2024-04-15, 02:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nja ba marionettet i vissa länder som måste lyda. Men världens befolkning håller inte med dig

De flesta länder utanför öknen verkar göra.
2024-04-15, 02:29
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Jag fattar inte varför Israel bombade Iran först? dem borde ju ha fattat att Iran skulle svara på attacken.
Vem var först? frågar alltså dagisfröken dagisbarnen.

Iran såg sin missilattack som ett svar på precisionsattacken av Israel mot toppgeneralen,
och (inte "eller" (!)),
Israel ser Iran's attack som första steget som knesset vill hämnas för.

Jag skiter väl i vem som provocerade vem sist (eller först, för den delen)! Bara de inte tar slut på en masss normalt folk i krig. Världen kan bättre än så!

Jag tänker som USA: victory is here, take it. som Biden sa. Man skjöt ned alla Iran's missiler och gott med det. Slut på det hela, för Iran såg sin missilattack som sitt svar på att Iran's toppgeneral dog.

Nu vill Iran få slut på kriget - med mig/USA i ryggen. USA håller också Israels rygg och säger att det får vara nog med att de skjöt ned alla Iran's missiler - nu får det räcka. Mellanöstern behöver ingen ny vedergällning av Israel mot Iran för missilattacken!! Missilattacken var inte första steget, utan ses (av Iran) som sista steget i att irans toppgeneral dog.

Men iaf: Israel bombade toppgeneralen först för att de såg den religiösa tomten som ett mål att ta ut i en precisions-strike, innan tomten hinner förbereda alltför mycket oordning och muslimska missiler riktade mot Israel. Legitimt mål - inga civila döda.

Det var förstås Iran sugna stt hämnas: därav missilattacken.

Så Israel gör rätt i att inte hämnas den.
Och Iran gör rätt i att inte starta en ny sådan.

Kriget kan få sitt slut här - iaf vet vi hur de båda sidorna ser på varandra: religiöst!
Senast redigerad av yonny 2024-04-15 kl. 02:32.
2024-04-15, 02:33
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Vem var först? frågar alltså dagisfröken dagisbarnen.

Iran såg sin missilattack som ett svar på precisionsattacken av Israel mot toppgeneralen,
och (inte "eller" (!)),
Israel ser Iran's attack som första steget som knesset vill hämnas för.

Jag skiter väl i vem som provocerade vem sist (eller först, för den delen)! Bara de inte tar slut på en masss normalt folk i krig. Världen kan bättre än så!

Jag tänker som USA: victory is here, take it. som Biden sa. Man skjöt ned alla Iran's missiler och gott med det. Slut på det hela, för Iran såg sin missilattack som sitt svar på att Iran's toppgeneral dog.

Nu vill Iran få slut på kriget - med mig/USA i ryggen. USA håller också Israels rygg och säger att det får vara nog med att de skjöt ned alla Iran's missiler - nu får det räcka. Mellanöstern behöver ingen ny vedergällning av Israel mot Iran för missilattacken!! Missilattacken var inte första steget, utan ses (av Iran) som sista steget i att irans toppgeneral dog.
Vad USA säger öppet tror jag inte alltid är samma sak som de säger bakom stängda dörrar.

Men jag hoppas också att detta var slutet på det, att det inte eskalerar, men jag tror tyvärr att jag kommer ha fel där.
2024-04-15, 02:36
Medlem
Norrbagg79s avatar
Tänk om Ryssland allierar sig med Iran til så stor grad att et anfall på Iran är et anfall på Ryssland. Israel gör sin hämnd, Ryssland attackerar Israel som USA måste hjälpa försvara och vi har en WW1 dominoeffekt. Far fetched men et sätt för Ryssland att ställa til mera oreda om dom vil.
Senast redigerad av Norrbagg79 2024-04-15 kl. 02:41.
2024-04-15, 02:37
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Vad USA säger öppet tror jag inte alltid är samma sak som de säger bakom stängda dörrar.

Men jag hoppas också att detta var slutet på det, att det inte eskalerar, men jag tror tyvärr att jag kommer ha fel där.
Jag hoppas att det blir fullt krig. Väst måste göra upp med muslim-skitarna en gång för alla.
2024-04-15, 02:39
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag hoppas att det blir fullt krig. Väst måste göra upp med muslim-skitarna en gång för alla.
Nej, då kommer vi få ännu fler invandrare som flyr från kriget hit till Sverige. Sverige kan inte ens ta hand om de som vi redan har här.
2024-04-15, 02:43
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Sedan WW2 har ju USA agerat världspoliser och hållt nationsgränserna globalt på exakt samma platser där de var direkt efter WW2, för att ingen ska få för sig att expandera sin nation militärt.

Och det fungerade och var bra genom hela kalla kriget.

USA kan hålla freden i världen genom att blockera länder från att expandera över varandra, såsom man sist gjorde i Jugoslavien.

USA fördömer f.ö. Israelsiska expantionistiska bosättningar - USA har religionsfrihet dvs de skiter i om du har en dålig religion: de är på din sida så länge du inte försöker expandera utöver någon annans mark. För då får du stryk av världspolisen. Jag tror hela Väst håller med om det resonemanget: containment och non-expantion of national borders.

USA skiter i vilken religion du har = de har religionsfrihet.

Israels bosättningar på Västbanken var inte bra... men USA kan uppenbarligen inte starta krig mot Israel som har kärnvapen och vars syn på demokrati osv man delar.

Men Israels bosättningar och sådant trams och mördande får man räkna med i geopolitiska sammanhang / intelligenta diskussioner! De är småbråk jämfört med de krig religionen slänger bensin på elden på!

Så om nuvarande kriget är multidimensionellt, dvs:
erövring av land i geopolitiken,
religion,
hämnd,
naturresurser,
ras,
språk.
osv.

Så är nog religion det lättaste att komma åt och den största saken (eller leksaken bland dagisbarnen (?)) att fixa.

Historia som anledning är bara för historienördar.
Sant.

Jag hade gärna velat ha teorier från andra om USA hade haft patent på atombomben. En rysk spion förstörde ju allt och det är skälet till att t.ex. Iran har det.

De har pucklat på länder där islam råder och slagits mot kommunism sedan WW2. USA är ju inte så där jättekända för att gilla olikheter. Bara på den senaste tiden. Det är så multikulti det bara kan bli.

Men Israel är ett lätt byte. Landet skulle försvinna om man ville på en dag. Det räcker så lite som att släppa en gigantisk atombomb och det kan man göra mycket högt från luften.
(De rikaste familjerna i världen är judar så inget kommer hända Israel.)
2024-04-15, 02:46
Medlem
yonnys avatar
Citat:

USA lever i sin egna värld / på sin egna kontinent. De har en beslutsfattningsapparat som vem som helst kan ta del av genom lite amerikansk utbildning: den är deras perspektiv och den må vara kristen eller ateistisk, men religion spelar ingen roll i den: religionsfrihet betyder vulgärt sagt att de alla skiter i religioner fullständigt, men bryr sig inte om vad för religion du har.

Men Allah-muslimerna ska alltid tjafsa. Och judarna har sin keffa religion de med.

USA's beslutsmakningsprocess är transparent: vem som helst kan ta del av den med lite universitetsutbildningar / böcker generellt. Men det vi får se från Washington är bara toppen av isberget av en enorm stats-/beslutsmakarApparatus.

Till skillnad från Iran, där mullorna/ayatollan bestämmer utifrån vad Gud säger. Samt utifrån vad dagisbarnen Israel/Iran "vem som började sist!"-bråket/narrativen går ut på / berättar (om historia, inte om religion: historia går inte att fixa men religion går).

USA's perspektiv är lite lat men den är fredlig/vänlig: kriga inte. "Ta inte livet av varandra, judar o muslimer, så lever vi ännu en dag till!"

Sveriges och mitt perspektiv är ganska nära USA's/Väst's perspektiv, iom att vårt självklara fokus är att minska mänskligt lidande (humanism / utilitärianism) istället för religion.

Så vi ser både judeisraelerna som problemet om de har en religion, och vi ser islamiran som problemet för de har religion. Att de två staterna ska samexistera på samma "heliga" jordplott är väl ironiskt. Men bara ingen dör så är det bra! så tänker iaf USA. och Väst håller med dem.
2024-04-15, 02:50
Medlem
415brushans avatar
Läste nån artikel.precis att israels nota gick på ca 5 miljarder shekel. Vet inte vad idf budgeten ligger på men låt säga att iran utför 50 sånna attacker på nåt år blir det extremt svårt för idf att ha råd att försvara sig

Tydligen är irans nota endast 10% (högst) av det som kostat Israel

Blir svårt att övertyga usa att skicka hundratals miljarder dollar för att försvara israel mot nån enstaka anfall då och då

Känns som iran vet att de redan vunnit detta. Israel har skitit i det blåa skåpet
2024-04-15, 02:50
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Tänk om Ryssland allierar sig med Iran til så stor grad att et anfall på Iran är et anfall på Ryssland. Israel gör sin hämnd, Ryssland attackerar Israel som USA måste hjälpa försvara och vi har en WW1 dominoeffekt. Far fetched men et sätt för Ryssland att ställa til mera oreda om dom vil.
They will. Kan sätta mycket pengar på det.
Ryssland, Iran, NK, Belarus är ett lag. Om Kina tröttnar på väst så ser det inte bra ut. Eller om USA lämnar NATO. Nog ska alla NATO-länder bidra. Baltiska länder får låna pengar av Polen i värsta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1244458

Ändå snällt av iranierna
Gud vad snällt. Ungefär som att USA skulle varna Bangladesh om terrorattentatet i Moskva.
Senast redigerad av sunless 2024-04-15 kl. 02:54.
2024-04-15, 02:51
Medlem
yonnys avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1244458

Ändå snällt av iranierna
Iron dome fungerar både med eller utan förvarning.

Eftersom Iran visste att Israel har iron dome, så var det detsamma (ingen skillnad) mellan on de varnar innan eller inte - iron dome behöver ingen förvarning för att skjuta ned 130 missiler!

Så att varna innan kanske av vissa fån ses som en mediavänlig förvarning, men i praktiken spelade den ingen roll och är en non-issue till skillnad från religionen som är en big-issue.
2024-04-15, 02:59
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Läste nån artikel.precis att israels nota gick på ca 5 miljarder shekel. Vet inte vad idf budgeten ligger på men låt säga att iran utför 50 sånna attacker på nåt år blir det extremt svårt för idf att ha råd att försvara sig

Tydligen är irans nota endast 10% (högst) av det som kostat Israel

Blir svårt att övertyga usa att skicka hundratals miljarder dollar för att försvara israel mot nån enstaka anfall då och då

Känns som iran vet att de redan vunnit detta. Israel har skitit i det blåa skåpet
Det finns något som heter alternativkostnad, dvs att i krigsföring med allierade så skiter man i notan. Väst har jättemycket arsenal att ge Israel - pengar är inget problem. Väst's plånbok är öppen när det kommer till Israel för de har Väst's fulla stöd - om de vore ateistiska vore det förstås ännu bättre.

Men investera du i shia-aktien! Bortkastade pengar. Iran gör missiler av avgasrör och olja, medan Väst har lagt 50% av all sin ekonomiska verksamhet (av Total GDP) på försvar - och nu har de en fiende: Iran, och en tokstållig allierad: Israel.

Ekonomi har inte så stor betydelse i krigssammanhanget - hur mycket pengar man förlorar när/om man ändå ska dö har inte sååå stor betydelse.

Sen om du ur det perspektivet jämför Iran vs Israel: ...

Israel backad av all vapenproduktion som skett i Västvärlden (och här kan vi nog räkna Ryssland till "Väst", för Ryssland vill inte se WW3 sluta och börja i Mellanöstern, så de är nog mot terroristregimen Iran eftersom de inte är eller heller gillar muslimer / religiösa överlag).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in