2016-04-08, 10:37
Medlem
STeWeis avatar
Är du sann?
Din mor dog i natt och det första du tänker på är att roffa åt av hennes saker. Bara att komma med förslaget att hämta tavlan nu och ljuga för dina syskon, det är faktiskt stöld från dödsboet. Givetvis ska ni syskon i första hand komma överens om ni inte gör det får väl en bodelningsman kopplas in. Då kan du vara säker på att allt kommer att värderas.
DU kan absolut inte göra anspråk på en större del.
Jag hoppas att dina syskon vet hur falsk du är emot dem så att de tar in en utomstående som hjälper till.
Stjäla ifrån sina egna syskon hur tänker du?
Citera
2016-04-08, 10:38
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Du är snabb med att gama åt dej när det varit dödsfall skäms du inte?

Att vara realistisk kan väl knappast beskrivas på det sätt du gör.
Hans mors egendomar ska fördelas mellan barnen och att fundera på hur fördelningen ska utföras är inte konstigt, det är förnuftigt.

Din egen moral gäller inte automatiskt för alla andra människor, den är din privata, så jag tycker att du ska sluta skuldbelägga andra och i stället koncentrera dig på att följa din moral i ditt eget liv ...
Citera
2016-04-08, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av STeWei
Är du sann?
Din mor dog i natt och det första du tänker på är att roffa åt av hennes saker. Bara att komma med förslaget att hämta tavlan nu och ljuga för dina syskon, det är faktiskt stöld från dödsboet. Givetvis ska ni syskon i första hand komma överens om ni inte gör det får väl en bodelningsman kopplas in. Då kan du vara säker på att allt kommer att värderas.
DU kan absolut inte göra anspråk på en större del.
Jag hoppas att dina syskon vet hur falsk du är emot dem så att de tar in en utomstående som hjälper till.
Stjäla ifrån sina egna syskon hur tänker du?

Ja, jag vill väl inte vara den men man måste ju se om sitt eget hus. Men det kan ju knappast bli stöld ur dödsboet då ingen kan bevisa att mor inte muntligt har lovat bort tavlan till mig?
Citera
2016-04-08, 10:50
Avslutad
Ja det ska väl gå till så att ni kommer överens och delar skiten eftersom ni är i sorg över att eran mor har dött.

Men är ni ett gäng giriga gamar som inte kommer överens, kan auktion vara en idé. Det funkade för dom som jag känner till som blev tvungen och göra det.

EDIT: Givetvis gick pengarna till begravningen.
Senast redigerad av Deadmantalking 2016-04-08 kl. 10:58.
Citera
2016-04-08, 10:53
Medlem
STeWeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ja, jag vill väl inte vara den men man måste ju se om sitt eget hus. Men det kan ju knappast bli stöld ur dödsboet då ingen kan bevisa att mor inte muntligt har lovat bort tavlan till mig?

Finns det inget testamente så kan du inte göra på det viset och det är STÖLD ur dödsboet och från dina syskon.
Det måst finnas på papper Även om din mor hade sagt det till så hade det inte gällt om det inte finns ner skrivet.
Senast redigerad av STeWei 2016-04-08 kl. 10:54. Anledning: Stavfel
Citera
2016-04-08, 10:55
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Min mor dog i natt i nån form av cancersjukdom. Detta var väntat sedan några månader tillbaka.

Det finns nu givetvis ett arv som finns kommer att tillfalla oss barn. Förutom penningar så finns det en del godbitar i bohaget. Jag råkar veta att en av tavlorna är värdefull, ca 50k, vilket mina syskon inte är medvetna om. Jag vill givetvis att den tillfaller mig. Hur fungerar det när man delar upp bohaget, är det välja och vraka som gäller? måste syskonen komma överens eller lottas det ut?

Jag vet att min syster tycker om tavlan visuellt men det kan väl inte enkom inte räcka för att den då per automatik ska tillfalla henne? Kan jag åka och hämta tavlan redan nu och sedan säga att mor lovat mig den om mina syskon finner den saknad?

Delas pengar automatisk ut så alla får sin så kallade del om ingenting är skrivet i testamentet, eller kan jag som äldsta syskon då göra ett större anspråk?

Jag skippar det moraliska och går på det juridiska direkt.

En dödsbouppteckning kommer inom 3 månader att utföras, där alla tillgångar och skulder kommer att redovisas. Det som kan visa sig i en sådan är ett ev. testamente där någon annan kan komma att testamenteras tavlan. När bouppteckningen är klar ska den förrättas och därefter fördelas kvarlåtenskapen till arvingarna.

Hämtar du tavlan nu och sedan meddelar din syster att du fått den i present innan dödsfallet, kan hon begära återvinning av tavlan till dödsboet.
Citera
2016-04-08, 10:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Jag skippar det moraliska och går på det juridiska direkt.

En dödsbouppteckning kommer inom 3 månader att utföras, där alla tillgångar och skulder kommer att redovisas. Det som kan visa sig i en sådan är ett ev. testamente där någon annan kan komma att testamenteras tavlan. När bouppteckningen är klar ska den förrättas och därefter fördelas kvarlåtenskapen till arvingarna.

Hämtar du tavlan nu och sedan meddelar din syster att du fått den i present innan dödsfallet, kan hon begära återvinning av tavlan till dödsboet.

Men det är ju en gåva från min mor till mig, det har väl inte min syster något med att göra? Jag begär väl inte återvinning från min systers veckopeng som hon fick som barm!
Citera
2016-04-08, 11:06
Medlem
Har du en god relation med din syster så är din idiotide ett säkert sätt att rasera det. Värt att bli ovänner över fjuttiga 25k?
Citera
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:

Jag tycker också det var osmakligt av dig att tänka på roffa åt dig en del av arvet när din mamma nyss gått bort. Detta är tid att sörja!

Så småningom ska dödsboet fördelas mellan dödsbodelägarna. Jag antar din mamma inte är gift med en man för är hon det tillfaller allt honom såvida det inte finns testamente som reglerar en del.

Innan ni kan börja skifta arvet måste det göras en bouppteckning som ska skickas till skatteverket, läs mer här: http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html

Bouppteckningen får inte göras av anhöriga. Vanligt är man anlitar en juridisk byrå. T.ex. https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/bouppteckning se gärna också på filmen.

Det är inte dina syskon som ska motbevisa att du blivit lovad tavlan av din mor utan bevisbördan ligger på dig. Du kan säkert tillskiftas tavlan om ingen av övriga dödsbodelägare är intresserad av den men de kommer bli kompenserad med motsvarande värde av dödsboet. Om du tar något innan allt registreras kan det bli tal om stöld, speciellt om det rör så stort belopp som du nämnde.
Citera
Medlem
Citat:
Men det är ju en gåva från min mor till mig, det har väl inte min syster något med att göra? Jag begär väl inte återvinning från min systers veckopeng som hon fick som barm!

Varför hänger gåvan kvar i hennes hem då, och inte hos dig?

Det är ju uppenbart att du inte fått den som gåva.

Du kan inte "roffa" åt dig saker, utan detta är en juridisk process som ska ha sin gång.

Börja med att invänta bouppteckningen.
Citera
2016-04-08, 11:07
Medlem
Citat:

Finns det inget papper så är det ingen gåva. Hoppas innerligt att din syster och ev andra syskon läser detta, hoppas dock ännu mer att du trollar.
Citera
2016-04-08, 11:13
Medlem
STeWeis avatar
Citat:

Tycker du hennes veckopeng som hon fick när din mor levde är samma sak som att hämta något ur ett dödsbo?

Läs vad som står på sidan jag länkar till.
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in