Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Varsågod! Tack själv för snabb analys. Observant av dig att hitta melatoninet.
Jigin är definitivt målinriktad. Jag skulle t.o.m. säga revanschlysten.
Undrar om hon läst i tråden och blivit peppad….
Vad gäller åtalspunkt 1 (ättiksförgiftningen och hypotermin) skjuter hon in sig på trovärdigheten hos Dr. Kn*dsen. Han må vara en utmärkt anestesiolog med djup kunskap om akutvård av vuxna missbrukare, och har kanske sett hundratals överdoserande heroinpundare hamna i chock, men någon expert på nedkylning är han definitivt inte. Vilket Jigin påtalar med emfas.
Han är en av de där expertvittnena som gärna figurerar i uppseendeväckande mål och uttalar sig om saker han inte har djup kompetens inom.
Domstolarna måste lära sig att syna dylika personers kvalifikationer bättre.
Jag skulle tro att det är ett taktiskt drag. Genom att godta tingsrättens bedömning kommer hovrätten inte ta upp själva tillfället då brännskadan ska ha uppstått, och försvararna får då inte möjlighet att belysa att det saknas annan bevisning på den punkten.
Istället blir fokus på att föräldrarna underlåtit att söka vård för en allvarlig och plågsam brännskada hos sitt barn. Vilket också är straffbart.
Ja Jigin var så nöjd efter domen fallit. Men sedan läste hon på Flashback och då kunde hon ju inte vara nöjd längre!
Det märks verkligen att hon har kavlat upp ärmarna för rond 2.

Och hon har fått med allt vi klagade på!
Om jag förstod rätt så har försvaret åberopat Ell*nor och R*nn*s tjänster ånyo igen.
För nya vittnesmål. Tror inte det var inspelade förhör från förra rättegången.
Isåfall hoppas jag att Jigin förbereder vassa motfrågor till deras utsagor.
Hur de vet vad de påstår att de vet?
Jag ser fram emot ny bevisning och fostermammans vittnesförhör.
Kokande vatten: Det är grov barnmisshandel eller om det kallas fridskränkning. Alla lögner om hur skadan uppkommit. Först dottern SI som berättat både för grannarna och mostern att Z "bränt sig i solen". JI som i förhör inte kunde förklara hur det uppkommit alls. Sedan när pappan berättade under rättegången att han fått till sig att Z hade bränt sig själv i duschen då ändrade sig mamman och påstod att det var så det gått till, helt plötsligt. Att mamman jagat Z med kokande vatten och bränt henne i flykten stämmer ju med ärrbildningen.
Hon är bränd på ena sidan av ryggen. Samt på axel och lite på bröstet. Men allra mest bak på ryggen.
Jag är nöjd ändå. Man kan inte få allt. Det finns viktigare skador att lägga energi på.
Det var två tunna överklagande från båda föräldrarna tyckte jag. DI.s var väl lite mer tydlig men inget jätte nytt.
Bra överklagan från Z ombud också.