2010-06-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor90
Du kunde inte koppla vad jag menade med 100x.

Som sagt, ungefär 11 000 (minst) sexuellt utnyttjade av katolska präster. Går itne att hitta i närheten av de siffrorna av andra (% sett), speciellt inte bland präster, som ska vara moraliska vägvisare etc.

Du säger att det inte går att hitta liknande. Och det är en annan slutsats man kan dra ur Newsweekartikeln, som ju säger att sådana studier saknas. När jag läser artikelns "det finns inga jämförande studier om förövares kyrkotillhörighet" så läser jag "det går inte att säga att det är vanligare med katolska präster som förrövare i fall med sexuellt utnyttjande av barn". Du påstår däremot att:
Citat:
Det är JUST KATOLSKA präster som gör det, (näst intill) INGA ANDRA präster. Inte heller några andra arbetsgrupper är lika överrepresenterade. Över 10 000 sexuella utnyttjande fall AVSLÖJADE i USA som är gjorda av KATOLSKA präster. Om det BARA ÄR DOM så är det inte ett samband, det är 100x mer än ett samband det näst intill definierar dem..
Har du några fakta som underbygger det påståendet?

Återigen, strunta gärna i Newsweekartikeln, om den gör det svårare för dig att svara på frågan. Nöj dig med att tala om din egen utsaga. Men kom med något som visar att du hade belägg för vad du sade.
Citera
2010-06-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Du säger att det inte går att hitta liknande. Och det är en annan slutsats man kan dra ur Newsweekartikeln, som ju säger att sådana studier saknas. När jag läser artikelns "det finns inga jämförande studier om förövares kyrkotillhörighet" så läser jag "det går inte att säga att det är vanligare med katolska präster som förrövare i fall med sexuellt utnyttjande av barn". Du påstår däremot att:

Har du några fakta som underbygger det påståendet?

Återigen, strunta gärna i Newsweekartikeln, om den gör det svårare för dig att svara på frågan. Nöj dig med att tala om din egen utsaga. Men kom med något som visar att du hade belägg för vad du sade.

Du verkar tro att det är lika många som blir antastade i tex en protestantisk kyrka, trots att de inte är ens NÄRA att vara i samma liga som katolskakyrkan i anmälningar osv? Jag vet bara att det är väldigt mycket i katolska kyrkan, och inte mycket i andra kyrkor. Anledning till att det finns så mycket siffror från just katolska kyrkan är att det är där det händer..
Citera
2010-06-14, 15:13
Medlem
Citat:
Du verkar tro att det är lika många som blir antastade i tex en protestantisk kyrka, trots att de inte är ens NÄRA att vara i samma liga som katolskakyrkan i anmälningar osv? Jag vet bara att det är väldigt mycket i katolska kyrkan, och inte mycket i andra kyrkor. Anledning till att det finns så mycket siffror från just katolska kyrkan är att det är där det händer..

Återigen, HUR vet du att det inte är mycket i andra kyrkor? HUR vet du att det är mer i katolska kyrkan. Newsweekartikeln säger ju att alla sådana jämförande studier saknas. De citerar chefen för National Center for Missing and Exploited Children som säger att de inte ser mer av detta i katolska kyrkan än i andra samfund. Försäkringsbolag som bl.a. försäkrar samfund mot olika typer av påföljder (inkl. skadestånd för övergrepp mot barn) säger att de inte kunnat se mer av detta inom katolska kyrkan än i andra samfund. Och sådana sammanslutningar har typiskt mycket väl underbygda resonemang, eftersom de lever på att korrekt uppskatta olika risker.

Har du några siffror på hur många som blir antastade i protestantiska kyrkor? Värt att notera är ju också att katolska kyrkan är världens största kristna kyrka, så det måste man också ta i beaktande.
Citera
2010-06-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Återigen, HUR vet du att det inte är mycket i andra kyrkor? HUR vet du att det är mer i katolska kyrkan. Newsweekartikeln säger ju att alla sådana jämförande studier saknas. De citerar chefen för National Center for Missing and Exploited Children som säger att de inte ser mer av detta i katolska kyrkan än i andra samfund. Försäkringsbolag som bl.a. försäkrar samfund mot olika typer av påföljder (inkl. skadestånd för övergrepp mot barn) säger att de inte kunnat se mer av detta inom katolska kyrkan än i andra samfund. Och sådana sammanslutningar har typiskt mycket väl underbygda resonemang, eftersom de lever på att korrekt uppskatta olika risker.

Har du några siffror på hur många som blir antastade i protestantiska kyrkor? Värt att notera är ju också att katolska kyrkan är världens största kristna kyrka, så det måste man också ta i beaktande.

Intressant. Du påpekar att det INTE FINNS NÅGRA STUDIER. Men du säger också att det "inte är någon skillnad mellan olika samfund"...
Citera
2010-06-14, 16:22
Medlem
Citat:
Intressant. Du påpekar att det INTE FINNS NÅGRA STUDIER. Men du säger också att det "inte är någon skillnad mellan olika samfund"...
Jag tror inte jag hävdat att någon skillnad inte existerat, eftersom jag - helt riktigt - inte har annat än indicier som stöder ett sådant påstående. Men för att vi ska slippa gå igenom vem som skrivit och menat vad: Enligt artikeln saknas grundliga jämförande studier mellan olika samfund och hur representerade de är i statistiken över övergrepp på barn. De som försäkrar sådana samfund, och alltså har en stor ekonomisk drivkraft att uppskatta risken för skadeståndskrav efter sådana övergrepp, har inte kunnat visa på någon skillnad. Personligen kan jag inte säga att skillnader inte finns, men att jag inte sett någon indikation på dem.

Du har däremot hävdat att det är legio, t.o.m. att :
1) katolska präster - och inga andra präster - sexuellt utnyttjar barn, och
2) det finns ett "100x mer än ett samband" mellan katolska präster och sexuellt utnyttjande av barn.

Du har inte kunnat visa att du har några fakta bakom dessa påståenden.
Citera
2024-04-17, 09:07
Medlem
Theosophy ligger till grund för FN’s ”spiritualistiska” agenda. FN skrapans ”meditations” rum som skapades av Dag Hammarskjöld som i sin tur defikerade rummet till ”guden med de många namnen”.
Altaret i rummet ar en svart järn/sten monolit skänkt från Sverige.
Meditations rummet sponsras av Lucis-trust förut kallad Lucifers-trust
Citera
2024-04-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Theosophy ligger till grund för FN’s ”spiritualistiska” agenda. FN skrapans ”meditations” rum som skapades av Dag Hammarskjöld som i sin tur defikerade rummet till ”guden med de många namnen”.
Altaret i rummet ar en svart järn/sten monolit skänkt från Sverige.
Meditations rummet sponsras av Lucis-trust förut kallad Lucifers-trust

Man behöver här förstå att Lucifer har en annan betydelse inom teosofin än inom den klassiskt judeo-kristna tolkningen och överlag så bör man undvika att tolka saker utan att använda den något speciella tolkningen av vissa saker som finns just inom teosofin. Jag tror dock inte att det är speciellt relevant för FN idag eftersom teosofin var mer populär runt tidigare generationer men mer bortglömt idag.
Citera
2024-04-18, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Man behöver här förstå att Lucifer har en annan betydelse inom teosofin än inom den klassiskt judeo-kristna tolkningen och överlag så bör man undvika att tolka saker utan att använda den något speciella tolkningen av vissa saker som finns just inom teosofin. Jag tror dock inte att det är speciellt relevant för FN idag eftersom teosofin var mer populär runt tidigare generationer men mer bortglömt idag.
Citat:
Lucis Trust has a voice on the board of the U.N. as spiritual advisors. They direct policies according to Theosophical philosophy. Its key people, such as former Assistant Director Robert Muller, and former Environmental Director Maurice Strong, who was responsible for Agenda 21, were disciples of Lucis Trust, as well as members of the Golden Dawn, another Luciferic esoteric group.

https://jimdukeperspective.com/lucis...cifer-worship/

https://www.lucistrust.org/world_goo...united_nations

Intressant hur Lucis(fer )trust har en djävuls ”trident”/gaffel som logga liknande den på Ukrainas flagga, men så var ju grundaren av Teosophy ursprungligen från Ukraina regionen.
Om jag inte missminner så härleds denna ukrainska djävuls-gaffel till Rurik-ätten och således har också en Svenskkoppling …
Citera
2024-04-18, 06:51
Medlem
Citat:
https://jimdukeperspective.com/lucis...cifer-worship/

https://www.lucistrust.org/world_goo...united_nations

Intressant hur Lucis(fer )trust har en djävuls ”trident”/gaffel som logga liknande den på Ukrainas flagga, men så var ju grundaren av Teosophy ursprungligen från Ukraina regionen.
Om jag inte missminner så härleds denna ukrainska djävuls-gaffel till Rurik-ätten och således har också en Svenskkoppling …

Teosofin har nada med djävulsdyrkan/satanism att göra. Problemet är att det är en ekletisk blandning av olika religioner som grund eftersom man ser alla religioner som en reflektion av ett enda (även om de tenderar att dra in hinduism i väldigt mycket) vilket gör att folk som inte kan se saker utifrån deras speciella tolkning/användning av symboler.
https://www.theosophytrust.org/740-trident
Ukraina i sig är inte det mest relevanta inom teosofin och har ingen särskild mening utan Tibet är viktigare eftersom det var där hon mottog sin "träning " och utvecklade sin förståelse.
Citera
2024-04-18, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Teosofin har nada med djävulsdyrkan/satanism att göra. Problemet är att det är en ekletisk blandning av olika religioner som grund eftersom man ser alla religioner som en reflektion av ett enda (även om de tenderar att dra in hinduism i väldigt mycket) vilket gör att folk som inte kan se saker utifrån deras speciella tolkning/användning av symboler.
https://www.theosophytrust.org/740-trident
Ukraina i sig är inte det mest relevanta inom teosofin och har ingen särskild mening utan Tibet är viktigare eftersom det var där hon mottog sin "träning " och utvecklade sin förståelse.
Mmm, jag refererade mer till ’Lucis trust’ loggan
https://cn.bing.com/images/search?vi...dIndex=0&itb=0

Kanske den håller samma symbolism som den du länkade, jag får titta djupare in i den
Citera
2024-04-18, 10:32
Medlem
Och här är ”Rurik” symbolen
https://ukraine.ua/stories/trident-tryzub/#
Citera
2024-04-18, 11:32
Medlem
Citat:
Mmm, jag refererade mer till ’Lucis trust’ loggan
https://cn.bing.com/images/search?vi...dIndex=0&itb=0

Kanske den håller samma symbolism som den du länkade, jag får titta djupare in i den

Min poäng är att teosofi i likhet med vissa andra esoteriska traditioner lägger andra betydelser för olika symboler och ord. Det är därför problematiskt att lyfta ut separata element och symboler och tolka dem utanför traditionen. Länken leder till en förklaring av treuddens symbolik inom teosofin.

Ett exempel från en annan tradition är frasen "Gör vad du vill ska vara lagens helhet" från Thelema. Ordet vilja har en väldigt specifik betydelse inom Thelema men om man bara tar ut ordet i normal betydelse så blir det att att allt är okej att göra så länge man vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in