2024-04-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Eller åtalas för mened tycker jag. Den möjligheten används alldeles för lite.

Ja, det hade väl varit underligt egentligen. Försvaret måste ju ha insett att R&E knappast skulle kunna avge starkare vittnesmål nu än de gjorde i tingsrätten.
Och även där fanns ju en hel del tveksamheter minst sagt.
Som jag kan utläsa har Jigin har nu kortat ner tidsintervallet för det olaga frihetsberövandet så Es falska vittnesmål är inte längre relevant.
Så skönt! Vet inte riktigt vad det innebär med mened. Att det blir nya förhör med E i en annan rättsprocess? Att man kan få upp till 2 års fängelse för mened vet jag.
Om jag förstod det rätt så var experten Kai Knudsen försvarets expertvittne. Men hans vittnesmål har ju Jigin krossat i överklagandet redan.
Det kommer att bli intressant i HR.
Hoppas att Youtube poddarna lägger ut nya förhör snabbt från HR.
Citera
2024-04-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack snälla för att du lagt upp!!!
Fick glädjefnatt när jag läste Åklagarens överklagande.
Hon lät mkt bestämd och målinriktad! Nästan förbaskad. Och det är ju bra!

Jag har kanske rätt. Nu misstänks det att Z fick melatonin i tvättstugan.
Vilket förklarar hennes sovande både dag och natt.
Jättebra skrivet om Hypotermin. Allt vi önskat kom med.
Sedan blev jag lite besviken på att Z inte blev trodd om att JI hade jagat henne med kokande vatten och hällt över hennes axel/rygg.
Eller tror de verkligen på JIs utsaga att "sinnesslöa" Z stått med axeln i en kokhet dusch utan att märka att hon blev skållad över bröst/rygg/hals & axel tills JI handgripligen ryckte ut henne ur den rykande duschen? Enligt Åklagaren höll hon med tingsrätten om att de inte var bevisat hur det gått till.
Jag tyckte att det Z berättade i förhör lät både mkt trovärdigt samt logiskt med tanke på JI humörsvängningar. JI själv önskar ju att hon inte blev så ilsken. Eller måste någon oberoende stå vid sidan om en händelse och vittna för att det ska räknas som bevis?

Nu ska jag läsa de andra överklagandena. Tack än en gång!

Citat:
Varsågod! Tack själv för snabb analys. Observant av dig att hitta melatoninet.
Jigin är definitivt målinriktad. Jag skulle t.o.m. säga revanschlysten.
Undrar om hon läst i tråden och blivit peppad….

Vad gäller åtalspunkt 1 (ättiksförgiftningen och hypotermin) skjuter hon in sig på trovärdigheten hos Dr. Kn*dsen. Han må vara en utmärkt anestesiolog med djup kunskap om akutvård av vuxna missbrukare, och har kanske sett hundratals överdoserande heroinpundare hamna i chock, men någon expert på nedkylning är han definitivt inte. Vilket Jigin påtalar med emfas.
Han är en av de där expertvittnena som gärna figurerar i uppseendeväckande mål och uttalar sig om saker han inte har djup kompetens inom.
Domstolarna måste lära sig att syna dylika personers kvalifikationer bättre.

Jag skulle tro att det är ett taktiskt drag. Genom att godta tingsrättens bedömning kommer hovrätten inte ta upp själva tillfället då brännskadan ska ha uppstått, och försvararna får då inte möjlighet att belysa att det saknas annan bevisning på den punkten.
Istället blir fokus på att föräldrarna underlåtit att söka vård för en allvarlig och plågsam brännskada hos sitt barn. Vilket också är straffbart.

Citat:
Här är samtliga överklaganden samt dagboksblad och förhandlingsplan för hovrätten.

https://gofile.io/d/PzOW28

Åklagaren har skrivit ett gediget överklagande och kommer att åberopa ny bevisning.
Hon rättar till de fel i gärningsbeskrivningarna som hindrade fällande dom i tingsrätten.
Jigin är definitivt på krigsstigen.

Ds överklagande är också utförligt underbyggt.
Js överklagade är tunt.
Så man kan ana en spännande utveckling i hovrätten.

Förhandlingsdagar är:
3, 6, 13, 14 maj
17 juni (reservdag)
18, 19 juni

Domen kan förväntas omkring 1 juli om jag räknar rätt.

Tackar för all fin summering och uppdatering. Håller tummarna för Z skull!
Jag har hunnit läsa de tre första i gofile-länken men nu verkar den blivit korrupt. Länkas bara till obskyra sidor🫣
Hur gör man då? Tack🙌
Citera
2024-04-27, 21:06
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Så skönt! Vet inte riktigt vad det innebär med mened. Att det blir nya förhör med E i en annan rättsprocess? Att man kan få upp till 2 års fängelse för mened vet jag.
Mened innebär att man under vittnesed lämnar osanna uppgifter eller förtiger sånt som man vet, när man svarar på frågorna. Straffskalan går faktiskt hela vägen upp till åtta års fängelse för grov mened.
Det krävs dock att lögnen/förtigandet har betydelse för målet, samt att det fanns uppsåt.

Citat:
Om jag förstod det rätt så var experten K*i Kn*dsen försvarets expertvittne. Men hans vittnesmål har ju Jigin krossat i överklagandet redan.
Det kommer att bli intressant i HR.
Hoppas att Youtube poddarna lägger ut nya förhör snabbt från HR.

Dr Kn*dsen kommer att bli grillad i hovrätten.
Får se om han har något mer relevant att komma med än sina fallstudier på ryska alkoholister och narkomaner som drattat i isvakar under rusets inverkan.

Dr Br*ndström är väl kallad igen också? Han kanske har vaskat fram några fallstudier på undernärda barn i bergstrakter som blivit nedkylda i kalla plåtskjul eller något liknande?
Någon litteratur måste det väl finnas om hypotermi hos svältande barn?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-27 kl. 21:19.
Citera
2024-04-27, 23:07
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moije
Tackar för all fin summering och uppdatering. Håller tummarna för Z skull!
Jag har hunnit läsa de tre första i gofile-länken men nu verkar den blivit korrupt. Länkas bara till obskyra sidor🫣
Hur gör man då? Tack🙌

Varsågod - tack själv för uppskattningen!
Gratistjänsterna för fildelning finansernas av reklam och de skickar fram annonser ibland istället för att visa filen.
Bara att klicka bort annonsen och försöka igen.
Citera
2024-04-27, 23:19
Medlem
Citat:
Mened innebär att man under vittnesed lämnar osanna uppgifter eller förtiger sånt som man vet, när man svarar på frågorna. Straffskalan går faktiskt hela vägen upp till åtta års fängelse för grov mened.
Det krävs dock att lögnen/förtigandet har betydelse för målet, samt att det fanns uppsåt.

Dr Kn*dsen kommer att bli grillad i hovrätten.
Får se om han har något mer relevant att komma med än sina fallstudier på ryska alkoholister och narkomaner som drattat i isvakar under rusets inverkan.

Dr Br*ndström är väl kallad igen också? Han kanske har vaskat fram några fallstudier på undernärda barn i bergstrakter som blivit nedkylda i kalla plåtskjul eller något liknande?
Någon litteratur måste det väl finnas om hypotermi hos svältande barn?
Jag vet vad mened är. Men inte allt som du skrev. Tack!
Men för att döma någon för mened så krävs det bevis och en ny rättsprocess.
Jag antar att eftersom det inte anmäls så ofta, är väl just detta dilemmat att det måste bevisas.
Sedan kan man vara bombsäker på att vittnet både ljuger och undanhåller sanningen.
Men det hjälper ju inte.
Jag har lite problem med juridikspråk så därför som jag uppfattade det, kommer alla experter på hypotermi att höras igen. Hoppas bara att youtube poddarna är snabba på bollen och laddar upp förhören så fort det är möjligt. För de förhören vill man ju inte missa ett ord av.
Citera
2024-04-28, 01:01
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Hon försöker framstå som ett offer, därför låter hon menlös.
Tack och lov har hon steriliserat sig. Påstår hon i ett förhör iallafall.

Något hon borde gjort redan innan första barnet.
Med tanke på vad hennes (minst sagt) dysfunktionella monster till far utsatte både henne och hennes systrar för under unga år.
Gällande J vittnade väl även ena systern tom om troliga sexuella övergrepp.

Sen spårar hon ur totalt som tonåring, testar droger vilket eskalerar till ett fullskaligt heroinmissbruk, ett missbruk som hon börjar gå på gatan och göra småbryt för att finansiera.

Dvs en totalt trasig människa, som när hon sen blir ”ren” från drogerna löser sina issues genom att börja träffa män och tillverka barn på löpande band.
Att ta uti med sin barndom/sig själv istället, gå i terapi, fokusera på sitt egna mående och bli, kanske inte helt frisk, men åtminstone bättre först, innan hon börjar ragga karlar??

Innan man dessutom börjar skjuta ut ungar till höger och vänster varenda år och i princip (gällande deras uppfostran) tar efter där hennes far slutade så många år tidigare.

Hon slöt cirkeln mao.

Av vad jag läst om äldsta dottern, och även förhören med henne, så är det inte ett dugg svårt att tro att hon kommer gå samma framtid till mötes.
Alla dom år som ”mammas favorit/hjälpreda/förlängda arm” har ju redan satt sina spår.
Hon skyddar morsan med näbbar och klor och har inga problem alls med att ”gå hennes ärenden” när det gäller att försöka påverka sina syskon om vad det [i]faktiskt[/I är som hänt*.

Var inte meningen att det skulle bli ett så långt inlägg, men det var ett tag sedan jag skrev något här senast. Däremot har jag läst alla inlägg från start, och läser ff allt som skrivs här, samt plöjde jag hela FUP när den kom.

*enligt vad J då tycker, att dom är oskyldiga. Och att allt detta enbart beror på att den ”sinnesslöa” Z fick för sig att klantigt nog dricka ättika.
Citera
2024-04-28, 09:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Jag vet vad mened är. Men inte allt som du skrev. Tack!
Men för att döma någon för mened så krävs det bevis och en ny rättsprocess.
Jag antar att eftersom det inte anmäls så ofta, är väl just detta dilemmat att det måste bevisas.
Sedan kan man vara bombsäker på att vittnet både ljuger och undanhåller sanningen.
Men det hjälper ju inte.
Jag har lite problem med juridikspråk så därför som jag uppfattade det, kommer alla experter på hypotermi att höras igen. Hoppas bara att youtube poddarna är snabba på bollen och laddar upp förhören så fort det är möjligt. För de förhören vill man ju inte missa ett ord av.

Förlåt om jag skrev dig på näsan, det var inte meningen.
När domstolen genomskådar lögnen så framgår det av domen, t.ex. ”uppgiften framstår som mindre trovärdig” eller ”uppgiften kan lämnas utan avseende”.
Problemet är när en lögn accepteras som rimligt tvivel och sänker bevisningen under nivån för fällande dom.

Som t.ex. i tingsrättsdomen på sidan 202, min fetning:
”Av Ellin*r K*zma Perss*ns, R*nny Svenss*ns och M*lin Gust*vssons uppgifter framgår att de var på besök hos familjen Inkv*st den 13 december 2022 samt att Ellin*r K*zma Perss*n och R*nny Svenss*n även var där tillsammans med organisationen Skånes Änglar den 18 december 2022. Det finns ingen anledning att betvivla Ellin*r K*zma Perss*ns uppgifter om att hon träffade Zoey under besöket den 13 december 2022.
Genom vad Ellin*r K*zma Perss*n och R*nny Svenss*n har berättat är det dessutom klarlagt att Z. var med när Skånes Änglar besökte familjen Inkvist den 18 december 2022.
Z. befann sig alltså inte i tvättstugan vid något av dessa besök. Detta utesluter emellertid inte att hon varit där före och efter besöken. Ellin*r K*zma Perss*n har berättat att hon inför båda besöken informerade Dan*el Inkv*st i förväg om att de skulle komma och det har därmed funnits goda möjligheter för honom att släppa ut Z. från tvättstugan innan besökarna kom.”

Vi är många som tycker att det finns stor anledning att betvivla den uppgiften och att det fanimej inte alls vad klarlagt.
Nu har Jigin valt att hantera det problemet genom att korta av tidsintervallet för inspärrandet i tvättstugan.
Citera
2024-04-28, 11:33
Medlem
Flamsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AM88
Rättsmedicinska undersökningarna (RPU):

J@smine: https://anonymfile.com/LDAg/lunds-tr-b-6683-22-aktbil-366-maskad.pdf
D@niel: https://anonymfile.com/Ae62/lunds-tr-b-6683-22-aktbil-364-maskad.pdf

Kan någon lägga upp länk till RPU igen? Jag hittar ingen fungerande. Tack på förhand!
Citera
2024-04-28, 18:58
Medlem
Citat:
Förlåt om jag skrev dig på näsan, det var inte meningen.
När domstolen genomskådar lögnen så framgår det av domen, t.ex. ”uppgiften framstår som mindre trovärdig” eller ”uppgiften kan lämnas utan avseende”.
Problemet är när en lögn accepteras som rimligt tvivel och sänker bevisningen under nivån för fällande dom.

Som t.ex. i tingsrättsdomen på sidan 202, min fetning:
”Av Ellin*r K*zma Perss*ns, R*nny Svenss*ns och M*lin Gust*vssons uppgifter framgår att de var på besök hos familjen Inkv*st den 13 december 2022 samt att Ellin*r K*zma Perss*n och R*nny Svenss*n även var där tillsammans med organisationen Skånes Änglar den 18 december 2022. Det finns ingen anledning att betvivla Ellin*r K*zma Perss*ns uppgifter om att hon träffade Zoey under besöket den 13 december 2022.
Genom vad Ellin*r K*zma Perss*n och R*nny Svenss*n har berättat är det dessutom klarlagt att Z. var med när Skånes Änglar besökte familjen Inkvist den 18 december 2022.
Z. befann sig alltså inte i tvättstugan vid något av dessa besök. Detta utesluter emellertid inte att hon varit där före och efter besöken. Ellin*r K*zma Perss*n har berättat att hon inför båda besöken informerade Dan*el Inkv*st i förväg om att de skulle komma och det har därmed funnits goda möjligheter för honom att släppa ut Z. från tvättstugan innan besökarna kom.”

Vi är många som tycker att det finns stor anledning att betvivla den uppgiften och att det fanimej inte alls vad klarlagt.
Nu har Jigin valt att hantera det problemet genom att korta av tidsintervallet för inspärrandet i tvättstugan.
"Som man ropar i skogen får man svar." Du skrev mig inte på näsan alls. När jag själv uttrycker mig otydligt. Och det är mkt juridiskt som jag inte känner till alls. Så bara tacksam att du tar dig tid att svara utförligt.

Det fetade i ditt inlägg: Förstår inte hur tingsrätten resonerade där? Alla dessa vittnesmål från sjukhuspersonal om hur mögig och illaluktande Z var när hon kom in den 24.de. Z kan inte blivit ordentligt duschad och fått håret tvättat på flera veckor, minst! Ingrodd smuts över hela kroppen och hår som tovigt svinto. Samt långa naglar som det såg ut som hon grävt i jord med. Och så lägg till misshandeln sedan lång tid tillbaka. Det motsäger helt Ell*nors utsaga om att allt var precis som vanligt i familjen von Trapp. Julefrid o välartade barn med förväntansfulla barnögon och tårögda föräldrar. (Det stämmer kanske om man plockar bort Z ur bilden.)
Framförallt om man lägger ihop det med R*nnys och M*lins och hennes sons vittnesmål. Det går inte ihop! Ell'nor behöver lära sig att inte tro på allt hon tänker (inbillar sig.)
Jag hoppas HR bortser från dessa högst tvivelaktiga vittnesmål, (E & R). Dessutom när Ell*nor besökt samt haft telefonkontakt med de tilltalade (nu dömda) efter den brottsliga gärningen. Och fått veta allt om hur "olyckan" gått till av föräldrarna. EDIT: Det är väl inte så konstigt att E&J tror på de "otursförföljda" föräldrarna som de känner. Framförallt eftersom de inte tror på och läser "tidningsskriverier".
Men om man inte tar del av båda sidor är man ju inte ett opartiskt vittne.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-04-28 kl. 19:39.
Citera
2024-04-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsk
Kan någon lägga upp länk till RPU igen? Jag hittar ingen fungerande. Tack på förhand!
Första sidan i tråden har en länk som alltid fungerat.
Bara tryck på dubbelpilarna bakåt, uppe till höger ovan (sidhänvisningarna)så kommer du till sida 1.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-04-28 kl. 19:29.
Citera
2024-04-28, 20:16
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Något hon borde gjort redan innan första barnet.
Med tanke på vad hennes (minst sagt) dysfunktionella monster till far utsatte både henne och hennes systrar för under unga år.
Gällande J vittnade väl även ena systern tom om troliga sexuella övergrepp.

Sen spårar hon ur totalt som tonåring, testar droger vilket eskalerar till ett fullskaligt heroinmissbruk, ett missbruk som hon börjar gå på gatan och göra småbryt för att finansiera.

Dvs en totalt trasig människa, som när hon sen blir ”ren” från drogerna löser sina issues genom att börja träffa män och tillverka barn på löpande band.
Att ta uti med sin barndom/sig själv istället, gå i terapi, fokusera på sitt egna mående och bli, kanske inte helt frisk, men åtminstone bättre först, innan hon börjar ragga karlar??

Innan man dessutom börjar skjuta ut ungar till höger och vänster varenda år och i princip (gällande deras uppfostran) tar efter där hennes far slutade så många år tidigare.

Hon slöt cirkeln mao.

Av vad jag läst om äldsta dottern, och även förhören med henne, så är det inte ett dugg svårt att tro att hon kommer gå samma framtid till mötes.
Alla dom år som ”mammas favorit/hjälpreda/förlängda arm” har ju redan satt sina spår.
Hon skyddar morsan med näbbar och klor och har inga problem alls med att ”gå hennes ärenden” när det gäller att försöka påverka sina syskon om vad det [i]faktiskt[/I är som hänt*.

Var inte meningen att det skulle bli ett så långt inlägg, men det var ett tag sedan jag skrev något här senast. Däremot har jag läst alla inlägg från start, och läser ff allt som skrivs här, samt plöjde jag hela FUP när den kom.

*enligt vad J då tycker, att dom är oskyldiga. Och att allt detta enbart beror på att den ”sinnesslöa” Z fick för sig att klantigt nog dricka ättika.
Har du åldern på älsta dottern?
Citera
2024-04-28, 20:20
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Har du åldern på älsta dottern?

S är född 2010.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera