2024-04-13, 11:45
Medlem
jocke51s avatar
En pappa anser att det var viktigare att konfrontera ett potentiellt livsfarligt kriminellt gäng, än att ta sitt föräldraansvar.
Detta är fakta!
99% av föräldrar hade tänkt att jag har mitt barn med mig och det är viktigast att mitt barn inte hamnar i fara.
Detta valde inte pappan ( som levde för sin son?), utan han valde att agera Medborgarpolis.
Hjälte? Civilkurage?
Fan heller - totalt omdömeslöst!
Citera
2024-04-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Han hade absolut ett val. De var förbi. Han gick för att konfrontera ett gäng själv i efterhand. Det är total avsaknad av självbevarelsedrift. En normal förälder riskerar inte sitt barns och sitt egna liv på det sättet.

Hade han blivit stoppad är det en annan sak, men det finns ingen info som stödjer det.

Ja han hade ett val. Särskilt då han gick tillbaks, men man ska inte behöva frukta för att bli skjuten för en sådan shitsak. Man ska nog inte ens behöva tänka har de vapen. Detta sagt fram till nu. Nu vet vi och en ny nivå har lagts.
Citera
2024-04-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Fast det är just det jag saknar lite i den svenska kulturen, någon som vågar stå upp för det som är rätt och inte konstant gömma sig i kollektivet. Inte alls konstigt att vi får det samhälle vi förtjänar när så få vågar stå upp för vad som är rätt. Självklart kan jag också tycka att det är en brist på avsaknad av självbevarelsedrift eller att personen ifråga inte riktigt kanske förstår att samhället står inte på den sida som gör rätt för sig. Det är bara hyckleri.
Ni pratar som att ni varit där och sett den aktuella händelsen. Hur vet ni att inte BO var den aggresiva i ärendet eller tvärtom? När man är 14-15 år som folk säger gärnignsmännen är så känns det som att dem agerar mer på rädsla en sin lättkränkhet?
Citera
2024-04-13, 11:55
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Han hade absolut ett val. De var förbi. Han gick för att konfrontera ett gäng själv i efterhand. Det är total avsaknad av självbevarelsedrift. En normal förälder riskerar inte sitt barns och sitt egna liv på det sättet.

Hade han blivit stoppad är det en annan sak, men det finns ingen info som stödjer det.

Nej, det finns ju en osynlig, skottsäker vägg när man passerat ett gäng med vapen. Alternativt så är de så hederliga att de aldrig skulle skjuta någon i ryggen. Eller?

Vi vet inte varför han vände eller hur lång tid efter, om det ens var efter. Vi kan bara spåna kring det. Sonen blev tillsagd att fortsätta längre bort och stod någonstans vid öppningen till tunneln mot badhuset. Ingenting i det som är bekräftat eller ens trovärdig information (där enda riktiga källan är sonen, och de enda som kunnat ge ”direkta” uppgifter är polis/familj) säger att han gjorde det i efterhand. Han verkar ha vänt tillbaka. Vi vet inte när, hur eller varför. Att vända tillbaka kan vara direkt och efter 5 meter. Det behöver inte vara att de kom fram till badhuset och att han då kände att ”nä nu jävlar” och pedalar tillbaka. Hade pojken vetat varför pappan vände så hade det varit ute nu i och med att systern och svågern pratat i media. De har också bara gissat sig till anledningen.

Jag vill påstå att ingen normal förälder skulle välja att INTE riskera sin hälsa eller sitt liv för sitt barn. Jag håller med om att ingen normal förälder riskerar sitt liv eller hälsa utan anledning eller för att ge ungdomar ett ”ajabaja”. Eftersom vi inte vet varför, hur, när, så anser jag att det troligaste är att han konfronterade och riskerade liv och lem för att han upplevde att sonen var i direkt fara. Han bad sonen fortsätta längre bort för att skydda honom. Om du väljer att tro att han istället inte är en normal förälder (trots att ingenting tyder på att han inte var det) och riskerar sitt och sin sons liv utan anledning eller för att han har mundiarré och inte kunde låta bli att cykla tillbaka och säga något bara för att han stör sig på ungdomar så står det dig fritt att tro det. Men jag ser det osannolikt.
Citera
2024-04-13, 11:59
Medlem
Det är också vidrigt att se ointresset för M:s öde på nyhetsredaktionerna.
3 dagar efter avrättningen, är han borta från TV4:s nyhetsflöde till exempel.
Avrättningen av M är faktiskt historisk. Det finns flera komponenter i denna historia, som gör den unik.
Trots detta, väljer nyhetsredaktionerna att bort M:s öde. Det är viktigare att rapportera om försäljningen av foxtrotringen än att fördjupa rapporteringen om M:s död. Fullständigt vansinnigt.

M blev inte bara avrättad. Omständigheterna är minst sagt extrema.
Jag har full förståelse för M:s naivitet, och han var väl naiv för att han är mänsklig, i motsats till tvåbeningen som dödade honom. M hade hopp och tillit kvar. Han trodde att det fanns något mänskligt kvar i dessa minderåriga knarklangare. Och det ska han egentligen inte anklagas för.

Man vill ju gärna tro att en 17-åring är en riktig människa, med nån liten spärr kvar.

Han hade fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krezzprezz
Ni pratar som att ni varit där och sett den aktuella händelsen. Hur vet ni att inte BO var den aggresiva i ärendet eller tvärtom? När man är 14-15 år som folk säger gärnignsmännen är så känns det som att dem agerar mer på rädsla en sin lättkränkhet?

Det är helt korrekt att utan en detaljerad genomgång av händelseförloppet, inklusive inspelningar av video och ljud för att se hela situationen från olika vinklar, är det svårt att göra en helt korrekt bedömning. Även om statistik, brottstatistik, andra videoupptagningar och mediarapportering kan vara föremål för subjektivitet, kan de ändå bidra till att ge en övergripande objektiv bild av situationen. Att ignorera denna verklighetsbild skulle vara att göra sig själv en otjänst och undvika att erkänna något som grundläggande är fel och inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Försöker du påvisa ett perspektiv som inte existerar eller har du en ideologisk uppfattning som inte överensstämmer med en generell verklighet?
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Sverige är tyvärr för vänsterblivet för att en sådan lag någonsin skulle klubbas igenom, det är iaf vad jag tror. Skärper man lagar så anses det fascistiskt enligt majoriteten svenskar. Om man tycker det är så hemskt att grovt kriminella får sitta bakom galler i flera år så har jag svårt att tro på det där med utvisning.

Hela retoriken avseende straff i Sverige lyder ju som så att "hårdare straff inte hjälper".
Det finns liksom ingenstans för majoriteten svenskar att förstå att om en person sitter fängslad så kan inte personen begå fler brott. Hur folk inte kan förstå det visar bara hur otroligt pantade människor är.

Har du helt missat omsvängningen? Att familjer vräks på grund av barnens brottslighet och beteende är redan en realitet.

Straffen skärps på löpande band. Tex
- obligatorisk häktning tills rättegång och fördubblade straff för vapenbrott
- ingen straffrabatt för personer under 21. Vi har redan haft flera fall där 18-åringar fått livstid.

Det är helt batteri av åtgärder på väg in:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/07/samarbetspartiernas-stora-reform-av-straffratten--skarpta-straff-for-att-starka-brottsoffer-och-skyd da-samhallet/

Med tanke på opinionen så har jag svårt att se att inte alla förslag blir verklighet.
Citera
2024-04-13, 12:05
Medlem
Citat:

Vilken info bekräftar att han har vänt om långt senare?
Han kan ju känts sig tvingad att stanna så att sonen kommer vidare.
Citera
2024-04-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det är helt korrekt att utan en detaljerad genomgång av händelseförloppet, inklusive inspelningar av video och ljud för att se hela situationen från olika vinklar, är det svårt att göra en helt korrekt bedömning. Även om statistik, brottstatistik, andra videoupptagningar och mediarapportering kan vara föremål för subjektivitet, kan de ändå bidra till att ge en övergripande objektiv bild av situationen. Att ignorera denna verklighetsbild skulle vara att göra sig själv en otjänst och undvika att erkänna något som grundläggande är fel och inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Försöker du påvisa ett perspektiv som inte existerar eller har du en ideologisk uppfattning som inte överensstämmer med en generell verklighet?
Haha min uppfattning är att du bör röra dig i dessa områden för att få en generell verklighets uppfattning och inte lästa massa statistik.
Citera
2024-04-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Har du helt missat omsvängningen? Att familjer vräks på grund av barnens brottslighet och beteende är redan en realitet.

Straffen skärps på löpande band. Tex
- obligatorisk häktning tills rättegång och fördubblade straff för vapenbrott
- ingen straffrabatt för personer under 21. Vi har redan haft flera fall där 18-åringar fått livstid.

Det är helt batteri av åtgärder på väg in:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/07/samarbetspartiernas-stora-reform-av-straffratten--skarpta-straff-for-att-starka-brottsoffer-och-skyd da-samhallet/

Med tanke på opinionen så har jag svårt att se att inte alla förslag blir verklighet.

Nä, jag tror inte det blir verklighet. Vet du varför? Det kostar pengar. Man kan inte bekosta detta i staten. Häktena är fulla, fängelserna är redan fulla osv. Utöver det kommer det inte leda till att varken brottslighet eller annat kommer att begränsas. Det här beror på andra saker som man inte kommer råda bukt på för att det blir ett moment 22.
Citera
2024-04-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuslimSlayer
Misstänker att man har en ganska god aning om vilka som var i tunneln och vem som kan ha tryckt av. Hela ligan de tillhör har säkert gått under jorden.

Vid ett sånt fall antas jag att en europeisk och internationell arrestorder utfärdas vilket gör det svårt att boarda ett flyg. Men man kan ju ta sig runt med tåg och bil.

Så bör det lösas tror jag med. Att en utmärkande grupp inte syns till mer då dem lär va kända av lokalpolis och invånare i skärholmen.
Citera
2024-04-13, 12:10
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke51
En pappa anser att det var viktigare att konfrontera ett potentiellt livsfarligt kriminellt gäng, än att ta sitt föräldraansvar.
Detta är fakta!
99% av föräldrar hade tänkt att jag har mitt barn med mig och det är viktigast att mitt barn inte hamnar i fara.
Detta valde inte pappan ( som levde för sin son?), utan han valde att agera Medborgarpolis.
Hjälte? Civilkurage?
Fan heller - totalt omdömeslöst!
Är vi verkligen helt säkra på det? GM hotade eller skadade inte 12-åringen?

Ang. ditt uttalande så har du tyvärr rätt.
Jag och min vän promenerade med en treåring och vi ville ingripa när ett gäng gjorde nånting mindre bra men vi gjorde inget pga den lille. Det var i princip det ända skälet. Vi kunde t.o.m. känna av att de hade vapen.

För övrigt trist att man ska behöva bli skjuten i huvudet för att andra gör fel. Tycker inte det är bra att man försvarar det som vissa gör i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in