2024-04-14, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Tänk att det är så jävla viktigt att inte vara svensk i Sverige för dessa muslimkvinnor. Men den här gången blev det, äntligen, tvärstopp för antisvenskheten. Vad tycker ni, har företaget gjort fel som DO påstår och kräver 150.000 kr i ersättning?

Bolaget har hänvisat till att deras uniformsreglemente följer av en neutralitetspolicy där de har ett behov av att uppvisa en religiös, politisk och ideologisk neutralitet gentemot kunder. Enligt DO är reglementet dock inte utformat på ett sätt som ger stöd för en vilja att uppnå generell neutralitet, utan endast syftar till att hindra bärandet av religiösa symboler.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ville-inte-arbeta-utan-hijab-nekades-fortsatt-anstallning/?fbclid=IwAR3S7dt_dYsBGJHPmZmXqW-FcizI7w9L2551qBK9G4Bu7ZEtrmpUwxJlfLQ

Företaget har gjort helt rätt!
Citera
2024-04-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det ska vara lika för alla. Att särbehandla muslimer är rasistiskt.

Rätt resonemang, men känns som att du ev. landar i fel slut. I.om att hon missgynnats för att hon var muslim är det inte lika för alla varför det blir diskriminering.
Citera
2024-04-14, 17:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
I så fall hade hon kunnat fortsätta använda sin hijab. Det hade bara varit för henne att säga ”jag har inte hijab för att jag är muhammedan, jag har hijab för att jag tycker den är snygg”.

Så om man tycker det är snyggt med en använd pampers på huvudet så e det okej?
Citera
2024-04-14, 17:41
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Rätt resonemang, men känns som att du ev. landar i fel slut. I.om att hon missgynnats för att hon var muslim är det inte lika för alla varför det blir diskriminering.

Så om jag inte får gå naken på jobbet så missgynnas jag och blir diskriminerad?
Citera
2024-04-14, 17:43
Medlem
zombie-nations avatar
Känns som ett hån för alla andra som vill ha något personligt på sig och inte fått det. Har man uniform så har man.
Citera
2024-04-14, 17:44
Medlem
Citat:
Så om jag inte får gå naken på jobbet så missgynnas jag och blir diskriminerad?

Nej, för ingen får gå naken på jobbet.
I detta fall får icke-religiösa ha vilken huvudbonad de vill, medan religiösa inte får ha sin huvudbonad. De behandlas alltså olika.
Citera
2024-04-14, 17:45
Medlem
triptykens avatar
Finns redan en tråd om det här mod...

Alltså hajjar det är en kvinna, som antagligen inte är blek som skinka och är muslim så flera trådar behövs för att alla ska kunna skrika random hittepå... men en tråd borde väl räcka ändå?
Citera
2024-04-14, 17:47
Medlem
MaarekSteles avatar
Lösningen för företagen är väldigt enkel. Det är bara att sortera bort alla utländska namn i den första gallringen.

DO sänker invandrarna.
Citera
2024-04-14, 17:53
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Det ska vara lika för alla. Att särbehandla muslimer är rasistiskt.

Du menar alltså att en etniskt svensk kvinna med ett kors hängades runt halsen hade varit okej och att den muslimska kvinnan blir särbehandlad genom att bli diskriminerad?

Ja du har absolut rätt i att det hade varit rasistiskt.

Dock är diskrimineringslagen lika för alla.

https://www.do.se/diskriminering/lagar-om-diskriminering/diskrimineringslagen
Citera
2024-04-14, 18:00
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Finns redan en tråd om det här mod...

Alltså hajjar det är en kvinna, som antagligen inte är blek som skinka och är muslim så flera trådar behövs för att alla ska kunna skrika random hittepå... men en tråd borde väl räcka ändå?

Och länken till tråden är?
För söker jag på "hijab" så hittar jag ingen direkt... kanske jag är för dum iofs.

Att man diskuterat hijab vet jag men har du en länk till en tråd kring det specifika fallet?
Citera
2024-04-14, 18:08
Medlem
Citat:
Jag måste erkänna att jag inte alls förstår din poäng. Huruvida hon var anställd av ett bemanningsföretag eller flygbolaget är irrelevant. Hon förlorade sin anställning till följd av ett krav som endast riktar sig mot individer med en viss trosuppfattning. Det är diskriminering.

Eller tänker du att det skulle stå arbetsgivare helt fritt att diskriminera om de anställer samtlig personal genom ett dotterbolag som agerar bemanningsföretag? Så fungerar det inte, och det tror jag nog att du också förstår.

Nej, Arbetsdomstolen och även Europadomstolen har avgjort liknande fall och det blev avslag.
Arbetsgivare får kräva enhetlig klädsel fri från religiösa symboler.
Citera
2024-04-14, 18:09
Medlem
Citat:
Enligt diskrimineringslagen får man inte diskriminera på grund av någons religiösa övertygelse, om uniformsreglementet specifikt är riktat mot religiösa attribut så låter det onekligen som att kvinnan har utsatts för diskriminering och därmed är berättigad ersättning.
Skitsnack. Bara sjuk vänsterpolitik bakom diskrimineringslagstiftningen. Hade hon burit swastika hade hon inte fått en spänn. Och Islam är lika illa som nazism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in