2024-04-15, 01:52
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Går inte bli mer hatad än Israel är just nu i världen så de är nog ok med det
Right. https://www.di.se/ledare/israels-sak-ar-var/

Ett tips till dig. Hur man säger det spelar roll.
2024-04-15, 01:53
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Vad jag menar ör att dessa vedergällningarna aldrig tar slut. Iran ansåg att nu är ”jämnt” efter attacken igår. Men Israel anser att de har rätt till vedergällning nu. Det är dagisnivå egentligen.
Det är dagisnivå.

Religionen är boven: jag ser ärligt talat ingen skillnad mellan de olika semiterna - eller mig själv och svenskar för den delen - förutom religionstillhötigheten / filosofin/livsåskådningen som gör religion möjlig.

Det är dagisnivå men det kan eskalera till att planeten blir lika bebolig som solen. Dagisbarnen eskalerar det ditåt.

Man bombar ju förfan inte varandra... ens som dagisbarnens vedergällningar; där de alltså är på olika sidor i en "men han startade det först"-konflikt och behöver dagisfröken diplomati att komma in och medla mellan de två parterna.

Det är det dagisnivå betyder: "but he did...!!!" och sen har de olika storyn om vem som "borde stå för nästa vedergällning".

Sen ber det bort den till religiösa krigstexter.
2024-04-15, 01:57
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Går inte bli mer hatad än Israel är just nu i världen så de är nog ok med det

Jo nu tog man över tronen vilket var extremt dumt. Israel har sällan haft så dåligt optik som innan mullorna kukade ur.
2024-04-15, 01:59
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Med tanke på att Iran startade kriget, ja.

Var det inte hamas som startade kriget?
2024-04-15, 02:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Var det inte hamas som startade kriget?

Är inte Hamas Iran nu? Svårt att hålla koll på det hela.
2024-04-15, 02:03
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Nej, Iran förvarnade inte Israel förutom att säga att man ville hämnas, vad pratar du om? Läst propaganda från Al Jazeera eller är du så naiv att du på det Iran säger?

Googla så ser du, usa förnekar att de skulle fått exakta mål för attacken, dvs de ljuger.

Är du så naiv att du fortfarande inte fattar att cia/mossad är de största lögnarna och manipulanterna som har all media i väst i sina händer?
2024-04-15, 02:05
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
I Internet-tidsåldern är nog Iran inte stabilt (dvs mullorna skulle nog ganska snabbt avrättas av den inhemska befolkningen) om Israel slår till på rätt sätt.

Finns nog ingen sympati bland 99% av Iranierna att utkämpa något religiöst krig över gamla heliga skrifter...

Men vad vet jag: kanske Irans regim kan bomba sönder sitt egna Internet - men då skulle väl Elon Musk's satelliter reparera kopplingen. Då kommer alls iranier sitta på twitter och undra hur de hamnade i fötterna på ett religiöst krig mellan mullor och...
de kommer använda teknik/Twitter där Västlig info kommer finnss tillgänglig.

Ser inte hur muslimsk/religiös hatpropaganda skulle kunna få alla Iranier att greppa vapen i ett 2024-jihad mot judar (som till 99% f.ö. är sekulära ateister dvs på teknikens och vetenskapens sida, precis som jag).

Shia-aktien sjunker medan innovationsAktien stiger. TeknikAktien stiger på bekostnad av shia-aktien. Bra investeringstips.

Palestinierna är fö sunni medan Iran är shia. Muslimer. Heliga böcker. Godnatt.

Men som svar: jag tror ej Iran har en särskilt stabil regim, speciellt om 1 år (om världen finns kvar då - och den verkar kunna vara kvar då / bli kvar, med tanke på att tit for tat utväxlingarna av dårskap i kriget sker minut för minut istället för sekund för sekund.

Nejmen ärligt talat: inte ska världen ta slut för ett heligt krig. Gud finns ju inte! och så tänker nog de flesta iranier och de flesta israeler. Det är the parties of God som sätter veto för fred i regionen! Bort med detdär Allah-tramset men var vänstervridna om ni vill, Palestinier!

Vänster-högar orskar inte stora konflikter längre, och de är förståbara. Att araber har mörkare hud och judarna större näsor, dvs ras-frågan, är heller inte annat än en no-brainer att starta krig över. Det är religion som är boven i dramat.

Önskar jag kunde glida till Ayatollorna och ba "so, Allah huh?" men det kan jag inte - och i Blinken's diplomati gör man inte heller såna oartigheter. Men det vore rätt väg att gå eftersom allting handlar om religion och religiösa platser (typ Al Aqsa-moskén och klagomuren), och be'ende dårar på båda sidor.

USA ska också ge fan i kristendomen, tycker jag. Men vad vet jag för jag är svensk. Tänkte bara vädra den tanken att snart kommer anti-religionsfrihet inte behövas, för världen är redan nu till stor del ateister. Eller åtminstone kan/kommer vara det imorgon. Allt som krävs är ett "so... Allah, huh?" av Blinken eller motsvarande.

Anti-religionsfrihet dvs ett förbud av religion kommer inte behövas imorgon, för imorgon kommer alla vara vetenskapliga ateister. Eller ha varit det i 15 minuter tack vare sizerange.com, och då blivit mer rationellt osäkra på sina religioner/gudar - även om de fortfarande fortsätter tro (kristendomen, islam, judendomen).

Det finns lixom inte mycket annat att bråka/kriga om i Universum än:
näsans storlek och hudens nyans,
kvinnor (war brides / våldtäkt) naturresurser och mat,
gamla oförrätter/historia som båda kan ta del av och där båda sidor visat sig vara urusla, till skillnad från Sveriges track-record,
eller religionerna (som går att fixa med lite tankekraft över natt tack vare vetenskapen).

Väck med religionerna så finns det inget att bråka/kriga om !

Skulle väl vara om Israel skulle gå för långt med plågande av civilbefolkning. Är de smarta fokuserar de helt på militära mål.
2024-04-15, 02:06
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Jag tycker vi ska gräva tills vi hittar grottmannastammen som först emigrerade från Afrika till Europa/Mellanöstern och startade de europeiska och de semitiska stammarna...

Jag var del av den gruppen som först kom till Europa/Mellanöstern för 250k år sedan. Dvs allt landområde här, inkl Israel-Palestina, är mitt! Jag har minsann bott här i 250k år!

Det går inte att titta på historia för att bestämma vem som ska ha, den f.ö. enda regionen i Mellanöstern som saknar olja. En obebolig liten jordplott ska WW3 orsakas över?

Istället för att tjafsa om historia bör man kunna se att religionen kan konverteras imorgon tack vare internet (!). Det är inte fy skam på det - det är faktiskt ganska imponerande vad mänskligheten åstadkommit i teknikutvecklingen.

Bara sandlådans dagisbarn, dvs de stora politiska ledarna med religiös uppbackning, inte tar kål på världen innan dess att vi fått reda på allt tekniken kan ge oss...

Men kolla dig blind, ej på historia, utan på religion istället! Det är nyttigare för samhället!
Intressant för människan hade inte lämnat Afrika då.
De kan ha misslyckats för 90k år sedan men givet är 60k år sedan. Provokation kommer du inte långt med.
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundylive
'

Hög tid att plocka fram Israels kärnvapen och göra parkeringsplatser av samtliga muslimska länder i mellanöstern !

Världen behöver inte denna eländiga ohyra från !

'
Oljan då?
Jag tror USA är intresserad av Iran så Israel kommer inte förlora. Den saken är spikad enbart pga den anledningen.
Senast redigerad av sunless 2024-04-15 kl. 02:09.
2024-04-15, 02:13
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är inte Hamas Iran nu? Svårt att hålla koll på det hela.

Man vet ju inte längre vad idf svamlar om, ena stunden hamas andra iran sen blir väl nya Zeeland också måltavlor.
Ingen vet vad som försigår i dem galna hjärnorna i knesset
2024-04-15, 02:15
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Intressant för människan hade inte lämnat Afrika då.
De kan ha misslyckats för 90k år sedan men givet är 60k år sedan.
Provokation kommer du inte långt med.
Sedan WW2 har ju USA agerat världspoliser och hållt nationsgränserna globalt på exakt samma platser där de var direkt efter WW2, för att ingen ska få för sig att expandera sin nation militärt.

Och det fungerade och var bra genom hela kalla kriget.

USA kan hålla freden i världen genom att blockera länder från att expandera över varandra, såsom man sist gjorde i Jugoslavien.

USA fördömer f.ö. Israelsiska expantionistiska bosättningar - USA har religionsfrihet dvs de skiter i om du har en dålig religion: de är på din sida så länge du inte försöker expandera utöver någon annans mark. För då får du stryk av världspolisen. Jag tror hela Väst håller med om det resonemanget: containment och non-expantion of national borders.

USA skiter i vilken religion du har = de har religionsfrihet.

Israels bosättningar på Västbanken var inte bra... men USA kan uppenbarligen inte starta krig mot Israel som har kärnvapen och vars syn på demokrati osv man delar.

Men Israels bosättningar och sådant trams och mördande får man räkna med i geopolitiska sammanhang / intelligenta diskussioner! De är småbråk jämfört med de krig religionen slänger bensin på elden på!

Så om nuvarande kriget är multidimensionellt, dvs:
erövring av land i geopolitiken,
religion,
hämnd,
naturresurser,
ras,
språk.
osv.

Så är nog religion det lättaste att komma åt och den största saken (eller leksaken bland dagisbarnen (?)) att fixa.

Historia som anledning är bara för historienördar.
Senast redigerad av yonny 2024-04-15 kl. 02:17.
2024-04-15, 02:18
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Vem bryr sig om vad bonnier skriver

Man hatar ju på ryssland och NK ständigt och se hur det påverkar dem lol
Måste inge respekt för att du prickade in rätt.

Hur man plötsligt kan tvärvända. Från barnmördare till Israels sak är vår.
Många kommer ta bort Palestina-flaggan bredvid sitt användarnamn på sociala medier. Vi är så bra på att visa hur stor skillnad vi gör för världen.

Iran har dock inte varit populärt i västvärlden. Backar man tillbaka i tiden så skrevs det mycket om att de har kärnvapen. Massförstörelsevapen kan man inte dra en andra gång.
2024-04-15, 02:18
Medlem
Deimos01s avatar
Jag fattar inte varför Israel bombade Iran först? dem borde ju ha fattat att Iran skulle svara på attacken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in