2024-04-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Kommer väl bara bli mer så i framtiden? När 90 % av allt arbete kan ske remote - varför ska alla trängas? Kan bli uppsving för bostäder utanför storstadskärnorna.
Det tror jag också. Välskötta små samhällen tror jag kommer bli attraktiva framöver.
Ex. Motala, Vadstena, Hjo för att ta några exempel i mellansverige som ligger fint.
Citera
2024-04-23, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nu citerar du väldigt selektivt. Närmare en miljon har fått det svårare att få ekonomin att gå ihop. Enligt samma undersökning. Det är alarmerande att cirka 10 procent har halkat efter i sitt ekonomiska läge. Betydligt fler än det selektiva urval som du försöker hålla fram.

Att några får ett sämre ekonomiskt läge med tanke på vad som har hänt är självklart. Hade du frågat domedagsprofeterna i tråden för 2 år sen vad utfallet skulle bli hade de spått 10x värre utveckling
Citera
2024-04-23, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det tror jag också. Välskötta små samhällen tror jag kommer bli attraktiva framöver.
Ex. Motala, Vadstena, Hjo för att ta några exempel i mellansverige som ligger fint.

Kiruna har haft ett överflöd av jobb med bra löner i årtionden. Ändå är det ett helvete att få någon att flytta dit. På samma sätt har sjukhus i mindre städer ett helvete att locka duktiga läkare.

En bra läkare som flyttar från Sthlm till Motala skulle slippa all pendling och bara få marginellt mindre lön och kunna köpa ett gigantiskt lyxhus med pool. Ändå sitter de kvar i ett radhus från 80-talet i Täby.

Folk vill ha närhet till massor av aktiviteter åt barnen, många skolor att välja på, ett rikt kulturutbud, närhet till en internationell flygplats osv.

Att sitta i Motala skulle jag inte göra ens om jag hade en replika av Buckingham Palace, och de flesta verkar resonera exakt likadant
Citera
2024-04-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kiruna har haft ett överflöd av jobb med bra löner i årtionden. Ändå är det ett helvete att få någon att flytta dit. På samma sätt har sjukhus i mindre städer ett helvete att locka duktiga läkare.

En bra läkare som flyttar från Sthlm till Motala skulle slippa all pendling och bara få marginellt mindre lön och kunna köpa ett gigantiskt lyxhus med pool. Ändå sitter de kvar i ett radhus från 80-talet i Täby.

Folk vill ha närhet till massor av aktiviteter åt barnen, många skolor att välja på, ett rikt kulturutbud, närhet till en internationell flygplats osv.

Att sitta i Motala skulle jag inte göra ens om jag hade en replika av Buckingham Palace, och de flesta verkar resonera exakt likadant
Många tänker tvärt om och det jag skrev var att jag tror det kommer bli mer attraktivt att flytta till ställen som dessa. Sen kommer givetvis det vara väldigt få i förhållande till den totala befolkningen. Men jag känner två par som just sålt sitt hus här i Stockholm och flyttat till Falun resp Värmland och jag själv ska sälja inom kort och flytta till mellansverige.

Kiruna förstår ju vem som helst varför ingen vill bo där.
Citera
2024-04-23, 18:41
Avslutad
Citat:
Många tänker tvärt om och det jag skrev var att jag tror det kommer bli mer attraktivt att flytta till ställen som dessa. Sen kommer givetvis det vara väldigt få i förhållande till den totala befolkningen. Men jag känner två par som just sålt sitt hus här i Stockholm och flyttat till Falun resp Värmland och jag själv ska sälja inom kort och flytta till mellansverige.

Kul för er. Ni får ju mycket för pengarna när ni flyttar till skogs
Citera
2024-04-23, 21:23
Medlem
Citat:

Möjligtvis om man har någon koppling till orten. (Vilket du kanske kan relatera till - har fått för mig att du är lantis från början. Obs, inget fel i det - det är halva Sthlm också.) Men att folk skulle lämna staden för landsorten, för att göra ”exit” och få loss lite kulor - stort tvek på den. Folk konsumerar i regel sina boenden. Inte dejtrejdar med dem.
Citera
2024-04-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Möjligtvis om man har någon koppling till orten. (Vilket du kanske kan relatera till - har fått för mig att du är lantis från början. Obs, inget fel i det - det är halva Sthlm också.) Men att folk skulle lämna staden för landsorten, för att göra ”exit” och få loss lite kulor - stort tvek på den. Folk konsumerar i regel sina boenden. Inte dejtrejdar med dem.
Helt fel, ingen anknytning och född i Stockholm.
Citera
2024-04-23, 21:52
Medlem
Citat:
Helt fel, ingen anknytning och född i Stockholm.

Då är du nog undantaget som bekräftar regeln. Vågar nog sätta mina livsbesparingar på att ytterst få gör exit till spenaten, i synnerhet om man saknar anknytning dit. Men whatever floats your boat.
Citera
2024-04-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Då är du nog undantaget som bekräftar regeln. Vågar nog sätta mina livsbesparingar på att ytterst få gör exit till spenaten, i synnerhet om man saknar anknytning dit. Men whatever floats your boat.
Du har nog rätt där och jag brukar tänka och agera utanför norm. Men som jag skrev så tror jag på ett uppsving för mindre orter på sikt.
Citera
2024-04-24, 07:33
Medlem
TurboOMXs avatar
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/centrala-stockholm/
22M2: 115k/m2
24M3: 105k/m2
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
105k 24M2 har samma värde som 90k 22M2. 10 år av uppgångar utraderade.
Citera
2024-04-24, 08:23
Medlem
Enda jag kan tipsa om är att göra som jag nyss gjorde.
Sålde min 2a i innerstan och köpte en 3a i en mindre kommun utanför stan.
Bor större, sparar ca 10k i månaden på den flytten.
Citera
2024-04-24, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pocketkung
Enda jag kan tipsa om är att göra som jag nyss gjorde.
Sålde min 2a i innerstan och köpte en 3a i en mindre kommun utanför stan.
Bor större, sparar ca 10k i månaden på den flytten.

Bor man i mindre kommun utanför stan behöver man plötsligt bil för att livet ska bli drägligt. Om bilen ska vara lite större, ny och schysst så kommer den kosta runt 10k i månaden ink allt.

Har du räknat med det?

Hur ser pendlingen ut nu kontra förr? Jobbar man centralt är det en stor uppoffring att börja pendla. Var bor ditt umgänge, hur ser pendlingen till det ut?

Barn verkar ingen i denna tråd ha så det kan vi skippa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in