2024-04-22, 15:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Mmm däremot tror jag svensken och bankerna tänker att nu åker vi igen…

Så signalvärdet med att sänka kommer skicka bostäder till månen i vissa segment

Jag tror på ett lyft uppåt över sommaren men sedan ska marknaden vika nedåt igen.

Men vad vet jag! Det som talar emot en stark uppgång är att bankerna ställer hårdare krav, en sänkning på 25pkt är relativt liten samt att svensken generellt har slagit i taket för hur mycket man kan låna. Jag tror inte heller att folk är lika sugna på att låna lika extremt som tidigare.
Citera
2024-04-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Jag tror vi måste inse att man vill behålla hög inflation. Men man ser att det finns folklig acceptans i inflation på boende. Men inte i dagligvaror.

Så även fast man förstår att man skapar inflation kommer man sänka räntan.

Troligtvis borde usa och eu inte göra det. Men man ser det som minst negativt
att folk är beredda till stora uppoffringar för sin bostad, då de kan köpa billigare än vad bolånet kostar idag (om dom nu har råd). Det blir en win - lose situation där alla får betala mer av sina lån men ingen vinner något alls eftersom inflationen äter upp allt sparande/inkomst från banken vilket gör ekonomin sämre när räntorna stiger igen … Vad säger du? Du menar alltså med"jag köper hellre billigt", dvs ett medelklasshushåll utan barn eller andra större utgifter så ska ju priserna ner ännu mera pga högre räntor.. Eller hur tänker ni här?? Om någon skulle ha sagt detta hade den personen varit död sedan länge tillbaka...
Citera
2024-04-22, 16:41
Medlem
Jag följer inte riktigt med i ditt resonemang.

Men generellt tror jag att det är en rejält korkad ide att ha saker öka i värde mer än inflationen när de i själva verket borde minska eller följa inflationen.

Men räntan måste sättas baserat på nån regel och inte baserat på en överbelånad befolkning.
Citera
2024-04-22, 18:19
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
att folk är beredda till stora uppoffringar för sin bostad, då de kan köpa billigare än vad bolånet kostar idag (om dom nu har råd). Det blir en win - lose situation där alla får betala mer av sina lån men ingen vinner något alls eftersom inflationen äter upp allt sparande/inkomst från banken vilket gör ekonomin sämre när räntorna stiger igen … Vad säger du? Du menar alltså med"jag köper hellre billigt", dvs ett medelklasshushåll utan barn eller andra större utgifter så ska ju priserna ner ännu mera pga högre räntor.. Eller hur tänker ni här?? Om någon skulle ha sagt detta hade den personen varit död sedan länge tillbaka...

Idag är du på topp Goran!

Så också förra veckan när du fick 2-3 fiskar i nätet helt utan besvär.

Win - lose situation det lär det dessutom bli i de flesta fall och över 90% av alla är ju redan döda så...

/
Citera
2024-04-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Samma sak med grönt avdrag för batterier. Priserna i Sverige är dubbelt upp mot övriga Europa på grund av 50% avdrag. Avskaffa alla dessa avdrag och gör större reformer istället.

Det enda avdrag jag vill se är ett bulldozeravdrag så gamla sjuttiotalsvillor rivs och ersätts med något modernt. Nu lappas det och lagas med ROT istället, som att hålla på och putsa på en Volvo 740 istället för att skicka den till skroten.

Boom. Grattis. Vill man se priser rusa något enormt över normalt så har du ett vinnande koncept. Ifrågasätter du aldrig dig själv varför du alltid landar så fel när du tänker?
Citera
2024-04-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Precis vad man anat. Det dröjer ända till årsskiftet innan bolånetagare ser en möjlig större ändring av den rörliga räntan. Lite trist för de som tuggar på ramarna nu bildligt talat. Känns mer ok än tidigare, jag som band räntan på 2 år o runt 4.25% till maj 2025. Om rörliga inte går under 4% det här året så är det nog lugnt att man vann lite på det. Även om jag kunnat omförhandla, så hade jag haft rörligt på nästan 5% fram t o m Jan 2024.
Drömmen vore binda 2-3 år på 3.5% sommaren 2025. Hoppas.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/storbanken-rantorna-sjunker-forst-i-host/

Var det inte du som sålde och nu sitter i HR med frugan som skulle köpa er en villa i Uppsala? Kan ha misstagit mig.
Citera
2024-04-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tja, vi får väl se. Räntesänkning kanske kommer, förmodligen mindre sänkningar än många tror. Samtidigt har de höjda räntorna haft förvånansvärt liten påverkan nedåt på priserna så då verkar det ologiskt om priserna stiger för att de sänks något (typ 100p över två år). Ser vi prisökningar igen till hösten kan det dock börja bli tal om nya räntehöjningar och då blir det kanske för många smällar för BLT.

Såhär på marginalen styrs mycket av psykologi. Förväntar man sig att priserna går upp kan man med gott mod buda lite extra (marknaden går upp så mitt "överpris" hämtas in) samt om man ska sälja förväntas det gå fort och med avans. Så runkas detta runt i ankdammen och blir självuppfyllande.

Har du äntligen släppt din tankenöt om att räntorna styr priser på bostäder i Sverige? Eller funkar det bara så när det inte passar in i din världsbild? Att RB skulle börja anpassa styrräntan efter priserna på bostadsmarknaden är ju, förlåt min franska, helt jävla retarderadrat att tro. Men kör på med ditt hopium/copium.
Citera
2024-04-22, 23:28
Medlem
Ja tyvärr är woke politiken så att man kör bostadsmarknaden i taket utan minsta tvekan. Det finns ingen marknad. Men kör upp stöd och subventioner för att skicka upp bostadspriserna så ett boende snart kostar 7-9 årslöner

Kanske ska kolla på Kanada. Villorna ligger där nu på runt 20 miljoner. Man importerar utländska medborgare så mycket man bara kan o ger lån till alla som behöver.

Man har fuckat upp sitt land.

Men vi kommer följa efter. För vi är lika naiva.
Senast redigerad av Sodan78 2024-04-22 kl. 23:31.
Citera
2024-04-23, 07:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Var det inte du som sålde och nu sitter i HR med frugan som skulle köpa er en villa i Uppsala? Kan ha misstagit mig.

Nej sitter i br för ett antal miljoner. Behöver dock inte suga på ramarna, ha ångest över ränteläget.
Citera
2024-04-23, 07:17
Avslutad
Jag undrar vad som hände med dvikings rapporter gällande kvmpris i Sthlms innerstad?

När var det vi skulle hamna på 75k per kvm i snitt för innerstan nu igen?

I skrivande stund är vi enligt husmask på 111k i april. Den högsta siffran sedan maj 2022. En uppgång på +12% sedan botten i dec 2022.

Var de som köpte i dec 2022 till drygt 99k per kvm idioter som inte väntade?

Och vad hände med stollen slemhog? Såg att han skrivit något inlägg för någon månad sen där han tuggade fradga av ilska över att priserna gick upp så markant. Har han lämnat wo nu som de flesta andra domedagsprofeterna i tråden?
Citera
2024-04-23, 08:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det känns rimligt att många har "prisat in" att räntehöjningarna är temporära. Det är iaf så jag tycker det snackas om det på stan och i tidningar. Jag tror det skulle se rätt annorlunda ut om alla skulle vara överrens om att 4% styrränta skulle hålla i sig 10 år frammåt.

Absolut tror de med stora lån att räntan kommer sänkas, både snart och markant. Samma med bostadsägare som ska sälja, de vill ha låg ränta för att boosta priset annars bor de kvar så länge det går.

Rent konkret ser man detta då över 90% väljer rörlig ränta trots att bundna räntor ligger uppemot 100p lägre. Du kan binda på bara 2 år och få runt 75p lägre än rörligt.
Citera
2024-04-23, 11:13
Moderator
Siegfrids avatar
Ser inte bra ut för svenska hushålls ekonomi. Kommer det att finnas pengar till att investera i bostäder åt barnen?
Citat:
Antalet föräldrar som tagit av barnens sparpengar har mer än fördubblats sedan förra året. Det visar en ny undersökning från Länsförsäkringar.

– Det är problematiskt att vi ser en större polarisering, säger privatekonomen Stefan Westerberg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-foraldrar-tar-av-barnens-sparpengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in