Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Många tänker tvärt om och det jag skrev var att jag tror det kommer bli mer attraktivt att flytta till ställen som dessa. Sen kommer givetvis det vara väldigt få i förhållande till den totala befolkningen. Men jag känner två par som just sålt sitt hus här i Stockholm och flyttat till Falun resp Värmland och jag själv ska sälja inom kort och flytta till mellansverige.
Kiruna förstår ju vem som helst varför ingen vill bo där.
Det pratas om trenden men den syns inte. De flesta mindre städer lider av avveckling där affärer i centrum, skolor, vårdcentraler, företag osv blir allt färre.
Det verkar som att städer som har 100.000 invånare eller mer klarar sig hyffsat. Ska man flytta från Stockholm och Göteborg så är det städer som Helsingborg, Örebro, Västerås etc som gäller om man ska slippa leva i känslan av konstant avveckling.
Många tjänstemän kan jobba hemma men de flesta måste närvara vid kunder, workshops och viktiga möten på plats 1-2 dagar per vecka. De flesta huvudkontoren ligger i Stockholm eller Göteborg. Det blir väldigt omständigt att bo på vischan då.