade laglott.
B med personnr 2222222 ska bara erhålla sin lagstadgade laglott.
C med personnr 3333333 ska erhålla resterande del av min kvarlåtenskap..
Fråga 2 .
Det är väl ok att ha ett testamente helt i datautskrift bara alla namnteckningar, namnförtydligande och datum/ort och allt annat är handsignerat.
Fråga 3 .
Vittnena, kan det vara ett par man och fru som bor grannar, givetvis inte jäviga eller har med testamentet att göra på något sött.
Eller det bör vara 2 st mer oberoende personer.
En av grannparet och en annan.
Eller grannparet funkar.
Kommer kanske fler frågor men tror detta är det väsentligaste som jag funderar på
Tackar på förhand 🙏☺️
Så vitt jag vet är svaret "ja" på alla dina frågor. Fast det kan ju vara bra att ha extra säkerhet om man ska dra ner på bröstarvingars arv som du gör, ifall de skulle få för sig att klandra testamentet. Jag tänker särskilt på punkt 3: skaffa hellre två vittnen som inte känner varandra sedan tidigare! Ett gift par är ju lite "jäv". Även om jag inte tror att det är olagligt, men just OM någon skulle klandra testamentet. Det kan ju även bli så att du dör LÅNGT i framtiden, när det här grannparet också är avlidna (eller en av dem), så att de inte går att förhöra. Bättre då att ha det foolproof.