Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Winsth fick ju faktiskt rätt om 6 sänkningar 2024, vilket lät helt osannolikt när hon började tjata om det.
KI har ju satt en prognos om styrränta på 1.50% under 2025, men nu kommer då Nordea här och snackar om 3.00% istället. Sen finns det bolånianer som inte bara hoppas utan verkligen tror på en återgång till lågränteparadigmet <1% och agerar därefter när de budar vilt på sekelskiftesskrubben med dusch i garderoben och köket under hatthyllan.
Nja, man måste se den större bilden. Styrränta på 1,5% kräver nog en så usel konjunktur att mångas anställningar nog hänger rätt löst. Jag har tolkat det som att det råder någonslags konsensus om att 2010-talets recept ”lågränta + högkonjunktur” var en anomali, en engångsgrej. Det blev dock rena trissvinsten för de som ägde tillgångar under 10-talet. Ingen hade under slutet av 00-talet/finanskrisen kunnat förutspå detta, hade du sagt till en nationalekonom 2009 att dom kommande 10-12 åren skulle präglas av högkonjunktur i kombination med sänkta räntor, skulle hen troligtvis garvat.
Min poäng är lite att ekonomi är svårförutsett, då det inte alltid går ”by the book”. Själv tror jag vi kommer att få leva med lite högre inflation än vad vi är vana vid från 10-talet, ett tag framöver. Inga galna 10% årligen men kanske 2,5-3%, pga omvärldsläget. Räntan kommer nog ligga hyfsat still, så länge inflationen ligger ”hyfsat låg”. Kanske stiger räntan något framöver om konjunkturen tillåter.