2024-04-15, 18:49
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
På vilket sätt?

Jag rekommenderar dig att läsa förhören.

Hon minns namn och årtal från 40-50 tal, men närmast allt som rör Stig och MOP är borta.
Hon minns inget om media (vilket enligt andra var en snackis i Täby), TR, HR, att han hade glasögon, att SvD var på besök osv osv.

Både TP och PU har spelat upp språngmarschen för henne och båda gångerna är den första för henne.

Det säger noll om skuldfrågan.
Men hon är inte pålitligt här.

Dock minns hon den alternativa versionen av språngmarschen (när han jagade GM) och att han har berättat den för många människor....

Jag personligen känner inte mig alls trygg med att hon nödvändigtvis hörde den första gången samma natt.....
Citera
2024-04-15, 18:54
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Hon minns namn och årtal från 40-50 tal, men närmast allt som rör Stig och MOP är borta.
Hon minns inget om media (vilket enligt andra var en snackis i Täby), TR, HR, att han hade glasögon, att SvD var på besök osv osv.

Både TP och PU har spelat upp språngmarschen för henne och båda gångerna är den första för henne.

Dock minns hon den alternativa versionen av språngmarschen (när han jagade GM) och att han har berättat den för många människor....

Jag personligen känner inte mig alls trygg med att hon nödvändigtvis hörde den första gången samma natt.....

Det är väl så de flesta vittnen presterar, ja människor i allmänhet, dvs minns vissa saker men inte andra.

Det finns väl inte någon pålitlig uppgiftslämnare överhuvudtaget.
Citera
2024-04-15, 18:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja du beskriver punkt 1, och den kan användas för vittnet-SE.

Antingen var han packad eller så ljög han för att få vara i centrum.

Men säg att han kliver ut på trottoaren 23:21:40.

Han borde skymt sikten för NF om han inte gått längst ut mot trottoarkanten/snökanten.

Men varför ljuga om att han är framme 30 sekunder tidigare?

För att kunna påstå att han var bokstavligen bland dom första?

Varför inte bara ljuga om insatserna?

Hur mycket intressantare blir han? Han ser ändå inget.

Ljuger han om att vara först för att bli mer speciell ? Nån annan förklaring finns nog inte.

Sjuk människa att förstöra en utredning genom att ljuga sig fram så.

Var han full och hade minnesluckor som vittne kanske han fyllde ut av den anledningen.

Jag tycker promenaden är en av det intressantaste punkterna när det gäller Se. Glad att ni tog upp den.

Här kliver han ut.

https://imgur.com/a/zWDGau9

Snygg animering!

Borde man inte ana fyra personer framför vittnet SE? AB, GM, OP, LP? Jag tror de starka strålkastarna i skyltfönstret på Beckers färgaffär borde lysa upp dessa fyra personer mer. De ser för mörka ut i animationen gissar jag.

Det syns också tydligt i bilden du hittat från mordplatsen att det känns märkligt att gå på trottoarens ytterkant. Det blir en "omväg" mot tunnelbanan för SE.

Edit: Ser nu på tiden att GM försvunnit ur bild, men AB borde vara på väg in i dörrsmygen och LP borde befinna sig knästående vid OP som bör ligga ned 23.21.35?

Edit2. Intressant att en enkel animation av ett förlopp man föreställt sig i huvudet ändå leder till nya reflektioner.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-15 kl. 19:02.
Citera
2024-04-15, 19:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det är väl så de flesta vittnen presterar, ja människor i allmänhet, dvs minns vissa saker men inte andra.

Det finns väl inte någon pålitlig uppgiftslämnare överhuvudtaget.

Det finns väl grader...eller?

Det omöjligt att fastställa vad exakt Engström berättade för henne för närmare 40 år sedan....
Och det blir ännu svårare när stora delar av narrativet är borta...
Citera
2024-04-15, 19:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag tog dig på orden och läste förhöret med ME:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07-E
Margareta informeras om att Stig var med i Rapport i april 1986 och hon tillfrågas om hon var medveten om att han skulle vara med i ett inslag men det kände hon inte till.

Margareta förevisas filmen som visas från en laptop.

Margareta har inget minne av att hon och Stig tittade på inslaget på kvällen då det sändes.
Jag drar inte slutsatsen att ME säger att det är första gången hon ser inslaget.

Jag uppfattar det som om ME säger att hon inte såg inslaget 1986.

Om detta är misstänkt eller inte är svårt att säga.
Citera
2024-04-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Snygg animering!

Borde man inte ana fyra personer framför vittnet SE? AB, GM, OP, LP? Jag tror de starka strålkastarna i skyltfönstret på Beckers färgaffär borde lysa upp dessa fyra personer mer. De ser för mörka ut i animationen gissar jag.

Det syns också tydligt i bilden du hittat från mordplatsen att det känns märkligt att gå på trottoarens ytterkant. Det blir en "omväg" mot tunnelbanan för SE.

Edit: Ser nu på tiden att GM försvunnit ur bild, men AB borde vara på väg in i dörrsmygen och LP borde befinna sig knästående vid OP som bör ligga ned 23.21.35?

Edit2. Intressant att en enkel animation av ett förlopp man föreställt sig i huvudet ändå leder till nya reflektioner.

Borde det inte redan nu 23:21:40 även springas från bilar...AH och SG..

Känner du att animationen ger en annan bild av vad Engström som vittne borde sett ? Eller höra ?
Citera
2024-04-15, 19:46
Medlem
Citat:
Jag tog dig på orden och läste förhöret med ME:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07-E
Margareta informeras om att Stig var med i Rapport i april 1986 och hon tillfrågas om hon var medveten om att han skulle vara med i ett inslag men det kände hon inte till.

Margareta förevisas filmen som visas från en laptop.

Margareta har inget minne av att hon och Stig tittade på inslaget på kvällen då det sändes.
Jag drar inte slutsatsen att ME säger att det är första gången hon ser inslaget.

Jag uppfattar det som om ME säger att hon inte såg inslaget 1986.

Om detta är misstänkt eller inte är svårt att säga.

Fast om nu Stig skröt om sin roll på mordplatsen och hur viktig han var så är det väl lite märkligt att Maggan missat allt...
Citera
2024-04-15, 19:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Borde det inte redan nu 23:21:40 även springas från bilar...AH och SG..

Känner du att animationen ger en annan bild av vad Engström som vittne borde sett ? Eller höra ?

Inte direkt, men den gav mig en helt annan uppfattning om hur konstigt det är att från SEs startpunkt välja att gå ytterst på trottoaren. Bredden på trottoaren blev konkret med animeringen. Det hade jag inte greppat bara genom att läsa om det.
Citera
2024-04-15, 19:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast om nu Stig skröt om sin roll på mordplatsen och hur viktig han var så är det väl lite märkligt att Maggan missat allt...

ME verkar väl vara en ganska bestämd dam? Hon kanske lyckades förmedla till Stickan att hon inte ville lyssna på dessa historier? SE verkar inte vara den som hade de gula joggingbyxorna på sig i förhållandet, om man säger så.

Edit: Jag lånade lite från Wiesbaden i Tyskland där man säger: "die Hosen anhaben."
Bedeutungen:
[1] (als Frau) bestimmen, die Entscheidungen treffen
Synonyme:
[1] das Sagen haben, Herr im Haus sein
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-15 kl. 19:56.
Citera
2024-04-15, 19:56
Medlem
Citat:

Är hon dement? Hur gammal är hon vid förhören?

Frågade aldrig TP om språngmarchen? Tidigare?
Citera
2024-04-15, 20:01
Medlem
Citat:
Snygg animering!

Tack.

Det är från 3d programmet som nån har skänkt och sen enkel 2d.

Det är som du säger, meningen att väcka tankar.

När och hur gick vittnet-SE ut från Skandia.

Är det plausibelt att NF kan ha missat vittnet SE ?

Chansen ökar om han går längre ut mot trottoarkanten.
Citera
2024-04-15, 20:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tack.

Det är från 3d programmet som nån har skänkt och sen enkel 2d.

Det är som du säger, meningen att väcka tankar.

När och hur gick vittnet-SE ut från Skandia.

Är det plausibelt att NF kan ha missat vittnet SE ?

Chansen ökar om han går längre ut mot trottoarkanten.

NF är lite problematisk då han ändrar sin position när han hör skotten, men borde han inte vara norr om Skandias entré redan när SE kommer ut på gatan? Tittar han på en plats 60 meter framför SE kanske han inte lägger märke till SE så mycket? Går SE lite "till höger" så ser NF ändå AB och OP liggande på marken.

Edit: Bilden kommer från en rekonstruktion med NF?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-15 kl. 20:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in