2024-04-19, 19:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
DEt är ingen raljerande. Jag tror att SE är oskyldig, en syndabock som ingen bryr sig om.
Säpo samarbetade vid den tiden med de flesta västliga urderättelsetjenster, såsom FBi, tyskarna, MI6.
Efter ett sådant dåd sker ett intelligence utbyte.

Säpo känner till ansvariga. Fd sydafrikanska tog på sig mordet i detalj, hur kunde man veta detta om man inte var iblandad? Rutter osv?

Om SvDs "Sydafrikaspår" stämmer låter det väl inte troligt att tre utländska personer campat i en husbil i skogen och haft spritorgier där med fallna kvinnor utan att dra uppmärksamhet till sig?

Historien känns påhittad av någon som inte känner till hur vädret i Sverige är i februari. Troligen i syfte att vilseleda. Kopplingen till SE är så tunn att den knappast är trovärdig även om spritorgier säkert hade lockat Stickan.
Citera
2024-04-19, 19:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Jag håller inte med dig. hade det varit ett impulsdåd så hade varit utrett sedan länge.
De valde det vapnet som kunde orsaka stort skada/möjligast död. Han tog OP på axeln inann skott, dett var alltså ingen oerfaren skjut. Att LP kom undand,ren tur att hon vände sig annars hade skottet gått igenom hjärta. Platsen var perfekt troligt väntade en bil på honom. En annan hade tagit sig så fort från platsen. Vi får inte glömma att LP ringde om konstiga personer vid deras boende.

En person som LP "identifierade" var en irländare som försörjde sig som gatumusikant och bodde på den röda pråmen. Jag noterar att denna irländare ofta var i Stockholm regelbundet flera år efter mordet. Så just honom tycker jag vi kan lämna därhän. Vore han inblandad i mordet borde han kunnat byta land då han saknade fast bostad.

PU försökte pussla ihop SE med OPs besök på slottet och där kan LP varit med och sett SE om han är mördaren. SE jobbade över den kvällen nämligen...
Citera
2024-04-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Håller med om mycket.
Dock går du bort dig när du påstår att mördaren inte var fena på att skjuta med spädgris.
Han skjuter två skott i snabb följd med böjd arm och utan att inta någon som helst form av skyttestance.
En amatör klarar inte av något av ovanstående.
Böjd arm? Hur vet du det? En hypotes absolut.
Citera
2024-04-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vilka är de fyra som iakttas på mordnatten och ingår i Skandias säkerhetspersonal?

Detta "Skandiabrev" nämns vad jag vet inte i TPs osannolika bok.

Jag blir nyfiken på vilket brev som avses.

Sid 9:
https://drive.google.com/file/d/1x0wbDMQdwrqAKGBwjzyQxp3eJgphntHF/view

Edit: TP har väl "pragmatisk" som han är rensat bort brevet från sin bok eftersom det pekade in mot Skandia och inte mot den döda Skandiamannen. Körsbärsplockning delux á la Filter helt enkelt.

Det enda brev jag vet som nämner fyra från Skandia är

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-02
Fyra (4) av de personer som observerades mordkvällen med kommunikationsutrustning var Skandias egen säkerhetspersonal och dessa fyra (4) var stationerade i Skandiahuset mordnatten.

En amerikan sällade sig till dessa minuten efter mordet.
Amerikanen kan vara mannen i beige som Lisbeth Palme såg, möjligen https://wpu.nu/wiki/Michael_Townley
Citera
2024-04-19, 20:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det enda brev jag vet som nämner fyra från Skandia är

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-02
Fyra (4) av de personer som observerades mordkvällen med kommunikationsutrustning var Skandias egen säkerhetspersonal och dessa fyra (4) var stationerade i Skandiahuset mordnatten.

Amerikanen kan vara mannen i beige som Lisbeth Palme såg, möjligen https://wpu.nu/wiki/Michael_Townley

Det ser ut som en tanke att "Wiesbaden" nämns i dokumentet.
Trafiken mellan Bromma och Skandiahuset av CIA-personal från Wiesbaden och Heidelberg har varit omfattande.
......
1972 lurades Stig Bergling att kopiera utplacerade falska dokument som Sovjet fick tillgång till, utplacerade av personer i säkerhetstjänsten och som även ingår Skandias privata säkerhetstjänst.
........
Skyddskedja av personal från olika kontor i landet, och företag som tex taxi, automatic alarm, sec Securitas ?? , st. städningskåren som mot för skandia negativa personer utför telefonterror oavsett om numret är hemligt eller inte, förstörda brevlådor, sopsäckar, bildäck, buskar och träd, försvunna ordersedlar, felaktiga leveranser, missbruk av sekretessbelagda register, påverkan av polis, utredare, domstolar.
........
En koppling mellan Stig B och Skandias säkerhetstjänst.
Dessa var besatta av sopkorgar. Jämför PHs rotande i SEs sopor på kontoret.
Vilka var dessa fyra personer på Skandias säkerhetstjänst som fanns i Skandiahuset på mordnatten?
Vem var amerikanen?

SE kan vara en av dessa? Att framställa dokument och i synnerhet militära sprängskisser på kanoner som han visade vänner och bekanta tycks ju vara belagt. Att göra detta i Tygförvaltningens mallar var väl sånt som satt kvar i de knotiga guldsaltsfingrarna på SE?

Inte undra på att TP plockade bort detta från sin osannolika bok. Detta kan ju vara relevant på riktigt!

Edit: SE kan ha stött på personal från Wiesbaden i Skandiahuset. Det är ingen omöjlighet att bo i Rüdesheim och jobba inne i Wiesbaden för amerikanska agenter.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-19 kl. 20:24.
Citera
2024-04-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har respekt för Walls generella kunnande i ämnet.
Han har närmast blivit en institution inom MOP.

Dock fallerar det stenhårt i flera led när det kommer till slutledning.

1. Sista PU gjorde vad de kunde för att utreda Stay Behind.
2. Sista PU gjorde tillslut bedömningen att Stig Engström var misstänkt. Till den grad att de valde att lägga ner utredningen då han är död.

Det är nu Wall kliver in.

"Så....Ni menar att ni egentligen tror att det var Stay Behind? Men att ni behövde en syndabock?"

Hans senaste bok som alltså fick en guldspade ska handla om just detta.
Inte någonstans i boken finns det 1 mening som på något sätt ger något underlag till ovanstående slutledning. Titeln har närmast inget alls att göra med vad som faktiskt står i boken.

Jag vill hävda att Wall sysslar med förtal.
Och tydligen är det känsligt att syssla med förtal mot avliden då han vill ge Engström "upprättelse".
Men förtal mot levande individer (tex KP) är det ingen som fäller några tårar över...

Jo, och det ser ju ut som att det var stay behind som var TP’s väg in i det här också. SE blir kallad för en elefant i en porslinsaffär i det här fallet, men den riktiga elefanten, den dolde elefanten i rummet är ju SB.
Jag har inga problem med att fatta att det blivit så, och det är ju hundra gånger roligare att researcha en sån grupp framför «a lone gunman» teorin. Kanske en tråkig impulshandling också.

Ingen vet just nu vad som är facit.

Men det är EN sak när det kommer till SB och konspiration som jag tycker är jävligt svårt att bortse från.

Hur fan lyckas man få alla att hålla käften när det ligger 50 miljoner sek där och frestar? Jag vill ju påminna om att den summan i princip har varit ennu större än nu om vi räknar in inflationen.
Citera
2024-04-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vilka personer ingick i Skandias privata säkerhetstjänst?
Finns det någon information om Skandias privata säkerhetstjänst?
Tillhörde Skandias privata säkerhetstjänst Stay Behind?
Jag tror det.

Min hypotes är att det var därför dom blev sura på PH som sprang runt och kolla dörrar och utredde personal utan deras medgivande.
Citera
2024-04-19, 20:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Hur fan lyckas man få alla att hålla käften när det ligger 50 miljoner sek där och frestar? Jag vill ju påminna om att den summan i princip har varit ennu större än nu om vi räknar in inflationen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

50 miljoner 1986 är i runda slängar 130 miljoner idag.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-19 kl. 20:21.
Citera
2024-04-19, 20:22
Medlem
Citat:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

50 miljoner 1986 är i runda slängar 130 miljoner idag.

Tack!

Ja, det är ju för helvete en helt infernalisk summa.
Citera
2024-04-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ja. Så kan det vara. Vilka förutom PH och "amerikanen" WG borde ingått i denna privata organisation? Något skumt är det med den olåsta dörren på baksidan av Skandia på mordnatten och den låsta dörren till SEs mancave i samma hus.
Det fanns ingen olåst dörr på Skandias baksida.
Citera
2024-04-19, 20:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det fanns ingen olåst dörr på Skandias baksida.

Var mordet planerat kan SE lånat ut sin garagenyckel till någon medkonspiratör i förväg, men nyckeln öppnade inte dörren på lastbryggan, så den fick helt enkelt lämnas olåst.
Citera
2024-04-19, 20:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, och det ser ju ut som att det var stay behind som var TP’s väg in i det här också. SE blir kallad för en elefant i en porslinsaffär i det här fallet, men den riktiga elefanten, den dolde elefanten i rummet är ju SB.
Jag har inga problem med att fatta att det blivit så, och det är ju hundra gånger roligare att researcha en sån grupp framför «a lone gunman» teorin. Kanske en tråkig impulshandling också.

Ingen vet just nu vad som är facit.

Men det är EN sak när det kommer till SB och konspiration som jag tycker är jävligt svårt att bortse från.

Ja.

Om någon konspiration ligger bakom MOP är jag enig om att det med all sannolikhet rör sig om en mindre sammansvärjning. Det känns inte rimligt att en större mängd människor är inblandade och sedan håller käft. Någon borde läcka på något sätt någon gång. På fyllan....i sömnen...på ålderdomshemmet....istället är det helt jäkla tyst.

En möjlig förklaring till det är ju faktiskt att det rör sig om ett vansinnesdåd av en ensam GM som sedan höll tyst.

Jag blir bara inte klok på Wall

Han släpper en bok på + 600 sidor som ska ge Engström upprättelse + påvisa att PU egentligen trodde på en konspiration.

Boken handlar väldigt lite om Engström och kommer inte med något nytt alls i den frågan.
Det som är nytt är ännu en intervju med Glaser. Som inte ger oss något alls egentligen.

Och att PU faktiskt utredde SB, falmskärmsjägare och annat är väl inget konstigt?!

Exakt hur ska detta påvisa att Engström var en syndabock?
Precis när landar vi att PU egentligen trodde på någon annan förklaring?

Återigen. Jag menar inte att vara dramatisk, men jag anser fortfarande att det rör sig om förtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in