2024-04-22, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Så DU har STÖRRE hem utan att ha mer i skuld?

/

Ja! Åtminstone i mitt fall. Fast det har ju varit extrema tider på många sätt. Inte enbart på bostadsmarknaden. Aktiemarknaden under Covid-tramset var ju ännu mer extrem med aktier som först kraschade och stedan steg absurt snabbt.

Den hävstång som belåning på huset gav bör ju ha lett till att alla som inte enbart brände låne-pengarna på lyxrenoveringar och thailandsresor är nästintill skuldfri idag. Kan ju också vara en orsak till att bostadskraschen drar ut på tiden. De flesta var inte så korkade att de bara max lånade och sedan eldade upp pengarna (även om det givetvis finns sådana också. Är ju bara att titta på garageuppfarterna hur många Tesla bilar som står där).
Citera
2024-04-22, 11:53
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ja! Åtminstone i mitt fall. Fast det har ju varit extrema tider på många sätt. Inte enbart på bostadsmarknaden. Aktiemarknaden under Covid-tramset var ju ännu mer extrem med aktier som först kraschade och stedan steg absurt snabbt.

Den hävstång som belåning på huset gav bör ju ha lett till att alla som inte enbart brände låne-pengarna på lyxrenoveringar och thailandsresor är nästintill skuldfri idag. Kan ju också vara en orsak till att bostadskraschen drar ut på tiden. De flesta var inte så korkade att de bara max lånade och sedan eldade upp pengarna (även om det givetvis finns sådana också. Är ju bara att titta på garageuppfarterna hur många Tesla bilar som står där).

Du anser kanske att de som har en "TESLA bil" tjänar på att ha/äga den också?

/
Citera
2024-04-22, 11:57
Medlem
Citat:
Du anser kanske att de som har en "TESLA bil" tjänar på att ha/äga den också?

/

Tycker nog snarast att en Tesla innebär att elda upp en massa pengar till ingen nytta....
Citera
2024-04-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Ja det stämmer absolut till stor del. Sen anser man det fint att inte göra själv samt att det är okay om svensk entreprenörer klipper emellan på polackerna som ofta ändå gör själva jobbet.

Men för egen del så är det helt klart värt att bygga en del själv när det är så förbannat dyrt att anlita.

Att själv göra badrummet utan adekvat kunskap är en ytterst dum(snål) idé som i slutändan kan stå en riktigt dyrt.
Citera
2024-04-22, 12:01
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Tycker nog snarast att en Tesla innebär att elda upp en massa pengar till ingen nytta....

Samma här och vad de som har bilar har för avtal eller skuld på den, det står ju inte som en skylt vid uppfarten.

Det jag menar är att så många både tror och tycker att maximal prisuppgång på just bostäder är det allra bästa, men då blir det ju också så att insteget för de som ska försöka köpa sin första bostad blir så sjukt svårt att nå och det var just det som jag ville belysa!

/
Citera
2024-04-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Att själv göra badrummet utan adekvat kunskap är en ytterst dum(snål) idé som i slutändan kan stå en riktigt dyrt.

Ja men du kanske tror att hantverkarna är gudar? Finns ju massa information och dessutom skulle man kunna ta in hantverkare på de känsliga momenten. Men i alla dessa yrken så tror hantverkarna att de är helt gudabilder.

Har sett allt. Elektriker som kopplar fas i gulgrön och rörnissar som inte vet att sätta rätt klämringar osv osv.

Brunsmanchetter verkar var otroligt svårt att göra även för proffsen
Citera
2024-04-22, 12:42
Avslutad
Citat:
Ja men du kanske tror att hantverkarna är gudar? Finns ju massa information och dessutom skulle man kunna ta in hantverkare på de känsliga momenten. Men i alla dessa yrken så tror hantverkarna att de är helt gudabilder.

Har sett allt. Elektriker som kopplar fas i gulgrön och rörnissar som inte vet att sätta rätt klämringar osv osv.

Ja det sista är med som fel i varenda protokoll i princip.

I regel är det väl som med allt annat. Du behöver en jävla massa tid. Dessutom behöver du en bra uppsättning rätt avancerade verktyg. Du får också räkna med att det mesta kommer ta mer tid för dig än en hantverkare.

Har en granne på landstället som gjort hela sin utbyggnad själv. Otroligt händig. Men så fick han också stå där under två hela semestrar och i princip varje helg i två år för att få det klart. Bra hantverkare hade gjort jobbet på en månad.
Citera
2024-04-22, 12:46
Medlem
Citat:

Nej det har jag inte hävdat. Har man dock tagit in en ordentlig firma och olyckan är framme så får man ersättning från försäkringsbolaget för skadan. Har man hemmasnickrat badrummet och något händer så kan man glömma det.
Citera
2024-04-22, 12:54
Medlem
Citat:
Samma här och vad de som har bilar har för avtal eller skuld på den, det står ju inte som en skylt vid uppfarten.

Det jag menar är att så många både tror och tycker att maximal prisuppgång på just bostäder är det allra bästa, men då blir det ju också så att insteget för de som ska försöka köpa sin första bostad blir så sjukt svårt att nå och det var just det som jag ville belysa!

/

Har aldrig påstått att det skulle vara bra för samhället. Däremot är det ett faktum att det är fantastiskt för den personliga ekonomiska situationen att följa med en allmänprisuppgång (på bostäder eller aktier) när man får låna och därmed har hävstång på uppgången,
Citera
2024-04-22, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nej det har jag inte hävdat. Har man dock tagit in en ordentlig firma och olyckan är framme så får man ersättning från försäkringsbolaget för skadan. Har man hemmasnickrat badrummet och något händer så kan man glömma det.

Har du hemmasnickrat och sett till att ha dokumenterat allt korrekt så går det på försäkringen. Men väldigt många tar genvägar
Citera
2024-04-22, 12:57
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Har aldrig påstått att det skulle vara bra för samhället. Däremot är det ett faktum att det är fantastiskt för den personliga ekonomiska situationen att följa med en allmänprisuppgång (på bostäder eller aktier) när man får låna och därmed har hävstång på uppgången,

Så länge du själv anser dig göra rätt så är det väl bra nog.

Men PRISET är en sak som inte gör att man blir " rik ".

De allra flesta som säljer en bostad till högre pris än vad man köpt behöver ju också BETALA ett högre pris för nästa bostad och det är då detta jag menar med att jag är tveksam till ditt resonomang.

/
Citera
2024-04-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag menar givetvis spara ihop till sin första bostad när de börjat jobba. Eller ska de vara helt omöjligt om 20 år? Enbart via arv ska man kunna komma in på bostadsmarknaden.
Det är absolut möjligt. Man bor hemma några år och jobbar och sparar hårt så kan man relativt enkelt spara ihop 500.000 kr.
Det räcker som insats i många kommuner i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in