Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-29, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är du som påstår att en granskad artikel i International Journal of Modern Physics B är felaktig. Då har du också en bevisbörda.
Detta är en tidskrift för "Condensed Matter Physics; Statistical Physics; Atomic, Molecular and Optical Physics" Tycker du det låter som rätt tidskrift att publicera klimatvetenskap i? Jag har redan tidigare förklarat varför artikeln inte håller.

Du gav dock ett till exempel i ditt nästa inlägg: "A very elaborate radiative transfer calculation, recently presented by Harde " Nej, det är inte något "very elaborate", det är bara ett likadant exempel på en forskare som inte brytt sig om att ta reda på vad som redan gjorts utan tror sig kunna återuppfinna hjulet. En tvålagermodell räcker inte för att få rimligt korrekta svar, det är bara något man kan använda i en lärobok för att demonstrera principen.

Notera dessutom att Harde får en klimatkänslighet på 0,7 grader, inte den mättnad som den andra artikeln får.
Citera
2024-04-29, 06:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Svårt att se kopplingen till det som diskuteras men tack för länken. För att återgå till artikeln i International Journal of Modern Physics B så gör den en jämförelse med en två-lagermodell som ger ett liknande resultat:
A very elaborate radiative transfer calculation, recently presented by Harde [10], within a two-layer climate model, explores the infrared absorbance by CO2 under a variety of atmospheric conditions, such as surface temperature, humidity, clouds etc. Results [10] on the radiative absorbance for CO2 contents of 380 ppm and 760 ppm, under variation of the atmospheric conditions, are shown in Table 9.
https://arxiv.org/pdf/2004.00708

Här är artikeln av Harde:
Radiation Transfer Calculations and Assessment of Global Warming by CO2
Including solar and cloud effects as well as all relevant feedback processes our simulations give an equilibrium climate sensitivity of = 0.7°C (temperature increase at doubled CO2) and a solar sensitivity of = 0.17°C (at 0.1% increase of the total solar irradiance). Then CO2 contributes 40% and the Sun 60% to global warming over the last century.
https://www.hindawi.com/journals/ijas/2017/9251034/

Även detta är långt från den bild som IPCC ger.
Ja, och om jag tolkar dig rätt så tycker du att dessa bör ges samma vikt som ipccs rapporter? Är dessa rimlig vetenskapliga counter balances till ipccs rapporter som är värda att beaktas seriöst, tycker du?

Notera. Man behöver ingen sakkunskap för att göra denna värdering. Bara en gnutta kännedom om hur vetenskap fungerar som genererar en gnutta källkritisk förmåga.
(Det är väldigt väldigt svårt att tolka dig på annat sätt här än att du förnekar den växthuseffekt som finns).
Men svara på det som har frågetecken efter sig i detta inlägg, i första hand, tack.

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2300758120

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2020GL091585
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-29 kl. 07:10.
Citera
2024-04-29, 09:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Detta är en tidskrift för "Condensed Matter Physics; Statistical Physics; Atomic, Molecular and Optical Physics" Tycker du det låter som rätt tidskrift att publicera klimatvetenskap i? Jag har redan tidigare förklarat varför artikeln inte håller.
[...]
Det här är bara din vanliga känslomässiga reaktion på information som du inte gillar och du har inte förklarat vilka fel som du menar att artikeln innehåller.

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, och om jag tolkar dig rätt så tycker du att dessa bör ges samma vikt som ipccs rapporter?
Jag har aldrig uttryckt något som ens illasinnat kan tolkas som att enskilda artiklar bör ges samma vikt som IPCC:s rapporter.

Citat:
Är dessa rimlig vetenskapliga counter balances till ipccs rapporter som är värda att beaktas seriöst, tycker du?
Det räcker att skrapa lite på ytan för att hitta fundamentala osäkerheter och forskning som talar mot IPCC:s påstående att människan orsakat all uppvärmning sedan 1850. Det är en oacceptabel situation och i en sådan situation behövs en öppen attityd till andra källor.
Citera
2024-04-29, 09:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag har aldrig uttryckt något som ens illasinnat kan tolkas som att enskilda artiklar bör ges samma vikt som IPCC:s rapporter.

Fast när du använder detta för att komma till det du skriver nedan så gör du ju de facto det.
Citat:

Det räcker att skrapa lite på ytan för att hitta fundamentala osäkerheter och forskning som talar mot IPCC:s påstående att människan orsakat all uppvärmning sedan 1850. Det är en oacceptabel situation och i en sådan situation behövs en öppen attityd till andra källor.
Menar du att publikationen på archive och hindawi är att skrapa på denna yta? Eller hoppar du mellan två olika frågor här?

Det är ju såhär ditt "ytskrapande" sett ut även tidigare. Lösryckta artiklar från skumma tidskrifter som du återfunnit på förnekarbloggar (vilket du inte heller är transparent med).
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-29 kl. 09:45.
Citera
2024-04-29, 09:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fast när du använder detta för att komma till det du skriver nedan så gör du ju de facto det.

Menar du att publikationen på archive och hindawi är att skrapa på denna yta? Eller hoppar du mellan två olika frågor här?

Det är ju såhär ditt "ytskrapande" sett ut även tidigare. Lösryckta artiklar från skumma tidskrifter som du återfunnit på förnekarbloggar (vilket du inte heller är transparent med).
Jag tänker inte delta i något nytt autistiskt tjafs från dig. Det finns massor av länkar i tråden till olika källor och information av olika slag. Du bara maler på samma sätt oavsett vad informationen handlar om. Du visar ett renodlat trollbeteende:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

De två senaste artiklarna är bara ytterligare två peer review-artiklar i listan över sådant som talar mot IPCC. Oavsett vad du tycker.
Citera
2024-04-29, 10:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag tänker inte delta i något nytt autistiskt tjafs från dig. Det finns massor av länkar i tråden till olika källor och information av olika slag. Du bara maler på samma sätt oavsett vad informationen handlar om. Du visar ett renodlat trollbeteende:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Citat:

De två senaste artiklarna är bara ytterligare två peer review-artiklar i listan över sådant som talar mot IPCC. Oavsett vad du tycker.
Se tidigare svar från idag.

Du skriver bland annat

Jag ser tyvärr inga alternativ här. Hur välsinnad jag än må vara.

En direkt förnekelse av växthuseffekten så som den faktiskt fungerar.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-29 kl. 10:32.
Citera
2024-04-29, 20:52
Medlem
CapsLock99s avatar
Den globala havsisutbredningen har ökat med 5 % sedan förra året, men svt, media, myndigheter och tomtar på flashback fortsätter sina Climatescams!

ftp://osisaf.met.no/prod_test/ice/index/v2p2/nh/osisaf_nh_sie_daily.txt

ftp://osisaf.met.no/prod_test/ice/index/v2p2/sh/osisaf_sh_sie_daily.txt
Citera
2024-04-29, 21:42
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Den globala havsisutbredningen har ökat med 5 % sedan förra året, men svt, media, myndigheter och tomtar på flashback fortsätter sina Climatescams!

Får inte länken att fungera
Citera
2024-04-29, 22:02
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99

Men glaciärerna försvinner hela tiden.
Citera
2024-04-30, 11:54
Medlem
Bunsofsteels avatar
En annan intressant studie som omkullkastar klimatdårarnas narrativ (dom börjar komma i allt högre tempo nu...):

En studie av kolisotoper i atmosfären visar att den naturliga koldioxidökningen pga av temperaturhöjning är minst tre gånger högre än dom mänskliga koldioxidutsläppen.
Studien visar även att det mänskliga bidraget (ynka 4%) knappt märks.

https://www.mdpi.com/2413-4155/6/1/17
Citera
2024-04-30, 12:31
Medlem
Den där siffran 4% har jag sett förut. Och jag har för mig att det kom upp i tråden för ett tag sedan.

Men stämmer det verkligen?

Det skulle ju innebära att man inte har någon koll alls på hur mycket kol som finns i atmosfären, alternativt ingen koll på hur mycket kol som människor förbränner. Är det möjligt?

Som jag förstått det handlar siffran 4% bara om att omsättningen. Av den kol som människor förbränt har det mesta redan bundits i naturen.
Citera
2024-04-30, 14:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Den där siffran 4% har jag sett förut. Och jag har för mig att det kom upp i tråden för ett tag sedan.

Men stämmer det verkligen?

Det skulle ju innebära att man inte har någon koll alls på hur mycket kol som finns i atmosfären, alternativt ingen koll på hur mycket kol som människor förbränner. Är det möjligt?

Som jag förstått det handlar siffran 4% bara om att omsättningen. Av den kol som människor förbränt har det mesta redan bundits i naturen.
Nej det stämmer inte.
Om det vore så att naturen sammantaget vore en CO2 - källa skulle ökningstakten i atmosfären vara högre än vår utsläppstakt.

Den är istället ungefär hälften av vår utsläppstakt vilket på ren deduktiv grund betyder att naturen sammantaget är en sänka.

Ganska enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in