Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Du talar om paradiset som om det vore en plats på jorden man kan besöka idag. Men du kan inte utröna var det ligger. I stället börjar du spöka runt men din okunskap som om den skulle göra att Bibeln har fel.
Och du kan alltså fortfarande inte komma med belägg för ditt eget påstående?
Det var alltså bara en ren lögn, eftersom det enklaste för att täppa igen truten på den där tröttsamma och envetna ateisten naturligtvis skulle vara att helt enkelt visa att du hade rätt och alltså inte alls ljög friskt.
Men det har du alltså inte kunnat göra, vilket automatiskt blir till ytterligare en mycket god anledning att inte tro på Gud, om man blir som du om man tror på Gud.
Och ytterligare en lögn är att du påstår att jag skulle tala om paradiset som om det vore en plats på jorden man kan besöka idag. Tröttnar du aldrig på att ljuga?
Jag skrev tydligt "Ett annat exempel bland många är den flod som nämns
skulle ha flödat från Eden."
Hur fick du det till att jag skulle påstå att Eden finns kvar och att denna flod flödar fortfarande och går att besöka idag? Är du så dålig på grammatik?
Sedan beskrev jag vad Bibeln själv påstod om att denna flod på den tiden delade upp sig i fyra flodarmar och sedan skrev jag om var Bibeln själv påstod att dessa fyra flodarmar skulle ha flutit fram.
Enligt Bibeln själv var den sistnämnda flodarmen Eufrat (ett känt namn) och Bibelforskarna är eniga om att den näst sist nämnda syftar på Tigris och att den andra som nämndes skulle flyta omkring det gamla riket Nubia, som alltså idag motsvarar Egypten/Etiopien/Sudan. Den förstnämnda påstås ha flutit runt hela landet Havila, men var det ligger har Bibelforskarna inte kunnat enas om.
Det jag påpekade var att det är väldigt konstigt att en flod som skulle ha samma utgångspunkt som Eufrat och Tigris skulle kunna ha flutit fram i riket Nubia, men man måste kanske ha en väldigt plastisk fantasi för att kunna vara en strikt Bibeltroende (eller så kanske det även fungerar med en mycket dålig läsförståelse).