2024-04-24, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bor man i mindre kommun utanför stan behöver man plötsligt bil för att livet ska bli drägligt. Om bilen ska vara lite större, ny och schysst så kommer den kosta runt 10k i månaden ink allt.

Har du räknat med det?

Hur ser pendlingen ut nu kontra förr? Jobbar man centralt är det en stor uppoffring att börja pendla. Var bor ditt umgänge, hur ser pendlingen till det ut?

Barn verkar ingen i denna tråd ha så det kan vi skippa

Det stämmer!
Din kalkyl stämmer in på 90% men ej på mig.
Tänkte inte längre än vad näsan räcker.
Jag pendlar ej, har inga barn, inte behov av bil.
Har vännerna i stan, 30min bort. Gör mig inget alls.
Citera
2024-04-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bor man i mindre kommun utanför stan behöver man plötsligt bil för att livet ska bli drägligt. Om bilen ska vara lite större, ny och schysst så kommer den kosta runt 10k i månaden ink allt.

Har du räknat med det?

Hur ser pendlingen ut nu kontra förr? Jobbar man centralt är det en stor uppoffring att börja pendla. Var bor ditt umgänge, hur ser pendlingen till det ut?

Barn verkar ingen i denna tråd ha så det kan vi skippa
Flyttar man till Täby, Österåker eller liknande så lär man ju inte vara personen som ofta går på restauranger, har stort socialt liv eller hobbyer som utövas i stan.
Annars är det ju döden, alternativ att man verkligen älskar att spendera tid på att pendla.
Citera
2024-04-24, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Flyttar man till Täby, Österåker eller liknande så lär man ju inte vara personen som ofta går på restauranger, har stort socialt liv eller hobbyer som utövas i stan.
Annars är det ju döden, alternativ att man verkligen älskar att spendera tid på att pendla.

I princip varenda person jag känner som bor i liknande kommuner som de du beskriver jobbar i stan och pendlar. Kan man ta bilen och missa rusningen kör man in på 20 min. Inga konstigheter alls. Men ska man lämna barnen 08.00 på FS är det över 1 timme i bil som gäller.

Om man jobbar i city och har något som helst intresse för after works eller dylikt så är en flytt från innerstan till tex Täby, Saltis eller Tyresö plågsam då 2 timmar per dag i princip går upp i rök. Speciellt illa om man har yngre barn.

Jobbar man remote eller i samma förort oxh har noll intresse av uteliv så är det ett vettigt beslut. Men samtidigt är det få som sitter på samma jobb i 40 år idag. Bara för att man nu jobbar i Tyresö finns inget som säger att man gör det om 5 år. Att då flytta till Tyresö pga jobbet blir stökigt när/om man ska byta.
Citera
2024-04-24, 12:13
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Många tänker tvärt om och det jag skrev var att jag tror det kommer bli mer attraktivt att flytta till ställen som dessa. Sen kommer givetvis det vara väldigt få i förhållande till den totala befolkningen. Men jag känner två par som just sålt sitt hus här i Stockholm och flyttat till Falun resp Värmland och jag själv ska sälja inom kort och flytta till mellansverige.

Kiruna förstår ju vem som helst varför ingen vill bo där.

Det pratas om trenden men den syns inte. De flesta mindre städer lider av avveckling där affärer i centrum, skolor, vårdcentraler, företag osv blir allt färre.

Det verkar som att städer som har 100.000 invånare eller mer klarar sig hyffsat. Ska man flytta från Stockholm och Göteborg så är det städer som Helsingborg, Örebro, Västerås etc som gäller om man ska slippa leva i känslan av konstant avveckling.

Många tjänstemän kan jobba hemma men de flesta måste närvara vid kunder, workshops och viktiga möten på plats 1-2 dagar per vecka. De flesta huvudkontoren ligger i Stockholm eller Göteborg. Det blir väldigt omständigt att bo på vischan då.
Senast redigerad av johannespaulus 2024-04-24 kl. 12:21.
Citera
2024-04-24, 14:27
Avslutad
Sett flera försäljningar runt sommarhuset iår.

Ofta budgivningar. 30-40% högre än inköp 2016-2020.
Inga direkt märkvärdigt objekt men säljs rätt få hus i området.
Senast redigerad av flanders 2024-04-24 kl. 14:30.
Citera
2024-04-24, 16:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Har man små barn eller skolbarn så är det hämta lämna på dagis som gäller före och efter jobbet. Lite större barn är det ofta aktiviteter att skjutsa till efter skolan.
Hur ofta tror du att folk med familj har tid för att sitta på lokal och se djup ut? På helgen kan du ta bilen eller kollektivtrafiken in till stan på aktiviteter eller shopping.
Att bo mitt i smeten pga storstadens utbud är extremt överskattat för en barnfamilj.
Citera
2024-04-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Jag följer inte riktigt med i ditt resonemang.

Men generellt tror jag att det är en rejält korkad ide att ha saker öka i värde mer än inflationen när de i själva verket borde minska eller följa inflationen.

Men räntan måste sättas baserat på nån regel och inte baserat på en överbelånad befolkning.
Det finns ju ett par andra parametrar som kan påverka, men den största faktorn för inflation kommer vara hur mycket pengar man har råd köpa bostad till rimligt pris (om du förstår vad vi menar). Om bolånet ligger kvar så ökar priset bara marginellt eftersom banken då får in mindre cash från sina lånekunders bolåntagare vilket leder oss tillbaka mot samma situation igen där folk köper bostäder utan marginaler/risk genom belåning istället...
Citera
2024-04-24, 19:13
Medlem
SBAB sänker sina räntor för 3mån och 1år bolån. Höjer räntan för 2år och längre.
Matchar räntemarknadens syn på att vi förmodligen får en räntesänkning av RB men sedan inte mycket mer på ett bra tag.

Kan bli en underhållande höst av det här. Jag tror inte att svenska folket är särskilt medvetna om läget. Folk tror väl att styrräntan ska gå ner till 2% eller något inom kommande 2-ish åren?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2024-04-24_3-manaders_listrantan_ar_nu_under_5.html
Citera
2024-04-24, 19:21
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det pratas om trenden men den syns inte. De flesta mindre städer lider av avveckling där affärer i centrum, skolor, vårdcentraler, företag osv blir allt färre.

Det verkar som att städer som har 100.000 invånare eller mer klarar sig hyffsat. Ska man flytta från Stockholm och Göteborg så är det städer som Helsingborg, Örebro, Västerås etc som gäller om man ska slippa leva i känslan av konstant avveckling.

Nåja, det är trots allt så att ungefär 70 % av Sveriges kommuner växer, så någon känsla av konstant avveckling behöver man inte ha, såvida man inte bor i någon av någon av de betydligt färre krympande kommunerna.

Att butiker läggs ned är väl snarare en effekt av förändrade köpvanor än att befolkningen skulle krympa. Det läggs ju ned butiker även i Stockholm, och inte bara små inrättningar som Nisses Spel & Tobak, utan även stora aktörer som Ikea, Åhléns och H&M har lagt ned butiker i självaste huvudstaden.
Citera
2024-04-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Idag är du på topp Goran!

Så också förra veckan när du fick 2-3 fiskar i nätet helt utan besvär.

Win - lose situation det lär det dessutom bli i de flesta fall och över 90% av alla är ju redan döda så...

/
Du verkar tro dig veta bättre själv va?? Hur vet DU detta??? Att priserna går upp betyder INTE ATT dom gör DET!! I verkligheten ÄR ALLA priser ALLTID UPP ÄVEN OM FED höjer styrräntan!!! Detta var bara min egen tolkning från din sida där ditt inlägg blev lite felskrivet....
Citera
2024-04-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
SBAB sänker sina räntor för 3mån och 1år bolån. Höjer räntan för 2år och längre.
Matchar räntemarknadens syn på att vi förmodligen får en räntesänkning av RB men sedan inte mycket mer på ett bra tag.

Kan bli en underhållande höst av det här. Jag tror inte att svenska folket är särskilt medvetna om läget. Folk tror väl att styrräntan ska gå ner till 2% eller något inom kommande 2-ish åren?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2024-04-24_3-manaders_listrantan_ar_nu_under_5.html

Då är dom nog bättre koll på bollen än vad du har. Folket brukar väl normalt sett alltid ha högre ränteförväntningar än utfallet. Men denna gången kanske det är annorlunda.

Att inte prognosisticera en styrränta på 2% om 2 år förefaller i nuläget vara ganska oseriöst. Vi är förmodligen lägre än så vid den tidpunkten. Men som Vikingen skrev ett par inlägg tillbaks; räntan har inte gjort att bostäder blivit billigare så ser inte riktigt varför dom skulle bli så mycket dyrare med lägre räntor mer än på marginalen.
Citera
2024-04-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Då är dom nog bättre koll på bollen än vad du har. Folket brukar väl normalt sett alltid ha högre ränteförväntningar än utfallet. Men denna gången kanske det är annorlunda.

Att inte prognosisticera en styrränta på 2% om 2 år förefaller i nuläget vara ganska oseriöst. Vi är förmodligen lägre än så vid den tidpunkten. Men som Vikingen skrev ett par inlägg tillbaks; räntan har inte gjort att bostäder blivit billigare så ser inte riktigt varför dom skulle bli så mycket dyrare med lägre räntor mer än på marginalen.

Marknaden prisar in styrränta på 2.8% december 2025 (kan inte hitta senare siffror). 0.06p.e. sänkning varje möte i slutet av 2025. Men marknaden är oseriös antar jag.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/48811
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in