2024-04-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Du lter som en sliskig frsljare frsker f det lta som det r YNKA +3% skillnad p dom 2 fonderna.

Vem som helst kan titta p bda fonderna fr se detta:

I R - Ny Teknik A +6,07% Technology A +22,68%

1 R - Ny Teknik A +1,84% Technology A +55,78%

3 R - Ny Teknik A -38,87% Technology A +82,78%

5 R - Ny Teknik A +34,31% Technology A +230,99%

MAX - Ny Teknik A +1125% Technology A +13176%

Rtt s uppenbart vilken man ska stta pengar i.
Antingen blev du tappad som barn eller s r du ett Flashback-troll. Frstr du inte att alla ser rakt igenom dina inlgg och bara skakar p huvudet fr sig sjlv.

Varfr tar du inte fram en period av stabil vrldsekonomi och jmfr, s fr du se vad jag menade frn allra frsta brjan. Till exempel 2012-2021. D har Robur NT haft dubbelt s hg avkastning som Robur Technology. Vi pratar allts inte om att frska tajma marknaden utan vi pratar om mngriga perioder av otroligt tydlig ekonomisk tillvxt. Det r helt omjligt att missa sdan period. Det r D man vill ha smbolag ver vrdebolag.

Men jag frstr att sdant r svrt att frst fr ngon som dig.
Citera
2024-04-16, 21:36
Medlem
Citat:
Sen kommer du och vill jmfra 2012 till 2021 exakt innan AI Hype startar igng och META inte har funnits s lnge heller.
Du missar helt varfr 2021-2024 exkluderades. Sen vad pratar du om att META inte funnits s lnge? Du vet vl att META r facebook?

Citat:
Men visst kan vi gra det Teknik A r d +1089% och Technology r +816%, men d ser vi ocks hur du ljuger eftersom du pstod att Teknik haft "dubbelt s hg avkastning som Robur Technology" men det stmmer inte fr d hade den varit p +1632%...
Inte fr att det spelar roll, fr det var inte procenten som var pongen, men jag tog 2012-01-01 till 2021-01-01. Men som sagt, du missade hela pongen.

Citat:
Men d kan vi lika grna jmfra ifrn 31/12/2022 till 06/04/2024 och vips Teknik A har gtt upp YNKA +3,48% och Technology A har gtt upp OTROLIGA +87,33%!!!
Precis det jag pratat om. g stora bolag nr det r turbulent p marknaden. Jag hade sagt grattis du brjar fatta, men inser att det var ett sammantrffande och att ditt ml var att vara ett troll.

Men men, jag gjorde ett tappert frsk. Jag borde sannolikt ha gett upp fr lnge sedan. Kp Technology A. Bsta fonden ngonsin. Fullt s medvetsls.
Citera
2024-04-16, 22:59
Medlem
Det finns en fond som har sopat banan med allt, en hemlig fond som faktiskt har funnits i tusen r. Fonden heter Major Mathematics och har gtt exakt en procent plus varje r. Ltt som en pltt s rknar vi fram att 1,01 upphjt till 1000 blir 20959,1556, allts en kning med 2095815,56 procent vilket ger en rlig kning p ungefr 2095,8 procent! Technology A kan fisa sig i vggen.
Citera
2024-04-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du missar helt varfr 2021-2024 exkluderades. Sen vad pratar du om att META inte funnits s lnge? Du vet vl att META r facebook?

Inte fr att det spelar roll, fr det var inte procenten som var pongen, men jag tog 2012-01-01 till 2021-01-01. Men som sagt, du missade hela pongen.

Precis det jag pratat om. g stora bolag nr det r turbulent p marknaden. Jag hade sagt grattis du brjar fatta, men inser att det var ett sammantrffande och att ditt ml var att vara ett troll.

Men men, jag gjorde ett tappert frsk. Jag borde sannolikt ha gett upp fr lnge sedan. Kp Technology A. Bsta fonden ngonsin. Fullt s medvetsls.

Nej missade inte pongen, du driver en agenda och frsker visa att Teknik A r bttre n Technology A.

Du gr det genom ppeka att under visa tillfllen som stabil vrldsekonomi, s gr Teknik A PYTTELITE bttre n Technology A.

Dock detta sger inte HUR OFTA det r stabil vrldsekonomi, HUR LNGE stabil vrldsekonomi r heller och det ANTAR att Technology inte kan g like bra eller bttre n Teknik A bara fr det blivit stabil vrldsekonomi.

Sen sger du inte ens vad som rknas som stabil vrldsekonomi heller, s d kan folk tyda det p sina subjektiva stt...

Frst sger du "Till exempel 2012-2021." vilket logiskt fr en tnka ifrn brjan av 2012 till slutet av 2021.

Men sen sger du helt pltsligt till brjan av 2021 istllet, antagligen fr f bort lite % ifrn Technology A.

Utver det s vet jag inte hur det gr in i din vrldsbild att vi hade en "stabil vrldsekonomi" under r 2020 d Corona hrjade runt vrlden och typ hela jorden hade panik...

Dessutom att Technology A har gtt upp mycket senaste ren kan ocks ha med AI och gra, om det hade kommit tidigare (under 2012-2021) s hade Technology A kanske vxt samma mycket om inte till och med MER eftersom enligt dig var det mer stabil vrldsekonomi.

Grabben du beter dig som du str vid ett buff bord och du kan plocka hur du vill, nr du vill och hur mycket du vill, men grabben tyvrr s r detta riktiga livet och det r inte s det funkar.

Du r ett skmt bara, frsker slingra dig som en sliskig frsljare s finns inget mer att diskutera hr.
Citera
2024-04-19, 23:20
Medlem
Citat:
Nej missade inte pongen, du driver en agenda och frsker visa att Teknik A r bttre n Technology A.

Du gr det genom ppeka att under visa tillfllen som stabil vrldsekonomi, s gr Teknik A PYTTELITE bttre n Technology A.

Dock detta sger inte HUR OFTA det r stabil vrldsekonomi, HUR LNGE stabil vrldsekonomi r heller och det ANTAR att Technology inte kan g like bra eller bttre n Teknik A bara fr det blivit stabil vrldsekonomi.

Sen sger du inte ens vad som rknas som stabil vrldsekonomi heller, s d kan folk tyda det p sina subjektiva stt...

Frst sger du "Till exempel 2012-2021." vilket logiskt fr en tnka ifrn brjan av 2012 till slutet av 2021.

Men sen sger du helt pltsligt till brjan av 2021 istllet, antagligen fr f bort lite % ifrn Technology A.

Utver det s vet jag inte hur det gr in i din vrldsbild att vi hade en "stabil vrldsekonomi" under r 2020 d Corona hrjade runt vrlden och typ hela jorden hade panik...

Dessutom att Technology A har gtt upp mycket senaste ren kan ocks ha med AI och gra, om det hade kommit tidigare (under 2012-2021) s hade Technology A kanske vxt samma mycket om inte till och med MER eftersom enligt dig var det mer stabil vrldsekonomi.

Grabben du beter dig som du str vid ett buff bord och du kan plocka hur du vill, nr du vill och hur mycket du vill, men grabben tyvrr s r detta riktiga livet och det r inte s det funkar.

Du r ett skmt bara, frsker slingra dig som en sliskig frsljare s finns inget mer att diskutera hr.
Jag ser inget problem med att ga bda fonderna i frga?
Citera
2024-04-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag ser inget problem med att ga bda fonderna i frga?

Visst kan man gra det, men om man r tvungen vlja 1 eller maximera vinsten skulle jag sjlv tagit Technology A.

Men sen lr det finnas en massa bttre fonder dr ute, finns s mnga s letandet tar en massa tid.
Citera
2024-06-04, 14:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag kpte Swedbank Robur Ny Teknik hsten 2018 och startade samtidigt ett mnadssparande, och den gick som tget i ett r och var nog uppe i +90 % som mest. Strlande tider!

Sen hnde nt ...

Nr jag slutligen slde hela innehavet i brjan av 2024 lg den p minus och utgjorde ett mycket skdligt exempel p varfr det ibland r helt fel strategi att "sitta still i bten" under smre tider, trots att det r det vanligaste rdet som allmnheten brukar f av diverse experter i media och annorstdes.

Jag kan faktiskt inte riktigt frklara varfr jag lt det g s lngt. Kanske bidrog det faktum att jag hade andra fonder som gick betydligt bttre till att jag inte drog i ndbromsen.
Citera
2024-06-26, 21:10
Medlem
Varfr gr den s dligt? Nn som har nt bra svar. Dom har ju ven usa teknik bolag och dom har ju gtt som tget.
Citera
2024-06-26, 22:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varfr gr den s dligt? Nn som har nt bra svar. Dom har ju ven usa teknik bolag och dom har ju gtt som tget.

Hga rntor har definitivt inte varit bra fr smbolagen som utgr majoriteten av fondens innehav. Dessutom missade de helt AI-tget, i likhet med t.ex. TIN Ny Teknik. Bda fonderna har en svensk/nordisk prgel och har i ren desperation plockat in Novo Nordisk som strsta innehav och breddat placeringshorisonten.

Flera frvaltarbyten de senaste ren, det senaste 2022, har inte gett nskad effekt utan snarare trt p kundernas frtroende ytterligare.
Citera
2024-06-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hga rntor har definitivt inte varit bra fr smbolagen som utgr majoriteten av fondens innehav. Dessutom missade de helt AI-tget, i likhet med t.ex. TIN Ny Teknik. Bda fonderna har en svensk/nordisk prgel och har i ren desperation plockat in Novo Nordisk som strsta innehav och breddat placeringshorisonten.

Flera frvaltarbyten de senaste ren, det senaste 2022, har inte gett nskad effekt utan snarare trt p kundernas frtroende ytterligare.

En skjunkande stjrna knns det som. Novo r verkligen inte mnat fr fonden d det r ett jtte stort bolag.

Jag lutar t att slja den. Kanske bttre lgga det i en smbolagsfond knns som globalindex tget gtt.
Citera
2025-02-24, 22:26
Allts vad fan hnder med den hr?? Den blder pengar just nu, och enda anledningen till att jag inte sljer r fr att den d garanterat kommer g upp igen.

Brjar bli lite less ass. Jvla fonder. Kper vapen och horor istllet, de behller vrdet lngre
Citera
2025-02-24, 23:12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Allts vad fan hnder med den hr?? Den blder pengar just nu, och enda anledningen till att jag inte sljer r fr att den d garanterat kommer g upp igen.

Brjar bli lite less ass. Jvla fonder. Kper vapen och horor istllet, de behller vrdet lngre

Stt en grns fr hur mycket skit du kan ta. T.ex. om du ligger 10 % back i en fond s sljer du, alltid. Hll dig till det s behver du inte fundera p om den kommer att g ner nnu mer eller grma dig fullt lika mycket om den skulle vnda uppt efter att du slt. Du fljde bara din regel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in