2024-04-26, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Här är samtliga överklaganden samt dagboksblad och förhandlingsplan för hovrätten.

https://gofile.io/d/PzOW28

Åklagaren har skrivit ett gediget överklagande och kommer att åberopa ny bevisning.
Hon rättar till de fel i gärningsbeskrivningarna som hindrade fällande dom i tingsrätten.
Jigin är definitivt på krigsstigen.

Ds överklagande är också utförligt underbyggt.
Js överklagade är tunt.
Så man kan ana en spännande utveckling i hovrätten.

Förhandlingsdagar är:
3, 6, 13, 14 maj
17 juni (reservdag)
18, 19 juni

Domen kan förväntas omkring 1 juli om jag räknar rätt.
Tack snälla för att du lagt upp!!!
Fick glädjefnatt när jag läste Åklagarens överklagande.
Hon lät mkt bestämd och målinriktad! Nästan förbaskad. Och det är ju bra!

Jag har kanske rätt. Nu misstänks det att Z fick melatonin i tvättstugan.
Vilket förklarar hennes sovande både dag och natt.
Jättebra skrivet om Hypotermin. Allt vi önskat kom med.
Sedan blev jag lite besviken på att Z inte blev trodd om att JI hade jagat henne med kokande vatten och hällt över hennes axel/rygg.
Eller tror de verkligen på JIs utsaga att "sinnesslöa" Z stått med axeln i en kokhet dusch utan att märka att hon blev skållad över bröst/rygg/hals & axel tills JI handgripligen ryckte ut henne ur den rykande duschen? Enligt Åklagaren höll hon med tingsrätten om att de inte var bevisat hur det gått till.
Jag tyckte att det Z berättade i förhör lät både mkt trovärdigt samt logiskt med tanke på JI humörsvängningar. JI själv önskar ju att hon inte blev så ilsken. Eller måste någon oberoende stå vid sidan om en händelse och vittna för att det ska räknas som bevis?

Nu ska jag läsa de andra överklagandena. Tack än en gång!
Senast redigerad av ottoplommon 2024-04-26 kl. 05:08.
Citera
2024-04-26, 06:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

Varsågod! Tack själv för snabb analys. Observant av dig att hitta melatoninet.
Jigin är definitivt målinriktad. Jag skulle t.o.m. säga revanschlysten.
Undrar om hon läst i tråden och blivit peppad….

Vad gäller åtalspunkt 1 (ättiksförgiftningen och hypotermin) skjuter hon in sig på trovärdigheten hos Dr. Kn*dsen. Han må vara en utmärkt anestesiolog med djup kunskap om akutvård av vuxna missbrukare, och har kanske sett hundratals överdoserande heroinpundare hamna i chock, men någon expert på nedkylning är han definitivt inte. Vilket Jigin påtalar med emfas.
Han är en av de där expertvittnena som gärna figurerar i uppseendeväckande mål och uttalar sig om saker han inte har djup kompetens inom.
Domstolarna måste lära sig att syna dylika personers kvalifikationer bättre.

Citat:
Sedan blev jag lite besviken på att Z inte blev trodd om att JI hade jagat henne med kokande vatten och hällt över hennes axel/rygg.
Eller tror de verkligen på JIs utsaga att "sinnesslöa" Z stått med axeln i en kokhet dusch utan att märka att hon blev skållad över bröst/rygg/hals & axel tills JI handgripligen ryckte ut henne ur den rykande duschen? Enligt Åklagaren höll hon med tingsrätten om att de inte var bevisat hur det gått till.
Jag tyckte att det Z berättade i förhör lät både mkt trovärdigt samt logiskt med tanke på JI humörsvängningar. JI själv önskar ju att hon inte blev så ilsken. Eller måste någon oberoende stå vid sidan om en händelse och vittna för att det ska räknas som bevis?

Jag skulle tro att det är ett taktiskt drag. Genom att godta tingsrättens bedömning kommer hovrätten inte ta upp själva tillfället då brännskadan ska ha uppstått, och försvararna får då inte möjlighet att belysa att det saknas annan bevisning på den punkten.
Istället blir fokus på att föräldrarna underlåtit att söka vård för en allvarlig och plågsam brännskada hos sitt barn. Vilket också är straffbart.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-26 kl. 06:45.
Citera
2024-04-26, 16:32
Medlem
Citat:
Varsågod! Tack själv för snabb analys. Observant av dig att hitta melatoninet.
Jigin är definitivt målinriktad. Jag skulle t.o.m. säga revanschlysten.
Undrar om hon läst i tråden och blivit peppad….

Vad gäller åtalspunkt 1 (ättiksförgiftningen och hypotermin) skjuter hon in sig på trovärdigheten hos Dr. Kn*dsen. Han må vara en utmärkt anestesiolog med djup kunskap om akutvård av vuxna missbrukare, och har kanske sett hundratals överdoserande heroinpundare hamna i chock, men någon expert på nedkylning är han definitivt inte. Vilket Jigin påtalar med emfas.
Han är en av de där expertvittnena som gärna figurerar i uppseendeväckande mål och uttalar sig om saker han inte har djup kompetens inom.
Domstolarna måste lära sig att syna dylika personers kvalifikationer bättre.

Jag skulle tro att det är ett taktiskt drag. Genom att godta tingsrättens bedömning kommer hovrätten inte ta upp själva tillfället då brännskadan ska ha uppstått, och försvararna får då inte möjlighet att belysa att det saknas annan bevisning på den punkten.
Istället blir fokus på att föräldrarna underlåtit att söka vård för en allvarlig och plågsam brännskada hos sitt barn. Vilket också är straffbart.
Ja Jigin var så nöjd efter domen fallit. Men sedan läste hon på Flashback och då kunde hon ju inte vara nöjd längre!
Det märks verkligen att hon har kavlat upp ärmarna för rond 2.
Och hon har fått med allt vi klagade på!

Om jag förstod rätt så har försvaret åberopat Ell*nor och R*nn*s tjänster ånyo igen.
För nya vittnesmål. Tror inte det var inspelade förhör från förra rättegången.
Isåfall hoppas jag att Jigin förbereder vassa motfrågor till deras utsagor.
Hur de vet vad de påstår att de vet?
Jag ser fram emot ny bevisning och fostermammans vittnesförhör.

Kokande vatten: Det är grov barnmisshandel eller om det kallas fridskränkning. Alla lögner om hur skadan uppkommit. Först dottern SI som berättat både för grannarna och mostern att Z "bränt sig i solen". JI som i förhör inte kunde förklara hur det uppkommit alls. Sedan när pappan berättade under rättegången att han fått till sig att Z hade bränt sig själv i duschen då ändrade sig mamman och påstod att det var så det gått till, helt plötsligt. Att mamman jagat Z med kokande vatten och bränt henne i flykten stämmer ju med ärrbildningen.
Hon är bränd på ena sidan av ryggen. Samt på axel och lite på bröstet. Men allra mest bak på ryggen.
Jag är nöjd ändå. Man kan inte få allt. Det finns viktigare skador att lägga energi på.
Det var två tunna överklagande från båda föräldrarna tyckte jag. DI.s var väl lite mer tydlig men inget jätte nytt.
Bra överklagan från Z ombud också.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-04-26 kl. 16:34.
Citera
2024-04-26, 17:54
Medlem
Citat:
Här är samtliga överklaganden samt dagboksblad och förhandlingsplan för hovrätten.

https://gofile.io/d/PzOW28

Åklagaren har skrivit ett gediget överklagande och kommer att åberopa ny bevisning.
Hon rättar till de fel i gärningsbeskrivningarna som hindrade fällande dom i tingsrätten.
Jigin är definitivt på krigsstigen.

Ds överklagande är också utförligt underbyggt.
Js överklagade är tunt.
Så man kan ana en spännande utveckling i hovrätten.

Förhandlingsdagar är:
3, 6, 13, 14 maj
17 juni (reservdag)
18, 19 juni

Domen kan förväntas omkring 1 juli om jag räknar rätt.
Tack för det

Blir verkligen glad över Jigins överklagan och tar tillbaks hårda ord om henne tidigare Bra också att målsägandebiträdet lämnade överklagan så Z kan få ett mer värdigt skadestånd
Citera
2024-04-26, 18:39
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Nu ska jag läsa de andra överklagandena. Tack än en gång!

Det känns ganska hoppfullt nu inför förhandlingarna i HR.

En brännskada större än en handflata ska alltid undersökas av läkare. Fatta hur ont Z måste ha haft! Familjens svammel om solbränna eller hett duschvatten stämmer inte överens med skadans art.
Tror mest på det Z vittnar om ; att J kastade kokande vatten på Z. Någon av läkarna sa också att skadan verkade komma från hett vatten.
Citera
2024-04-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det känns ganska hoppfullt nu inför förhandlingarna i HR.

En brännskada större än en handflata ska alltid undersökas av läkare. Fatta hur ont Z måste ha haft! Familjens svammel om solbränna eller hett duschvatten stämmer inte överens med skadans art.
Tror mest på det Z vittnar om ; att J kastade kokande vatten på Z. Någon av läkarna sa också att skadan verkade komma från hett vatten.
Ja föräldrarnas svammel om solbränna och duscholycka är bara fånig. Och att Z pga "hjärnskada" bara skulle stå kvar i duschen efter att vattnet slagit om till kokhett är löjligt. Som att Z var ett "sinnesslött" vrak. Dessutom att mamman inte alls kunde förklara den stora skadan på sin dotter under långa polisförhör. Men så fort pappan berättade det i rättegången så mindes mamman det också. Pinsamt!
Det Z berättade lät väldigt trovärdigt och stämmer med ärrbildningen också.
Men som sagt, det finns viktigare skador att lägga sitt krut på härnäst.
EDIT: Jag tycker också att det känns hoppfullt. Det som oroar är ättikan. Som försvaret kommer att rikta in sig på.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-04-26 kl. 19:16.
Citera
2024-04-26, 19:50
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Om jag förstod rätt så har försvaret åberopat Ell*nor och R*nn*s tjänster ånyo igen.
För nya vittnesmål. Tror inte det var inspelade förhör från förra rättegången.
Isåfall hoppas jag att Jigin förbereder vassa motfrågor till deras utsagor.
Hur de vet vad de påstår att de vet?
Jag ser fram emot ny bevisning och fostermammans vittnesförhör.

R*nny som stod på 7 meters avstånd utomhus i decembermörkret och inte var säker på om det ens var ett barn som satt i Ell*nors knä.
I ett aggressivare rättssystem hade man gjort ett blindtest med Ell*nor. Visa henne 5 jämnstora barn, låt ett av dem sitta i hennes knä i ett mörkt rum och se om hon sedan kan identifiera vem det var.
Det är så uppenbart att hon ljuger om att hon var säker på att Z satt i hennes knä. Hoppas samvetet plågar henne svårt.

Vilken jävla scen förresten. Hela idén om att en familj med en knarkarmamma, en gravt störd pappa och sex barn varav 5 med NPF-diagnoser och 1 med andningsmaskin skulle sätta sig så fint på rad i trädgården i decembermörkret som värsta von Trapps och tindra i kapp med stjärnorna för att ta emot välgörenhet från Skånes änglar — det är en bisarr fantasi som D och J planterade i Ell*nors förvirrade hjärna.

Jag kan höra den gode åklagare Christer Sammens röst från rättegången mot den fabulerande mördaren Billy Fagerström.
Till slut lackade åklagaren ur på alla rövarhistorier och utbrast helt spontant på sin knarriga norrländska:
- Jag påstår att du ljuger.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-26 kl. 19:57.
Citera
2024-04-26, 22:11
Medlem
Citat:
R*nny som stod på 7 meters avstånd utomhus i decembermörkret och inte var säker på om det ens var ett barn som satt i Ell*nors knä.
I ett aggressivare rättssystem hade man gjort ett blindtest med Ell*nor. Visa henne 5 jämnstora barn, låt ett av dem sitta i hennes knä i ett mörkt rum och se om hon sedan kan identifiera vem det var.
Det är så uppenbart att hon ljuger om att hon var säker på att Z satt i hennes knä. Hoppas samvetet plågar henne svårt.

Vilken jävla scen förresten. Hela idén om att en familj med en knarkarmamma, en gravt störd pappa och sex barn varav 5 med NPF-diagnoser och 1 med andningsmaskin skulle sätta sig så fint på rad i trädgården i decembermörkret som värsta von Trapps och tindra i kapp med stjärnorna för att ta emot välgörenhet från Skånes änglar — det är en bisarr fantasi som D och J planterade i Ell*nors förvirrade hjärna.

Jag kan höra den gode åklagare Christer Sammens röst från rättegången mot den fabulerande mördaren Billy Fagerström.
Till slut lackade åklagaren ur på alla rövarhistorier och utbrast helt spontant på sin knarriga norrländska:
- Jag påstår att du ljuger.
Von Trapp! I Ell*inors fantasi så är de den välartade men stackars fattiga familjen där fiiina mamman offrat finrummets gardiner för att sy kläder till alla sina små. Det var december, mörkt och kallt. Luvor, myssor, halsduk o vantar. Påbylsade barn en kort stund i mörkret. Och barnen var nog huller och buller om varandra. Om E hade sagt att jag tror, istället för att påstå bombsäkert så hade man kunnat förlåta henne. Familjen själv stod knappt inte ut med stanken från Zs underliv om jag tolkat dem rätt. Frågar man E så svarar hon nog att Z luktade violer och rosor.
- Mmm, himmelskt gott!
Varför har vi inte ett aggressivare rättssystem? De som ljuger kan gott få göra sig till åtlöje och skämmas tycker jag.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-04-26 kl. 22:24.
Citera
2024-04-27, 05:34
Medlem
Nix! Inga nya förhör med R*nny & Elin'r. Under vittnesförhör stod det så här;
Åberopas genom uppspelning av tingsrättens ljud-och bildupptagning.

Såg jag nu. Synd, när nu Jigin vässat vapnen att hon inte får möjlighet att förhöra dem på nytt.
Citera
2024-04-27, 07:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Von Trapp! I Ell*inors fantasi så är de den välartade men stackars fattiga familjen där fiiina mamman offrat finrummets gardiner för att sy kläder till alla sina små. Det var december, mörkt och kallt. Luvor, myssor, halsduk o vantar. Påbylsade barn en kort stund i mörkret. Och barnen var nog huller och buller om varandra. Om E hade sagt att jag tror, istället för att påstå bombsäkert så hade man kunnat förlåta henne. Familjen själv stod knappt inte ut med stanken från Zs underliv om jag tolkat dem rätt. Frågar man E så svarar hon nog att Z luktade violer och rosor.
- Mmm, himmelskt gott!
Varför har vi inte ett aggressivare rättssystem? De som ljuger kan gott få göra sig till åtlöje och skämmas tycker jag.

Eller åtalas för mened tycker jag. Den möjligheten används alldeles för lite.

Citat:
Nix! Inga nya förhör med R*nny & Elin'r. Under vittnesförhör stod det så här;
Åberopas genom uppspelning av tingsrättens ljud-och bildupptagning.

Såg jag nu. Synd, när nu Jigin vässat vapnen att hon inte får möjlighet att förhöra dem på nytt.

Ja, det hade väl varit underligt egentligen. Försvaret måste ju ha insett att R&E knappast skulle kunna avge starkare vittnesmål nu än de gjorde i tingsrätten.
Och även där fanns ju en hel del tveksamheter minst sagt.
Som jag kan utläsa har Jigin har nu kortat ner tidsintervallet för det olaga frihetsberövandet så Es falska vittnesmål är inte längre relevant.
Citera
2024-04-27, 09:35
Medlem
Citat:
- Mmm, himmelskt gott!

Fliker bara in lite här. Funderat över Ellinors personlighet och hennes personlighet är säkert både naiv och lojal. Hon tror det hon blir tillsagd och tänker väldigt lite för egen del. Låter som alla sinnena är nedsatta, kommer kanske med åldern om inget annat. Det kan också göra henne mycket lättduperad och J luktar detta på milsvidsavstånd.

Ingen ursäkt mer en möjlig förklaring till lögnerna.

Hahaha Von Trapp(ed)
Senast redigerad av viperstyle 2024-04-27 kl. 09:38.
Citera
2024-04-27, 13:27
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Fliker bara in lite här. Funderat över Ellinors personlighet och hennes personlighet är säkert både naiv och lojal. Hon tror det hon blir tillsagd och tänker väldigt lite för egen del. Låter som alla sinnena är nedsatta, kommer kanske med åldern om inget annat. Det kan också göra henne mycket lättduperad och J luktar detta på milsvidsavstånd.

Ingen ursäkt mer en möjlig förklaring till lögnerna.

Hahaha Von Trapp(ed)

Ja det låter som en trolig förklaring.
Inbilsk, som man sa förr.
Kanske också ett inslag av uppmärksamhetstörst.
Spektakulära mål brukar dra till sig den sortens vittnen.
Finns till och med en engelsk term för det, "attention-seeking witness."
Det blir givetvis mer spännande om man kan spela en avgörande roll i rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in