Citat:
Ursprungligen postat av
StorTuffBiker
Vad som händer när vapnet åker fram är en annan sak. Det är ytterst få som varit i en sådan situation, hur du skulle agerat kan du troligen inte säga. För du har nog lyckligtvis aldrig varit i en liknande situation och vet inte hur du hade betett dig i den.
Det jag menar är att han vänder tillbaka för att aggressivt konfrontera ett par kriminella ungdomar som agerar fel. Det är i allra högsta grad hedervärt att göra det, och skulle alla ha samma inställning skulle inte dessa kriminella gäng haft någon möjlighet att breda ut sig. Men så länge det inte finns en enad front mot det som alla andra ställer sig bakom så kommer man ingenstans. Det är inte ens egen strid att ta, tyvärr. Det är inte ditt fel som hederlig människa att situationen har blivit som den har blivit, och det är således inte ditt ansvar att lösa den heller.
Vi vet ju inte vad som orsakade att han kände att han var tvungen att konfrontera dem. Vi vet inte heller om han var aggressiv. Allt är ”enligt uppgifter” och det är bara sonen som var där förutom GM, bihang och Mikael. Sonen stod dessutom på avstånd och har nog varken sett eller hört allt. Jag tror inte att det var så enkelt som att de agerar fel och han väljer att vända om för att han vill tillrättavisa dem med hyttande näve. Jag hade inte fortsatt cykla om någon mordhotar mitt barn och viftar med en pistol exempelvis. GM leker Allan (mer troligt än att BO gör det), men är inte beredd på att BO ska gå i papa bear-mode och konfrontera. Blir skitnödig när en förälders reptilhjärna kickar igång, och skjuter.
Som uppvuxen i förorten har man sett skit och jag vet hur jag reagerar när vapen (dock inte skjutvapen) är involverat, och det när andra än min avkomma varit hotade. Jag tror inte Mikael tänkt att det är hans uppgift eller att han ska lösa gängkriminalitet när han konfronterade ungdomarna. Däremot tror jag att han försökte lösa en situation där han upplevde att hans son var i skottlinjen, fysiskt eller upplevt.
Tyvärr kanske vi aldrig får veta varför. Om inte sonen sett eller hört så finns ju bara GMs eventuella ord och det kommer ju i så fall vara självförsvar - de blev attackerade av den elaka vuxna mannen.