2024-04-25, 15:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Elon sa något bra på earnings call. "Ask the wrong question and the right answer is impossible."
Låter som han duckar frågan (med åberopande av någon kvasi-visdom)
Citera
2024-04-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Om du tror att uppgång och nedgång i första hand är kopplad till substans, innebär det att du tycker uppgången med 13% efter rapporten är på substans?

Jag menar att det är motiverat att tesla står lägre idag än vid årsskiftet då verksamheten gått betydligt sämre än vad genomsnittet trodde vid årskiftet. Hur aktien rör sig på dagsbasis är irrelevant för det långa caset
Citera
2024-04-25, 16:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag menar att det är motiverat att tesla står lägre idag än vid årsskiftet då verksamheten gått betydligt sämre än vad genomsnittet trodde vid årskiftet. Hur aktien rör sig på dagsbasis är irrelevant för det långa caset

Vad betyder det ens? Jag kollade dina inlägg i tråden och du var björnig januari 2023 med, vilket var totalt fel av dig. Trasiga klockor....

Att kunna sin sak betyder att inte låsa fast sig i en position, utan att kunna vara både och, beroende på hur läget ser ut. Gick du lång januari 2023? Gick du kort januari 2024? Lätt att titta i backspegeln och läxa upp andra med vad som redan skett.
Citera
2024-04-25, 16:23
Medlem
Citat:
Vad betyder det ens? Jag kollade dina inlägg i tråden och du var björnig januari 2023 med, vilket var totalt fel av dig. Trasiga klockor....

Att kunna sin sak betyder att inte låsa fast sig i en position, utan att kunna vara både och, beroende på hur läget ser ut. Gick du lång januari 2023? Gick du kort januari 2024? Lätt att titta i backspegeln och läxa upp andra med vad som redan skett.

Fast i just dessa situationer, som du nämnde EOY ’22 gick jag just lång för att fånga studsen när aktien blev översåld. Om något är de väll bullsen här som är trasiga klockor som fått negativ avkastning i snart 4 år under modern tids största tech hås

Citat:
For What its worth ligger jag från och med 2 minuter sedan nettolång tesla som en spec på studs för första gången på några år

Men jag är en kontraindikator tydligen så vänta er 25% nedställ

Genom Mini L tesla Nordnet 38. Inköp 325,72 stop loss 305.

En liten position för skojs skull mest. Underhållande handel

Som jag säger är långsiktiga trenden för tesla väldigt dålig men man kan tradea studsar ändå
Citera
2024-04-25, 16:29
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Fast i just dessa situationer, som du nämnde EOY ’22 gick jag just lång för att fånga studsen när aktien blev översåld. Om något är de väll bullsen här som är trasiga klockor som fått negativ avkastning i snart 4 år under modern tids största tech hås

Som jag säger är långsiktiga trenden för tesla väldigt dålig men man kan tradea studsar ändå

Ok, snyggt jobbat! Det missade jag. Missade du att gå kort eller hann du tidigare i år?
Citera
2024-04-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ok, snyggt jobbat! Det missade jag. Missade du att gå kort eller hann du tidigare i år?

Kortade tidigare i år men släppte kring 190$ så missade stor del av nedgången. Men skriver inte så mycket om trading generellt. Men skulle hellre ligga kort här än lång
Citera
2024-04-25, 16:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Kortade tidigare i år men släppte kring 190$ så missade stor del av nedgången. Men skriver inte så mycket om trading generellt. Men skulle hellre ligga kort här än lång

Trist att du gick ut för tidigt, men rätt bra prickat oavsett (jag har också en tendens att alltid gå ur för tidigt). Jag ligger lång men gick in på en avsevärt lägre nivå och Tesla är en relativt liten del av min portfölj.
Citera
2024-04-25, 16:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Låter som han duckar frågan (med åberopande av någon kvasi-visdom)

Låter som björnarna försöker forma om verkligheten för att det passar deras syn på ett företag de inte förstår.
Citera
2024-04-25, 16:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Låter som björnarna försöker forma om verkligheten för att det passar deras syn på ett företag de inte förstår.
Nu var det ju ingen björn som sa den där kvasi-visdomen utan Teslas VD.
Citera
2024-04-25, 16:49
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Då har jag lite bra nyheter och dåliga nyheter. Du får en chans att gå kort vid $190 snart igen, de dåliga nyheterna är att vi kanske inte ser $100 igen.
Citera
2024-04-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Precis, men i detta fallet köper inte företaget tillbaka aktier, dom skapar nya för att ge till Musk.

Förlåt, igen bara så jag fattar vad du inte håller med om.

1. Elon kommer få fler aktier (håller du med om detta?)
2. Dessa aktier komma skapas av bolaget (håller du med om detta?)
3. Detta innebär en utspädning av aktierna (håller du med om detta?)
4. Priset kan gå både upp och ner, men substansvärdet kommer att miska för varje enskild aktie (håller du med om detta?)

Vilket eller vilka av dessa påståenden håller med om?

Jag håller med om 1-4.

Detta började med att du sa att musk kunde sälja dessa aktier direkt, vilken som jag förstår det inte är sant.

Sen sa du att det inte spelar någon roll om han höll dem i 100 år vilken sen blev det jag utgick ifrån.

Så jag har två poänger här.

Om Tesla gav utdelning, vilket dom inte gör, då hade du haft en poäng direkt.

Så min poäng kvarstår, om aktierna inte hamnar på marknaden så är det samma mängd aktier som kan köpas och säljas.

Sen kanske du vill säga att han inte kan sälja dessa, men han kan sälja sina andra aktier, det är sant och du skulle kunna få en poäng där.

Problemet med den poängen är att musk vill ha mer rösträtt i Tesla, som han sagt många gånger, så även om kan kan sälja sina äldre aktier och behålla sina runt 13% så får han inte rösträtten som han vill ha, så han kommer inte göra det.
Citera
2024-04-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja naturligtvis så styrs Teslas kurs av framtida förhoppningar inte om prduktionssiffror.

Menar du att det skulle vara unikt för tesla?

Ta spotify, dom gjorde din iPod åt 2018, dom hade förluster ända fram till 2022, menar du att alla som investerade i Spotify fram till 2022 var idioter för att dom aldrig haft någon vinst? Eller kan du hålla med om att man investerar i vad man tror ett bolag kommer göra i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in