2024-04-16, 11:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har inte boken framför mig, men ja, den storyn är med.

Det är en granne som berättar om det.
Att Engström hade renoverat skorstenen, men att det inte hade blivit bra.
Enligt grannen hittade då Engström på storyn om en luftballong vars rep hade slagit i skorstenen.

Det hela följs upp med andra exempel som påvisar att Engström hade en vana att "slira med sanningen" om syftet var att inte ta ansvar för något.
Det stämmer, luftballongen finns faktiskt med. Det finns med som ett av flera exempel på att SE ansåg att han aldrig gjorde fel.

"Engström kunde lägga ner hur mycket jobb som helst på att bevisa att det var den andra parten som gjort fel", som en kollega uttryckte det. Grannen bidrog med exemplet med luftballongen, "det blev en fix idé, han kunde inte släppa det". Enligt brodern var det andra som gjorde fel, inte han.

Kanske bäst att nämna att bara det här räcker inte som bevis för att SE var GM men en intressant personlighetspusselbit.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-04-16 kl. 11:48.
Citera
2024-04-16, 11:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Och det är därför man aldrig ska få feeling som Rapport-tecknare och ge GM en afro från ingenstans när man förmedlar ett viktigt visuellt signalement till allmänheten. Om han inte hade gjort det kanske SE aldrig känt sig manad att skarva på sanningen vilket i sin tur kan ha gett upphov till en rad stödlögner. Och då kanske TP-boken aldrig hade skrivits och Palmeutredningen hade fortfarande varit öppen.

Sliding doors ...

Jag hänger upp mig på att mannen i Rapports teckning som ska föreställa mördaren har väldigt konstig vinkel på ena foten. Skorna ser "spetsiga" ut, nästan som myggjagare och benen vanformat "krumma".

Jag undrar om CP brukade uppträda i hala myggjagare då han hade "konstig gångstil" kanske för att hans ben var krokiga. Afrofrisyrer var väl inte jättevanligt 1986, men en oklippt kurd med krulligt hår tycker jag mig kunna skönja i teckningen. Latif A hade väl så kallat "kurdiskt hår"?

Jag tycker dock inte teckningen liknar SE på så många punkter. Håret ser också mörkare ut än LJs enligt min subjektiva bedömning.
Citera
2024-04-16, 12:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det stämmer, luftballongen finns faktiskt med. Det finns med som ett av flera exempel på att SE ansåg att han aldrig gjorde fel.

"Engström kunde lägga ner hur mycket jobb som helst på att bevisa att det var den andra parten som gjort fel", som en kollega uttryckte det. Grannen bidrog med exemplet med luftballongen, "det blev en fix idé, han kunde inte släppa det". Enligt brodern var det andra som gjorde fel, inte han.

Kanske bäst att nämna att bara det här räcker inte som bevis för att SE var GM men en intressant personlighetspusselbit.

Vet du om PU gjort en sammanställning på överklagade p-böter runt tidpunkten för mordet? SE skulle väl falla utanför den listan då jag har fått intrycket att SE begick "det avgörande misstaget" att (rimligen) parkera fel långt före mordet om jag fattat saken rätt.

Om den verkliga mördaren ägde en bil är det inte orimligt att denne fått parkeringsböter som han sedan överklagade.

Jag håller med dig om att det är "en intressant personlighetspusselbit."

"Har man redan bestämt sig för att SE är mördaren är han svår att komma runt."

Edit: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAE46-07
Efter det att krinsp Gustavsson har gått igenom dom utfärdade parkeringsanmärkningarna så går det att fastställa följande.

Att det finns 11 st utfärdade parkeringsanmärkningar på Smala Gränd och tidpunkten för dessa är mellan 22:55 till 23:06.

10 st på Snickarbacken mellan tidpunkten 23:05 och 23:16. Dessa är enbart utfärdade utav trafikvakten Bo Gunnar Karlsson

6 st utfärdade på Brunnsgatan tidpunkten 23:35-23:46, även där är dom utfärdade enbart av trafikvakten Bo Gunnar Karlsson .
Vet vi om den verkliga mördaren överklagade någon av dessa parkeringsanmärkningar?

Edit2: Jag håller med dig när du skriver: "Kanske bäst att nämna att bara det här räcker inte som bevis för att SE var GM."

Editt3: Det står inget om skador på husen, men olyckor där luftballonger och hus ingår förekommer:
https://www.skd.se/2023-05-30/familjer-fick-ovantat-besok-luftballong-lade-sig-over-tva-hus
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-16 kl. 12:50.
Citera
2024-04-16, 13:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Gissar att din rabiata inställning till TP och Filter har en hel del med politik att göra. Kanske gjorde du själv som den här kvinnan när det begav sig

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wpyo2/moderat-firade-efter-palmemordet

Palmes död är en obetydlig parantes i världshistorien, och i Sverige är det väl bara sossar som sörjer den inbilske typen. Jag själv rökte cigarr i glädjeyra 1/3 -86 för att fira att Sverige befriats från sin kommunistdiktator.”

KP såg lite moloken ut vid pressträffen i juni 2020, han kände nog till hur valserna gick bland många av partikamraterna på 1980-talet och kände möjligen en viss skamsenhet?

https://www.svenskdam.se/nyheter/krister-peterssons-tuffa-liv-tvingades-fly-tillsammans-med-hustrun/5551092

"Krister Petersson bodde tidigare på Lidingö och var partipolitiskt aktiv för Moderaterna."

Jag granskar bara objektivt hur trovärdig snömosmannen MG och dödgrävarjournalisten TP är.

När MG avslöjade skandalen runt Thomas Quick baserade han det på att bevis mot TQ helt saknades.
Samtidigt baseras TPs karaktärsmord på den avlidna SE på att bevis mot SE helt saknas att han mördat OP och därför är mördaren. MG ser ingen motsättning i detta.

Jag kan väl inte vara den enda som tycker detta är lite märkligt?

Eller känner du till några bevis för att SE mördat OP? Då får du gärna dela med dig av dem här i tråden.
Citera
2024-04-16, 14:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Enig.

Det är en intressant pusselbit.
Framför allt om man adderar beteendet i skrift till Anér.

Vi pratat med all sannolikhet om en individ med närmast 0 självkänsla som helt enkelt inte accepterar att ha fel. Det är alltid någon annans fel. Han verkar samla på orättvisor och påvisar att han har styrkan/viljan att stå på sig hela vägen in i kaklet. Och i skrift anser iaf jag att han är närmst direkt obehaglig. Tänker då på hur han behandlar AH. Men även hans kritik till poliserna som är (ur hans synvinkel) helt jäkla obefogat. Men jag tänker även på att han (om han är oskyldig) direkt har stört och saborterat en hel utredning.

Det som är intressant är att denna bild målar inte ME eller Glasers upp.

I samtliga intervjuer/förhör målar man upp honom som en snäll, försupen och lite "kufig" farbror.
Han var inte "riktigt vuxen" och var inte som de andra.
Folk jag har pratat med (som var med på den tiden) beskriver alla honom som en "gapig" mytoman.
Man tog inte honom på allvar. Och ingen verkar tycka det är konstigt om han försökte få sig själv att bli ihopblandat med GM. "Det var sånt han gjorde!" har man sagt till mig. Var det verkligen det?

ME säger att Stig inte brukade ljuga och att han stod fast vid sin version hela tiden.
Dock minns hon inte att han har varit med i media. Eller att han hade alla förhör. Eller att han vittnade i rätten. 2 gånger.

UG verkar ha mjuknat över tid. I sista intervjun med henne verkar hon öppen för att det kan vara massa påhitt. Och att det i så fall skulle vara tragiskt.
Citera
2024-04-16, 15:55
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kan man tolka episoden med tandläkarborren som att SE "omtolkade" faktiska saker efter att de hade skett? Jag uppfattade i skvallerboken att tandläkaren verkligen hade glömt en borr eller en del av en borr i SEs tand. Det SE sedan gjorde var en falsk koppling mellan borren och att han blev diagnostiserad med reumatism.

Kan vittnet SE helt enkelt misstagit (förväxlat) LJ med mördaren efter att SE hade sett honom i gränden och att det var därför uppgiften smög sig in i SvDs landsortsupplaga på söndagen efter mordet? TP som tycks förväxla mördaren med SE i sin osannolika bok menar att SE ljuger här, men egentligen kan det handla om ett missförstånd som TP vantolkar för att passa i det påhittade narrativet i sin osannolika bok. "SE ljuger som en häst travar" brukar dödgrävarjournalisten TP återkomma till.

Jag har svårare att se hur Episoden med räkningen som överklagades måste göra SE till mördare. Det måste väl rent anekdotiskt gå att hitta personer i kronofogdens register som inte begått mord? Däremot passar historien bra in i TPs taffliga bok där allt som kan misskreditera SE, en död människa, har sin givna plats efter instruktioner från snömosmannen MG.

TP i det närmaste hånar SE i sin bok. Är det inte episoder med tandläkarborrar är det obetalda räkningar. Andrahandsuppgifterna om luftballongen tyder också på att TP gått "all in" för att håna den döda SE i sin osannolika bok. Det är grannens egen uppfattning att historien med luftballongen var osann. Om en luftballong verkligen skadade skorstenen på SEs hus vet vi inget om. TP tar denna osäkerhet till intäkt för att "SE ljuger om allt".

Man får en obehaglig känsla av att TP har en agenda bakom att skriva dessa hån i sin bok.

Nog fan går han all in för att håna honom. Utan tvekan. Och det blir ju stor humor av det hela

Har ni hört den om tandläkarborren och reumatismen?
Eller den om luftballongen och skorstenen.
Som Bellmanvitsar ungefär.
Fin nivå på bevismaterialet TP.
Senast redigerad av quggel 2024-04-16 kl. 15:59.
Citera
2024-04-16, 17:41
Medlem
Tog SE självmord?
Citera
2024-04-16, 18:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tog SE självmord?

Jag vågar lova att äta upp min Sherlock-Holmesmössa (eller ingen huvudbonad alls) om det skulle stå i SEs dödsbevis att han dog genom självmord.

Bevis: Alla som tror att skvallerbyttan TP skulle undvikit att skrivit det i sin osannolika bok räcker upp en hand!

Nej. Vi får nog acceptera att omständigheterna runt SEs död förblir lite oklara. En kombo av sprit och värktabletter anges av TP som dödsorsak.

Att SE skulle blivit mördad känns inte troligt. Varför skulle SE då haft hörlurar på sig när de fann liket? Det fanns väl inga spår av strid i lägenheten och ville SE skydda sig mot en inkräktare skulle han även med knotiga guldsaltsfingrar kunnat slagit av botten på en tomflaska och motat bort inkräktaren.

Edit: Cluedohypotes: Inget talar direkt emot att SEs bror efter SEs död städade undan det utsirade och påkostade vapnet med elfenbenskolv som SE enligt sin "bikt" i Skydd & Säkerhet hade stulit på spelklubben Oxen tidigare under mordkvällen. 50/50 således!
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-16 kl. 18:52.
Citera
2024-04-16, 20:20
Medlem
Antar att TP har gjort sig en hacka på sin bok, är det bitterhet som gör att vissa reagerar så starkt? Finns ju inget som hindrar att det skrivs om "Vittnet på Bohemia" eller "Materialstyrkt mördare Christer Andersson". Bara att plocka in kosingen och samtidigt sprids sanningen.
Citera
2024-04-16, 20:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Antar att TP har gjort sig en hacka på sin bok, är det bitterhet som gör att vissa reagerar så starkt? Finns ju inget som hindrar att det skrivs om "Vittnet på Bohemia" eller "Materialstyrkt mördare Christer Andersson". Bara att plocka in kosingen och samtidigt sprids sanningen.

Vittnet på Bohemia löser väl knappast MOP? Jag tror inte marknaden för att avfärda den påhittade mördaren SE är så stor då de fåtal som biter sig fast i den hypotesen mot bättre vetande verkar ganska faktaresistenta. Normala betraktare har redan avfärdat SE som GM.

Jag vet inte ens hur stor marknaden för MOP-böcker är, men antar att den inte lockar jämfört med att skriva riktiga pusseldeckare. Där är mördaren alltid den som ljuger nämligen. Där i den "verkliga" Cluedovärlden är killen som ljuger om luftballonger och tandläkarborrar den skyldige.

HH visade vägen redan för många år sedan. Jag tror han drog in en hel del på sina renodlade deckare.

Edit: Det finns redan böcker om CA och fler är på väg.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-16 kl. 20:45.
Citera
2024-04-16, 20:36
Medlem
Hugger som en kobra.
Citera
2024-04-16, 21:32
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Det finns släkt och vänner som drabbas indirekt och tar illa vid sig. Riktigt fult gjort av TP, KP, m.fl. Definitivt oetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in