2024-04-12, 15:16
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
/…/
MEN som jag ser det skulle ändå mycket vara vunnet på att faktiskt hitta vapnet. Det skulle nämligen kunna slå hål på den misstänktes berättelse om en försäljning av revolvern i Kungsträdgården 1992. Går det med hyfsat övertygande säkerhet att punktera den berättelsen så blir ju CA helt klart än mer misstänkt om man säger så. Milt uttryckt
Tja. Jag har grubblat mycket över detta. Men ingen tror ju på berättelsen idag heller - det bevisar inget om MOP, man kan ljuga av massor av skäl, det närmast tänkbara här är väl att han skyddar någon han känner. T ex någon han sålt sin revolver svart till.

Och en annan köpare, Kungsträdgårdsmannen, en hemlig bekant eller någon annan, skulle ju också kunna ha dumpat revolvern var som helst.

Skulle man hitta revolvern på en plats eller med någon omständighet som kan kopplas till CA själv (t ex Vedahöjden) så blir det iofs mindre troligt att han skyddar en vän.

Men det kan också vara så att han bara ville jävlas, eller var paranoid att vapnet skulle kunna sätta dit honom för ett brott han inte begått.

Något som också skulle kunna vara intressant är förstås om det finns kvarvarande kulor i vapnet.

Men annars vette tusan om ett fynd egentligen ökar misstankarna jämfört med idag. Det beror nog helt och hållet på omständigheterna runtom, inte bara vapnet i sig.
Citera
2024-04-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Revolvern försvinner..

Christer A hävdar att han gör sig av med revolvern 1992. Problem med ekonomin, han ligger efter med hyran. Det med ekonomin verkar stämma, det går väl att kontrollera tänker jag. Men rätta mig om jag har fel nu, men brodern har inte sett revolvern sedan 1989.

Vad händer efter 1989? Sent 1989 i november så frikändes Christer Pettersson av hovrätten.

Kan det va så att CA suttit på vapnet så länge CP är i blickfånget för polisens mördarjakt, men sedan när det är kört att sätta dit honom så blir det för ”farligt” för CA att ha den kvar? Då med det alltmer akuta hotet om att polisutredningen ska ta ny fart igen under samhällets tryck på att hitta och sätta dit en mördare.. Myclet riktigt trillar han ju också in i polisens strålkastarljus med tiden..

Personligen gissar jag att revolvern om den nu inte är såld trots allt, är nedgrävd i skogen eller har dumpats i havet under en båttur. Jag tror inte att revolvern ligger i sjön vid sommarstugan, men det är väl kul att nån tänker bemöda sig med att dyka där.

I sammanhang här måste det understrykas att broderns uppgift om att han sett revolvern i något skåp runt 1989-90 måste behandlas med mindre tyngd än andra uppgifter.
Främst beror detta på att brodern tillhör den snäva krets närstående som Christer A hade.
Uppgifter från dessa,speciellt som det i broderns fall han torde fått kännedom om PUs intresse för CA samt att det framkommit vissa försvårande uppgifter för CA..gör att man utredningsmässigt behandlar uppgifterna med skepsis och de åtnjuter regelmässigt låg tyngd.
I juridiska sammanhang är individer som dessa inte ens edsvurna,helt enkelt för att risken är förhållandevis hög för att de skall lämna felaktiga uppgifter för att eventuellt kunna förbättra situationen för den närstående.

Kort sagt,så är broderns uppgifter om att han sett revolvern 89-90 så tvivelaktiga att de bör åläggas svag eller närmast obefintlig tyngd.

Personligen så tror jag inte alls på att KA sett någon revolver överhuvudtaget någon gång efter mordet på Olof Palme.
Citera
2024-04-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Tja. Jag har grubblat mycket över detta. Men ingen tror ju på berättelsen idag heller - det bevisar inget om MOP, man kan ljuga av massor av skäl, det närmast tänkbara här är väl att han skyddar någon han känner. T ex någon han sålt sin revolver svart till.

Och en annan köpare, Kungsträdgårdsmannen, en hemlig bekant eller någon annan, skulle ju också kunna ha dumpat revolvern var som helst.

Skulle man hitta revolvern på en plats eller med någon omständighet som kan kopplas till CA själv (t ex Vedahöjden) så blir det iofs mindre troligt att han skyddar en vän.

Men det kan också vara så att han bara ville jävlas, eller var paranoid att vapnet skulle kunna sätta dit honom för ett brott han inte begått.

Något som också skulle kunna vara intressant är förstås om det finns kvarvarande kulor i vapnet.

Men annars vette tusan om ett fynd egentligen ökar misstankarna jämfört med idag. Det beror nog helt och hållet på omständigheterna runtom, inte bara vapnet i sig.

Christer Andersson ljuger dock om allt centralt.
Hade vapenlögnen varit en isolerad lögn så är det möjligt att eventuellt försvar för detta låtit mera rimligt.
Nu ligger inte bilden till så.
Christer Andersson ljuger om medel-motiv samt möjlighet.
Han ljuger regelmässigt om allt som eventuellt knyter honom närmare till mordet på Olof Palme.
Det är ett jävligt svårförklarligt beteende utifrån all annan hypotesbild skyldig.
Citera
2024-04-12, 16:44
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Christer Andersson ljuger dock om allt centralt.
Hade vapenlögnen varit en isolerad lögn så är det möjligt att eventuellt försvar för detta låtit mera rimligt.
Nu ligger inte bilden till så.
Christer Andersson ljuger om medel-motiv samt möjlighet.
Han ljuger regelmässigt om allt som eventuellt knyter honom närmare till mordet på Olof Palme.
Det är ett jävligt svårförklarligt beteende utifrån all annan hypotesbild skyldig.

Lista gärna vad CA ljugit om, komplettera med källor från "materialet", tack!
Citera
2024-04-12, 19:07
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
I sammanhang här måste det understrykas att broderns uppgift om att han sett revolvern i något skåp runt 1989-90 måste behandlas med mindre tyngd än andra uppgifter.
Främst beror detta på att brodern tillhör den snäva krets närstående som Christer A hade.
Uppgifter från dessa,speciellt som det i broderns fall han torde fått kännedom om PUs intresse för CA samt att det framkommit vissa försvårande uppgifter för CA..gör att man utredningsmässigt behandlar uppgifterna med skepsis och de åtnjuter regelmässigt låg tyngd.
I juridiska sammanhang är individer som dessa inte ens edsvurna,helt enkelt för att risken är förhållandevis hög för att de skall lämna felaktiga uppgifter för att eventuellt kunna förbättra situationen för den närstående.

Kort sagt,så är broderns uppgifter om att han sett revolvern 89-90 så tvivelaktiga att de bör åläggas svag eller närmast obefintlig tyngd.

Personligen så tror jag inte alls på att KA sett någon revolver överhuvudtaget någon gång efter mordet på Olof Palme.

Apropå broderns trovärdighet tycker jag att det här avsnittet ur ett CA-förhör är ganska intressant:

Citat:
Härvid upplyses han om att hans bror i förhör uppgivit att spegeluppsättningen ägde rum på kvällen den 28 februari, dagen före eller någon dag dessförinnan. Det här måste vara fel uppger Andersson. Han kan inte förstå var brodern fått detta ifrån, kanske denne försöker ge honom något slags alibi. Andersson har ju pratat med sin bror om hela ärendet, så brodern vet säkert att han saknar alibi. Det här kan vara anledningen till broderns uppgifter.

CA spekulerar alltså själv i att brodern kan ha tagit på sig att hitta på ett alibi helt oombett. Han ser det som fullt möjligt.

Det kanske säger en del om broderns inställning till det hela.
Citera
2024-04-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Apropå broderns trovärdighet tycker jag att det här avsnittet ur ett CA-förhör är ganska intressant:

CA spekulerar alltså själv i att brodern kan ha tagit på sig att hitta på ett alibi helt oombett. Han ser det som fullt möjligt.

Det kanske säger en del om broderns inställning till det hela.

Yep,det är ett i grunden naturligt mänskligt beteende som skymtas i CAs spekulation.
Det är det grundläggande skälet till varför icke grundade "positiva" uppgifter om närstående har lågt grundvärde.
Detta gäller generellt oavsett vilken hypotes man behandlar för stund.
Det är endast fullt logiskt att det förhåller sig så.
Vi är alla människor at the end of the day.
Citera
2024-04-12, 20:19
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Yep,det är ett i grunden naturligt mänskligt beteende som skymtas i CAs spekulation.
Det är det grundläggande skälet till varför annat material grundade "positiva" uppgifter om närstående har lågt grundvärde.
Detta gäller generellt oavsett vilken hypotes man behandlar för stund.
Det är endast fullt logiskt att det förhåller sig så.
Vi är alla människor at the end of the day.

Hur går det med listan? Lista CAs lögner, samt bifoga källor. För du sitter väl inte i tråden och hittar på?
Citera
2024-04-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hur går det med listan? Lista CAs lögner, samt bifoga källor. För du sitter väl inte i tråden och hittar på?

Det vet du att jag inte gör.
Däremot så kommer jag enbart att besvara seriösa debattörer och inte de som anser att egentro och egenkänsla är lika viktigt som vad som står i materialet.
Detta inbegriper dig,som jag betraktar som en ytterst oseriös debattör som endast vill använda invändningen för dess egna skull och som saknar erforderlig kunskap och till och med vilja att seriöst debattera MOP.
Prov på detta finnes i flertalet trådar och i skilda ämnen.
Du får helt enkelt kamma dig och växa till dig innan jag bemödar mig om att besvara dig.
Så ligger det till från min horisont..och vad f-n skall du göra åt det?..:-)
Citera
2024-04-12, 20:34
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Det vet du att jag inte gör.
Däremot så kommer jag enbart att besvara seriösa debattörer och inte de som anser att egentro och egenkänsla är lika viktigt som vad som står i materialet.
Detta inbegriper dig,som jag betraktar som en ytterst oseriös debattör som endast vill använda invändningen för dess egna skull och som saknar erforderlig kunskap och till och med vilja att seriöst debattera MOP.
Prov på detta finnes i flertalet trådar och i skilda ämnen.
Du får helt enkelt kamma dig och växa till dig innan jag bemödar mig om att besvara dig.
Så ligger det till från min horisont..och vad f-n skall du göra åt det?..:-)

Jag antog att du skulle svara dylikt. Detta bekräftar att du mest stöder ditt svammel på magkänsla och pubertala pojkrumsfantasier. Du har nämligen inte en jävla aning om vad CA (eventuellt) ljuger om, och du kan än mindre styrka dessa med källor.

Beklagar, jag är ytterst seriös i trådarna som rör MOP. Däremot är jag inte med i någon infantil och enögt ryggdunkeri (som ni i CA-tråden visar mästerprov på).

Jag har gissningsvis läst betydligt mer (och fler år) om MOP än du, om detta berättar din substanslösa, smått maniska, hatiska och (ibland) rena fylleri-inlägg rörande MOP. Lägg in dig på torken. Väx upp.
Citera
2024-04-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola

Jag skrev mer misstänkt… Inte att det automatiskt skulle lösa palmemordet.
Citera
2024-04-12, 20:52
Medlem
Citat:

Absolut, brodern är inte helt tillförlitlig på något vis, men jag resonerade utifrån att om det nu skulle varit så att revolvern sist sågs runt 89.

Vad jag menade var att jag tror att revolvern hursomhelst gick upp i rök innan 1992 och att han använder den dokumenterade bristen på pengar det året som ”alibi” eller om man så vill påhittad ursäkt.

Men som sagt det är spekulation..

Redan första gången jag på allvar satte mig in i historien om CA så var det här nåt jag hajade till lite över och började fundera på. Hur och varför brukade brodern ha regelbunden inblick i vad som fanns i vapenskåpet?

Det stack ut lite tycker jag.
Senast redigerad av Macke85 2024-04-12 kl. 20:56.
Citera
2024-04-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt

Märkligt fall detta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in