Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Hon var osäker på numret.
Det framgår inte av förhöret med FBI från den 29 November 1963. Där står det att mrs Roberts ser en polisbil märkt 207 sakta in, stanna upp och tuta utanför huset på 1026 Beckley. Därefter kör polisbilen långsamt iväg mot Zangs Boulevard.
https://aarclibrary.org/publib/jfk/wc/wcvols/wh26/html/WH_Vol26_0101a.htm
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Hon var osäker på om det var en eller två poliser i bilen.
Nej, inte i förhöret med FBI.
Där står tydligt att mrs Roberts uppfattade att det var två uniformerade poliser i bilen. Mrs Roberts förklarar också observationen med att hon sedan tidigare var bekant med två poliser, som brukade åka i bil märkt 170.
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Officiellt så åkte han ensam, ja. Därmed inte sagt att han måste ha åkt ensam om det var han som tutade utanför Oswalds fönster. Han kan ha haft en okänd passagerare med i bilen.
(Tja. Och han kan ha haft en hemlig passagerare i bagageutrymmet...)
Uppgiften om den tutande polisbilen utanför Oswalds bostad har premiär i FBI förhöret 29 november 1963. Mrs Roberts intervjuas av media både före och efter FBI förhöret. Jag kan inte hitta att hon någon gång nämner den tutande polisbilen i dessa.
Den 5 december 1963 lämnar mrs Roberts en till redogörelse, förmodligen till Secret Service. I denna redogörelse finns inte den tutande polisbilen med.
https://aarclibrary.org/publib/jfk/wc/wcvols/wh7/html/WC_Vol7_0224a.htm
Vad har då hänt mellan 29 november och 5 december?
FBI har frågat Dallas polisen (DPD) om var deras bil #207 har hållit hus den aktuella tidpunkten. DPD har då utrett frågan och två poliser vittnar om att bil #207 har stått parkerad i närheten av TSBD.
Det är naturligtvis möjligt att mrs Roberts fått reda på detta i samband med att hon lämnar redogörelsen till Secret Service.
Den 8 april 1964 hörs mrs Roberts av Warrenkommissionen.
Hon tar själv inte upp den tutande polisbilen, utan det är intervjuaren mr Balls förtjänst. Mrs Roberts anger nu andra nummer på den tutande polisbilen, istället för den av DPD i december uteslutna #207. De nummer på polisbilen som mrs Roberts nämner i sammnahanget är 106, 107 och 170.
Vad jag förstår fortsatte Warrenkommisionen att gräva bland dessa nya nummer. Två av dem tillhörde bilar som sålts 6 månader innan mordet på JFK och var således inte i drift. Ett av numrena tillhörde en bil som också kunde avskrivas, då dess förhavanden fanns dokumenterad.
Det kan vara värt att notera att i intervjun med Warrenkommissionen uppger mrs Roberts att hon är blind på höger öga och att hon ser illa med det andra.
Slutligen finns det i Warrenkommissionen ett handskrivet uttalande av mrs Roberts, daterat 8 juni 1964.
https://aarclibrary.org/publib/jfk/wc/wcvols/wh22/pdf/WH22_CE_1125.pdf
Handstilen är för mig lite svårt att läsa, men jag tror att mrs Roberts nu uppger att hon hör en tutande bil, varpå hon tittar ut genom fönstret och ser Oswald väntandes vid busshållplatsen.
Det framstår för mig i så fall som ett rimligt vittnesmål. Tillslut.