Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Min mor dog i natt i nån form av cancersjukdom. Detta var väntat sedan några månader tillbaka.
Det finns nu givetvis ett arv som finns kommer att tillfalla oss barn. Förutom penningar så finns det en del godbitar i bohaget. Jag råkar veta att en av tavlorna är värdefull, ca 50k, vilket mina syskon inte är medvetna om. Jag vill givetvis att den tillfaller mig. Hur fungerar det när man delar upp bohaget, är det välja och vraka som gäller? måste syskonen komma överens eller lottas det ut?
Jag vet att min syster tycker om tavlan visuellt men det kan väl inte enkom inte räcka för att den då per automatik ska tillfalla henne? Kan jag åka och hämta tavlan redan nu och sedan säga att mor lovat mig den om mina syskon finner den saknad?
Delas pengar automatisk ut så alla får sin så kallade del om ingenting är skrivet i testamentet, eller kan jag som äldsta syskon då göra ett större anspråk?
Jag skippar det moraliska och går på det juridiska direkt.
En dödsbouppteckning kommer inom 3 månader att utföras, där alla tillgångar och skulder kommer att redovisas. Det som kan visa sig i en sådan är ett ev. testamente där någon annan kan komma att testamenteras tavlan. När bouppteckningen är klar ska den förrättas och därefter fördelas kvarlåtenskapen till arvingarna.
Hämtar du tavlan nu och sedan meddelar din syster att du fått den i present innan dödsfallet, kan hon begära återvinning av tavlan till dödsboet.