2024-04-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag tror att alla greppar det. Precis som att vi förstår att kvinnor som bara sköter sitt riskerar att bli våldtagna, barn rånade på kläder under pistolhot och pensionärer bestulna på allt dom äger. Har man levt i Sverige i mer än ett halvår så vet man om detta. Man ska hålla tyst, titta ner i marken och springa - det klassiska Svenska sättet som har tagit oss dit vi är idag. Självklart sticker det då i ögonen när en polack gör det som Svennen inte längre vågar.
Men jag tycker det är ett rätt ointressant perspektiv i det här skedet av fallet, speciellt efter över 100 sidor av samma typer av inlägg. Vi vet ännu inte vad som sades, hur, när och av vem.

Man ska inte titta ner i marken och göra ingenting, men man ska bekämpa det på ett smart sätt, och att ingripa på detta sätt med sitt barn bredvid var inte smart, vilket händelseförloppet styrker. BO var modig och "vågade", absolut, men är man ansvarig för sitt barns säkerhet så har det inte så stor vikt. Hade han inte haft sitt barn med sig hade det varit en helt annan fråga, det är allt detta handlar om. Jag håller dock med om att vi inte vet exakt hur situationen utspelade sig, jag går bara på konsensus.
Citera
2024-04-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasgrab
Ingen guilt tripar BO, att du inte kan urskilja på guilt tripping och att förespråka rationellt tänk (dvs skydda ditt barn) är inte mitt problem.

Gänget han konfronterade kanske varit på sonen tidigare, vissa står upp för sina barn.
Citera
2024-04-12, 15:47
Medlem
5549s avatar
Väldigt tyst från de boende i området. Inga nya avspärrningar som synts, eller insatser runtom söderort? Om pojkarna är unga och locals så borde skolor i området vara av intresse, vilka har inte synts till efter dådet?
Citera
2024-04-12, 15:47
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Farsan gjorde helt rätt som visade civilkurage. Krävs att man riktigt jävla rökt i huvudet om man skjuter en person i huvudet för att han säger ifrån.

Håller med, för i detta fall sa och gjorde detta gäng någonting mot HONOM och hans son, så det är hans rätt att säga ifrån om de gör honom och hans familj något. Han visade sig vara Polack och inte någon feg och töntig och konflikträdd svenne så det är klart han tog ingen skit, vilket var rätt. Folk som lägger sig i saker de inte har med att göra t.ex klagar på att någon kastar en tom ölburk på marken eller pissar i en trappuppgång är bara värd en snyting eller pungomvridning eftersom de lägger sig i saker de ska skita i men i detta fall är det uppenbart att gänget konfronterade honom och hans son och han valde att stå på sig. Detta kostade dock dessvärre hans liv...
Citera
2024-04-12, 15:48
Medlem
Polisen kommer ganska snart att hitta den eller dom som gjorde det här. Mast tömning kommer ge Polisen en klar bild. Men räkna med att det är locket på från polisens sida. Max 2 dygn så är minst 1 person anhållen och häktad.
Citera
2024-04-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
1. Jo han visste att de var gängkriminella och alla vet att många gängkriminella är beväpnade.

2. Jo han hade ju perfekt läktaravstånd för att se sim farsa bli skjuten men en kula hade nog räckt fram ändå.

1: Du antar en massa igen
Citera
2024-04-12, 15:51
Avslutad
Går det att få reda på identiteten på mördaren nu när det med största sannolikhet är så att skytten är minderårig?
Citera
2024-04-12, 15:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Undrar om inte anledningen till att polisen avvaktar är att de vill se om det blir lite turbulens bland de kriminella nu och att någon högre upp i hierarkin dabbar sig.

Annars är nog insatsstyrkan på hög beredskap nu. De som byter ytterdörrar i Skärholmen och Vårby Gård får nog räkna med övertid i helgen.

Att dessa viders familjer inte hör av sig till polisen säger en del om vad de är för folk.
Ja de kriminella gillar naturligtvis inte att polisen har stora insatser där nu.
Vem vet någon kanske anger mördaren bara för att få lugn och ro med sina egna affärer.
Citera
2024-04-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det handlar inte om att vara "feg" eller inte.
Du kallar det att vara modig, jag kallar det idiotiskt och ansvarslöst.
Vad lyckades Mikael med genom denna konfrontation när han är ute med sitt barn?

1. Traumatiserade ungen för livet.

2. Gav upp sitt liv.

3. Barnet förlorade sin pappa.

Jag är tvärsäker på att de flesta föräldrar håller med att man inte bör sätta sitt barn i riskzonen i en sådan situation.

Att dö "modig" eller som en hjälte finns bara i filmer. I verkliga livet har det riktiga och allvarliga konsekvenser. Värnar man om sitt barn gör man inte det som Mikael gjorde, så enkelt är det.

Åter igen, antingen har man självbevarelsedrift eller inte.
Även om man tog bort ungen från ekvationen är det fruktansvärt dumt att göra det som Mikael gjorde.
Med ungen i bilden är det omöjligt att försvara hans val.

Ditt resonemang hade fungerat om det nästan alltid var garanterat att en person som konfronterar ett ungdomsgäng skulle bli ihjälskjuten. Dödsskjutning av denna typ är som tur är väldigt ovanligt men att folk kommer i bråk med ungdomsgäng är desto vanligare. Fegis.
Citera
2024-04-12, 15:56
Medlem
”SD-ledaren efterlyster nu att rikspolischef Petra Lundh meddelar Tidöpartierna exakt vad polisen behöver för nya verktyg och lagändringar för att få bukt på det grova våldet i Sverige.”

Hoppas poliserna nu stödjer Petra Lundh om att även lagändring krävs för familjeutvisningar för gängkriminella brottslingar under 18 och automatiska utvisningar vid gängkriminalitet över 18 när så är möjligt.

Immuniteten är nålens öga och pennan bästa styrmedlet.

Inte mer krig och död på gator o torg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wg66GA/jimmie-akesson-sd-vill-ha-kravlista-fran-polischefen-inga-floskler
Citera
2024-04-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det handlar inte om att vara "feg" eller inte.
Du kallar det att vara modig, jag kallar det idiotiskt och ansvarslöst.
Vad lyckades Mikael med genom denna konfrontation när han är ute med sitt barn?

1. Traumatiserade ungen för livet.

2. Gav upp sitt liv.

3. Barnet förlorade sin pappa.

Jag är tvärsäker på att de flesta föräldrar håller med att man inte bör sätta sitt barn i riskzonen i en sådan situation.

Att dö "modig" eller som en hjälte finns bara i filmer. I verkliga livet har det riktiga och allvarliga konsekvenser. Värnar man om sitt barn gör man inte det som Mikael gjorde, så enkelt är det.

Åter igen, antingen har man självbevarelsedrift eller inte.
Även om man tog bort ungen från ekvationen är det fruktansvärt dumt att göra det som Mikael gjorde.
Med ungen i bilden är det omöjligt att försvara hans val.

BO kunde inte avgöra vad som var riskzonen och inte.
Att han överhuvudtaget "tjafsade" med gänget, betyder att han inte visste att de var livsfarliga och kunde döda honom med 30 sekunders varsel.
Ingen normalt funtad laglydig människa väntar sig att få en kula i ansiktet kl 18 på offentlig plats.
Jag har aldrig hört om en liknande händelse.
17-åring avrättar obeväpnad, icke-kriminell man i närheten av dennes 12-åriga barn.
Sådant händer bara inte och ingen förälder ska ens behöva överväga möjligheten att det ska hända.
Citera
2024-04-12, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns många trådar om att kasta ut alla invandrare och att alla invandrare är brottslingar osv.

Kan denna tråd få handla om det den ska, nämligen brottet och utredningen.

Hur går det? Vi vet att polisen arbetar på högvarv med detta. Rimligtvis borde det gå att få fram uppslag via:

- Lokalkännedom, det är sannerligen inte alla smågrupper av gängkillar som har detta våldskapital att skjuta ihjäl en okänd man. De måste vara kända av polis och sociala myndigheter.

- Mobilspårning.

- Vittnesuppgifter.

Misstänker att man har en ganska god aning om vilka som var i tunneln och vem som kan ha tryckt av. Hela ligan de tillhör har säkert gått under jorden.

Vid ett sånt fall antas jag att en europeisk och internationell arrestorder utfärdas vilket gör det svårt att boarda ett flyg. Men man kan ju ta sig runt med tåg och bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in