2024-04-19, 20:38
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/svarare-hitta-hyresgaster-till-nyproduktion-aven-i-stockholm

Gammalt men.
Citera
2024-04-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ytterst få som fått tumme upp för 100% distansarbete. Nästan alla har 3-4 dagar hemma och 1-2 på kontoret. Även de som har i huvudsak distansarbete tvingas pendla in till helt onödiga möten som hade kunnat köras på distans istället. Alla mellanchefer inser att dom egentligen inte utfyller en produktiv del av verksamheten och försöker desperat tvinga tillbaka folk till kontoret så de kan återvända till att hänga över din axel. Får vi distansarbete garanterat kommer alla över 35 dra imorgon. Du får 400 kvadratmeter i Falun med en hektars trädgård åt ungarna för en tvåa i Stockholm.

I England har man ju börjat justera löner för folk som valt att flytta utomsocknes och arbeta 100% distans.
Citera
2024-04-19, 21:11
Medlem
En gryende positivism har anats på sistone med förutspått sänkta räntor bl a - sänker Israel/Iran-konflikten denna?

(Observera, mitt perspektiv är kortsiktigt och om sänkt ränta är positivt på längre sikt kan föstås diskuteras).
Citera
2024-04-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
En gryende positivism har anats på sistone med förutspått sänkta räntor bl a - sänker Israel/Iran-konflikten denna?

(Observera, mitt perspektiv är kortsiktigt och om sänkt ränta är positivt på längre sikt kan föstås diskuteras).
Det verkar svänga vecka för vecka
Citera
2024-04-19, 21:51
Medlem
Har konstaterat att denna bostadsmarknad är dömd att misslyckas. har vuxna barn nu och 99% av dess barns kompisar lever i lägenheter eller bostadsrätter som inte är över 60kvm och dessa människor är födda tidigt 90 tal flera med fina utbildningar etc.

så ja ända sättet är att släppa på enklare krediter, men det funkar väl inte i längden heller.
Citera
2024-04-19, 21:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det verkar svänga vecka för vecka

Nja, just nu pekar allting upp för stigande priser. Den som inte ser det måste vara blind. Men det kan ändras till nästa vecka såklart.
Citera
2024-04-19, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Lite offtopic nu men rätt ovanligt att de som är på kontoret jobbar de med. Mycket av jobbet många ändå gör är ofta också utan värde, ibland snarare negativt.

Tror dock inte på nån större "grön våg" ut från städerna då det inte är jobbet som håller en nära city utan massa annat. Dessutom är fina hus rätt dyra även utanför storstäderna, fördelen är väl möjligtvis att man kan få en större tomt.

Ett inlägg där du faktiskt är på bollen, bra jobbat! Jag kan jobba 100% remote men jag gillar att ha närhet till restauranger och nöjesliv. Det verkar vara flera som gillar samma vilket drivit upp priserna kring storstäder då fler konkurrerar om samma. Men som sagt, det kan komma att ändras nästa vecka.
Citera
2024-04-19, 21:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Har konstaterat att denna bostadsmarknad är dömd att misslyckas. har vuxna barn nu och 99% av dess barns kompisar lever i lägenheter eller bostadsrätter som inte är över 60kvm och dessa människor är födda tidigt 90 tal flera med fina utbildningar etc.

så ja ända sättet är att släppa på enklare krediter, men det funkar väl inte i längden heller.

Vet inte vad du i ditt hypotetiska exempel skulle lösa med enklare/billigare krediter. Dessa skulle väl ändå vara tillgängliga för de med mer pengar. Folk får väl ta sig en funderare om det är en mänsklig rättighet att bo mitt i smeten billigt. Jag är inte av den åsikten.
Citera
2024-04-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vet inte vad du i ditt hypotetiska exempel skulle lösa med enklare/billigare krediter. Dessa skulle väl ändå vara tillgängliga för de med mer pengar. Folk får väl ta sig en funderare om det är en mänsklig rättighet att bo mitt i smeten billigt. Jag är inte av den åsikten.
¨

ja det blir väl som på min gata det bor bara folk från större städer, som har bytt ner sig från större stad inget lokalfolk kvar hehe.

sorgligt.
Citera
2024-04-19, 22:07
Medlem
Citat:
Nja, just nu pekar allting upp för stigande priser. Den som inte ser det måste vara blind. Men det kan ändras till nästa vecka såklart.
Vi pratade räntor och inte priser. Ena veckan talar allt för en sänkning och nästa vecka talar allt för att det lämnas orörd.
Men jag håller med om priserna. Inflationen har gjort allting dyrare förutom bostäder som är billigare (att köpa inte bo i) så på sikt kommer givetvis även fastighetet knapra in på inflationstappet. Om räntan börjar sänkas så kan det gå fort uppåt.
Citera
2024-04-19, 22:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
¨

ja det blir väl som på min gata det bor bara folk från större städer, som har bytt ner sig från större stad inget lokalfolk kvar hehe.

sorgligt.

Och så bildar ni ett nytt lokalfolk. Kom över dina egna förväntningar och gilla läget. Du låter lite smått nazistisk.
Citera
2024-04-19, 22:11
Medlem
Citat:
Och så bildar ni ett nytt lokalfolk. Kom över dina egna förväntningar och gilla läget. Du låter lite smått nazistisk.

aa får väl gå med i någon marxistklubb som du förespråkar och låta nästa generation med vänner bo i en sliten etta och lära mig stockholmska med min nya bekantskap hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in