Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Det stämmer, luftballongen finns faktiskt med. Det finns med som ett av flera exempel på att SE ansåg att han aldrig gjorde fel.
"Engström kunde lägga ner hur mycket jobb som helst på att bevisa att det var den andra parten som gjort fel", som en kollega uttryckte det. Grannen bidrog med exemplet med luftballongen, "det blev en fix idé, han kunde inte släppa det". Enligt brodern var det andra som gjorde fel, inte han.
Kanske bäst att nämna att bara det här räcker inte som bevis för att SE var GM men en intressant personlighetspusselbit.
Enig.
Det är en intressant pusselbit.
Framför allt om man adderar beteendet i skrift till Anér.
Vi pratat med all sannolikhet om en individ med närmast 0 självkänsla som helt enkelt inte accepterar att ha fel. Det är alltid någon annans fel. Han verkar samla på orättvisor och påvisar att han har styrkan/viljan att stå på sig hela vägen in i kaklet. Och i skrift anser iaf jag att han är närmst direkt obehaglig. Tänker då på hur han behandlar AH. Men även hans kritik till poliserna som är (ur hans synvinkel) helt jäkla obefogat. Men jag tänker även på att han (om han är oskyldig) direkt har stört och saborterat en hel utredning.
Det som är intressant är att denna bild målar inte ME eller Glasers upp.
I samtliga intervjuer/förhör målar man upp honom som en snäll, försupen och lite "kufig" farbror.
Han var inte "riktigt vuxen" och var inte som de andra.
Folk jag har pratat med (som var med på den tiden) beskriver alla honom som en "gapig" mytoman.
Man tog inte honom på allvar. Och ingen verkar tycka det är konstigt om han försökte få sig själv att bli ihopblandat med GM. "Det var sånt han gjorde!" har man sagt till mig. Var det verkligen det?
ME säger att Stig inte brukade ljuga och att han stod fast vid sin version hela tiden.
Dock minns hon inte att han har varit med i media. Eller att han hade alla förhör. Eller att han vittnade i rätten. 2 gånger.
UG verkar ha mjuknat över tid. I sista intervjun med henne verkar hon öppen för att det kan vara massa påhitt. Och att det i så fall skulle vara tragiskt.