Citat:
Ursprungligen postat av
Deimos01
Jag fattar inte varför Israel bombade Iran först? dem borde ju ha fattat att Iran skulle svara på attacken.
Vem var först? frågar alltså dagisfröken dagisbarnen.
Iran såg sin missilattack som ett svar på precisionsattacken av Israel mot toppgeneralen,
och (inte "eller" (!)),
Israel ser Iran's attack som första steget som knesset vill hämnas för.
Jag skiter väl i vem som provocerade vem sist (eller först, för den delen)! Bara de inte tar slut på en masss normalt folk i krig. Världen kan bättre än så!
Jag tänker som USA: victory is here, take it. som Biden sa. Man skjöt ned alla Iran's missiler och gott med det. Slut på det hela, för Iran såg sin missilattack som sitt svar på att Iran's toppgeneral dog.
Nu vill Iran få slut på kriget - med mig/USA i ryggen. USA håller också Israels rygg och säger att det får vara nog med att de skjöt ned alla Iran's missiler - nu får det räcka. Mellanöstern behöver ingen ny vedergällning av Israel mot Iran för missilattacken!! Missilattacken var inte första steget, utan ses (av Iran) som sista steget i att irans toppgeneral dog.
Men iaf: Israel bombade toppgeneralen först för att de såg den religiösa tomten som ett mål att ta ut i en precisions-strike, innan tomten hinner förbereda alltför mycket oordning och muslimska missiler riktade mot Israel. Legitimt mål - inga civila döda.
Det var förstås Iran sugna stt hämnas: därav missilattacken.
Så Israel gör rätt i att inte hämnas den.
Och Iran gör rätt i att inte starta en ny sådan.
Kriget kan få sitt slut här - iaf vet vi hur de båda sidorna ser på varandra: religiöst!