Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-05, 19:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tyder detta på att PH var lite slarvig med fakta?

Hur var det med "medicinskt bekräftad hermafrodit" egentligen?
Varför sa väktaren runt 20-tiden i sitt förhör med polisen då PH lobbade för 21-tiden?

PH verkar inte ha någon vidare koll.

Därför att AK uppgav kl. 21 i ett förhör som av allt att döma inte finns nedtecknat, bara omnämnt.

Skoglund och PH hade en sittning med henne?

ALG minns ett samtal, men minns tiderna fel. Hon började redan 16:45 den dagen.

Du har inte funderat på om det är HO som minns fel?

Då faller halva din arguments-arsenal ...
Citera
2024-05-05, 19:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
15 år efter intervjun i SvD verkar androgynen SE gått i förtidspension.

https://wpu.nu/wiki/Stig_Engstr%C3%B6m#:~:text=Engstr%C3%B6m%20var%20g rafiker%2Ftecknare%2C%20och,Kronologi%3A&text=1934 %2D02%2D26%20f%C3%B6dd%20i%20Indien.
• 1996 Förtidspensionerad 3 år i förtid.
• 1999-02-04 skild från Margareta
• 19??-??-?? flyttar till bostadsrätt Grindtorpsvägen 9, Täby
• 2000-06-26 avliden
SE fyllde år 26 februari så troligt pensionsdatum är 1996-02-26. Kanske firade han lite extra två dagar efter pension?

Tack för länk och info. En märklig och lite tragisk figur denna Engström.

Oavsett vad man tycker i skuldfrågan tycker jag Robert Gustafsson (som alltid) gjorde ett utmärkt porträtt i "Den Osannolike Mördaren".

Pampig villa med tomt på 1800 kvm i Täby, under hans prime-time på 1980-talet. Kommunfullmäktige för Moderaterna. Sen slutar han sina dagar 66 år gammal, genomalkoholiserad i värsta miljonprogramslägenheten 1.4 km från villan...
Citera
2024-05-05, 19:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Därför att AK uppgav kl. 21 i ett förhör som av allt att döma inte finns nedtecknat, bara omnämnt.

Skoglund och PH hade en sittning med henne?

ALG minns ett samtal, men minns tiderna fel. Hon började redan 16:45 den dagen.

Du har inte funderat på om det är HO som minns fel?

Då faller halva din arguments-arsenal ...

Skulle Skoglund delta i icke protokollförda "sittningar"? Hur rimligt låter det?
Varför ändrar AK sig när hon förhörs av polisen på riktigt?

Visar inte detta hur lövtunn vuxensagan SE som GM är?
Citera
2024-05-05, 19:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

SE fyllde år 26 februari så troligt pensionsdatum är 1996-02-26. Kanske firade han lite extra två dagar efter pension?

Du har fått min teori om bakfoten: Födelsedagen den 26:e gav honom en ursäkt för att ta ett glas eller två.

Detta initierade ett större fall två dagar senare den 28:e februari 1986.

Han tog extra lång tid på sig att skaka av sig klackarna i taket därinne i den låsta mancaven.

Dessvärre gör alkohol att känslolivet blir extra oscillerande. Inte minst parat med tabletter ...

Så det behövs inget särskilt motiv. Sinnelaget var mörkt och stubinen extra kort, den kvällen.

Case closed.
Citera
2024-05-05, 19:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Skulle Skoglund delta i icke protokollförda "sittningar"? Hur rimligt låter det?
Varför ändrar AK sig när hon förhörs av polisen på riktigt?

Visar inte detta hur lövtunn vuxensagan SE som GM är?

Eftersom detta nämns på ett par ställen, bl.a. av AK själv, så tycks så vara fallet.

Om inte någon lyckas gräva fram det försvunna förhöret, förstås.

Skoglund tycks ha varit noggrann med dokumentationen annars.

Hon blir osäker. Vem vet, av hänsyn till HO? Även om hon påstår att de inte har pratat ihop sig ...

Det har hunnit gå tre månader.

Slarvet med rutinerna kan ha stressat AK mer än att vara hundraprocentig i minnet vad gäller SE.

Verkligheten överträffar ibland dikten.
Citera
2024-05-05, 20:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Du har fått min teori om bakfoten: Födelsedagen den 26:e gav honom en ursäkt för att ta ett glas eller två.

Han tog extra lång tid på sig att skaka av sig klackarna i taket därinne i den låsta mancaven.

Dessvärre gör alkohol att känslolivet blir extra oscillerande. Inte minst parat med tabletter ...

Så det behövs inget särskilt motiv. Sinnelaget var mörkt och stubinen extra kort, den kvällen.

Case closed.

Jag tror också att SE är mördaren. Helt enkelt för att hela historien är så extremt genomlyst och undersökt, och han finns där som enda rimliga alternativet.

Jag tror dock inte på teorin att han planerat mordet och sett Palme vid biografen på sin fylle/middags-runda vid 21-tiden. Då hade han inte agerat så lugnt och småpratat med väktarna då han gick från jobbet 23:19.

Mer sannolikt att han bara sprang på paret Palme av en slump då och där, och packad efter att ha druckit hela kvällen så small det.
Citera
2024-05-05, 20:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tack för länk och info. En märklig och lite tragisk figur denna Engström.

Oavsett vad man tycker i skuldfrågan tycker jag Robert Gustafsson (som alltid) gjorde ett utmärkt porträtt i "Den Osannolike Mördaren".

Pampig villa med tomt på 1800 kvm i Täby, under hans prime-time på 1980-talet. Kommunfullmäktige för Moderaterna. Sen slutar han sina dagar 66 år gammal, genomalkoholiserad i värsta miljonprogramslägenheten 1.4 km från villan...

En social genomklappning som heter duga. Från Indien med tjänstefolk och egen ormtjusare till en skuldsatt lägenhet i ett sunkingt miljonprogram. Dödsboet hade skulder kvar även när tomglasen var pantade och hemdatorns hårddisk sönderslagen.

Jag anar att de indikationer som finns på att SE var alkoholist stämmer. Men som alltid: "Alla säger att SE super, men ingen frågar varför SE super." Kopplingen till SEs skuld i MOP blir i bästa fall endast anekdotisk.

Rent statistiskt finns det fler alkoholister än statsministermördare i Sverige.
Citera
2024-05-05, 20:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Case closed.

"Skaka av sig klackarna i taket"?

Här satte du min läsförståelse rejält på pottan! Vad innebär det att "skaka av sig klackarna i taket"?

Jag förstår att även lågskor med hala sulor har klackar, den typ av skor SE kan ha haft på sig på mordnatten, men jag fattar inte riktigt vad du menar ändå.
Citera
2024-05-05, 20:13
Medlem
Djungelskribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror också att SE är mördaren. Helt enkelt för att hela historien är så extremt genomlyst och undersökt, och han finns där som enda rimliga alternativet.

Jag tror dock inte på teorin att han planerat mordet och sett Palme vid biografen på sin fylle/middags-runda vid 21-tiden. Då hade han inte agerat så lugnt och småpratat med väktarna då han gick från jobbet 23:19.

Mer sannolikt att han bara sprang på paret Palme av en slump då och där, och packad efter att ha druckit hela kvällen så small det.

Håller med dig. Jag tror det var precis som Holmér beskrev som det värsta scenariot (i P3-dokumentären) - ''Det värsta är ju den ensamma galningen som får syn på Palme och tänker - nu ska han få, den jäveln''.

Dock så är jag inte helt emot teorin att han fick syn på paret Palme någon gång under kvällen, men teorin om att han tog sig ut en gång till via någon bakdörr på Skandia känns lite som att greppa efter halmstrån.
Citera
2024-05-05, 20:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
"Skaka av sig klackarna i taket"?

Här satte du min läsförståelse rejält på pottan! Vad innebär det att "skaka av sig klackarna i taket"?

Jag förstår att även lågskor med hala sulor har klackar, den typ av skor SE kan ha haft på sig på mordnatten, men jag fattar inte riktigt vad du menar ändå.

Klackarna i taket = firande.

Skaka av sig dem = nyktra till.

Behöver du en gloslista?
Citera
2024-05-05, 20:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelskribenten
Håller med dig. Jag tror det var precis som Holmér beskrev som det värsta scenariot (i P3-dokumentären) - ''Det värsta är ju den ensamma galningen som får syn på Palme och tänker - nu ska han få, den jäveln''.

Dock så är jag inte helt emot teorin att han fick syn på paret Palme någon gång under kvällen, men teorin om att han tog sig ut en gång till via någon bakdörr på Skandia känns lite som att greppa efter halmstrån.

Ingen väktare har sett SE gå ut för att dricka middag och då vet vi i den här tråden att det betyder att SE inte passerade receptionen. Allt enligt Lex Filter första Kap.1 §1.a "Ser inget vittne SE har SE inte varit där!"

SE måste således smugit ut bakvägen.
Citera
2024-05-05, 20:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Klackarna i taket = firande.

Skaka av sig dem = nyktra till.

Behöver du en gloslista?

SE söp sig full den 26 februari på sin födelsedag och "skakade av sig klackarna i taket" (nyktrade till) i mancaven två dygn innan han återigen berusad sköt OP 28 februari?

Jag vet inte om det blev så mycket tydligare. Har du en länk till "gloslistan"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in