Citat:
Ursprungligen postat av
Headbanging
Biologisk instinkt är att ta hand om sitt barn. Inte slå det, inte terrorisera det. Ge det mat och trygghet.
Det är inte så att jag inte förstår detta. Det finns mängder av fullständigt korrekta LVU givetvis, där barnen behöver skyddas från sina föräldrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Headbanging
Fattas den instinkten kan barnet omhändertas. Då ställer man inte till ett helvete framför barnet. Tyvärr, om man gör det så visar det också på att man inte ser till sitt barns bästa, att man inte har den mognaden att kunna göra det.
Det jag vänder mot är att socionomer ska få agera polis, åklagare och domare i sina undermåliga utredningar, som ofta innehåller mängder med felaktigheter som föräldrar som inte har tillräckliga juridiska kunskaper och inte tillräckligt med tid för bemöta allt innan det är dags för förhandling.
Citat:
Ursprungligen postat av
Headbanging
Jag och min syster var en period placerade. Mamma och pappa följe med oss ut i bilen, kramade oss och sade att allt blir bra. De tryggade oss hela vägen. Åtta veckor senare fick vi komma hem. Just för att våra föräldrar förstod att vi alla behövde hjälp
Det var ju bra, men många LVU är samtidigt sannolikt helt felaktiga och utan stöd i lagen pga grova kunskapsluckor och subjektiva bedömningar hos socialsekreterarna. Jag förstår inte hur du kan tro att det det inte finns risker med rådande ordning? Godtycke får alldeles för stort utrymme i utredningarna, men det verkar inte domstolarna bry sig det minsta om. De litar på att socialsekreteraren gjort rätt och att utredningen är korrekt utförd.