2024-04-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är mycket möjligt att man diskuterat detta. Men man verkar inte ta in medlemslistor exempelvis. En sådan aktion hade varit lite överflödig?

En mer relevant undersökning var den som initierades bara dagar efter mordet. En särskild grupp tillsattes som skulle gå igenom samtliga registrerade innehavare av relevanta revolvrar i Stockholm. Man ser lite spår av detta i mötesprotokollen och den leder antagligen till några provskjutningar.

Här skulle CA kunnat hittas. Han finns som dömd för ett (om än ringa) våldsbrott i belastningsregistret och bor i mordplatsens närhet. Måste väl varit sådana kriterier som sorterade ut innehavare till extra koll våren 1986.

Jag blir inte riktigt klok på denna grejen.
Det verkar ha varit en halvhjärtad insats at best.
Under alla omständigheter så saknas det relevant uppföljning på denna undersökning.
Vi vet ju exempelvis att Christer Andersson inte flyter upp till ytan här..och det torde bero på att det helt enkelt funkat att strunta blankt i den initiala kallelsen.Inte ens en påminnelse verkar ha skickats ut.Man kan möjligen skylla på den allmänt kaotiska situation som råder inom,och för all del utom,PU vid dessa tidiga tidpunkter.
Dock så är det ingen helgjuten åtgärd då relevant uppföljning synes saknas.
Man kan liksom inte utgå från att Palmemördaren frivilligt skall inkomma med sitt vapen,så resultatet blev att det kom in ett antal irrelevanta vapen.

Att åtgärden till vissa delar utfördes i Mars/April 1986 vet jag dock.Jag känner en dåvarande Polis som personligen var och kollade upp en spädgris..detta i det Småländska inlandet dessutom.

PU struntade i uppföljningen dock.Det står ganska klart.Mycket hände..material och tips i massor,VG och lite senare PKK.Detta i en organisation i relativt kaos lett av en självutnämnd spaningsledare som saknade erforderlig erfarenhet och kompetens för jobbet.

Det blev som det blev.
Citera
2024-04-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Efter att ha smält uppgifterna om vapenklubben lite tror jag att det mest sannolika förloppet är följande.

Göte talar sanning 2011 när han säger att han skickat in patroner 1995. Men det som gör att detta sorteras bort är att Göte inte nämner i den bifogade lappen att kulorna gäller CA. Att han inte gör det är helt rimligt eftersom något sådant i det närmaste vore som att underteckna med sitt eget namn. Han kan ha en högst rationell rädsla att CA ska hämnas.

Han skriver endast att PU ska sätta in en annons i en kvällstidning vilket PU inte tycker känns särskilt seriöst. Man har ju säkert fått in tusentals föremål genom åren och har inte möjlighet att skicka alla till SKL. Man sorterar därför inte in patronerna under CA:s akt utan de hamnar någon annanstans.

Det som gör att PU inte lyckas hitta något spår efter dessa 2011 är att LG bara utgår från att patronerna i så fall måste ha sorterats in under CA. Han frågar inte Göte om det framgick i brevet att kulorna gällde CA. Därför blir sökningen i arkivet felaktigt utförd.

Med all respekt för LG framstår han inte som helt skärpt i podden som länkats nyligen. Han slarvar kontinuerligt med detaljerna på ett sätt som ingen någorlunda påläst skribent i den här tråden skulle göra.

Det är också därför man kan anta att hans påstådda patronupphämtning på skytteklubben ”i slutet av 90-talet” aldrig hänt. Den återfinns inte i materialet och rimmar illa med uppgifter som redan är kända. Ett sådant SKL-test borde på något sätt ha dykt upp och man kan undra varför klubben skulle höra av sig så kort efter att redan ha skickat in kulor.

Det han egentligen ådrar sig minnet av är den faktiska kontakten med skytteklubben 1995, men då verkar inga kulor ha tagits i beslag. Det finns inte i materialet och det är helt osannolikt att Göte skulle dra någon story om inskickade kulor 1995 ifall polisen hade varit och hämtat kulor samma år.

Det som däremot gör att man hör av sig 2011 är att man relativt nyligen fått reda på att CA avlidit. Därmed finns inte längre någon risk för hämnd och Göte och ordföranden har inga problem med att figurera i utredningen.

Den lite kittlande slutsatsen av detta är förstås att det någonstans i PU-arkivet ligger två CA-relaterade kulor som aldrig testats.

Detta borde naturligtvis bottnas på ett mera fullständigt sätt än vad som synes ha skett.
Problemet är att Krister Petersson lagt ned PU,så vem som skall kolla det synes svårt att förutse.
LG var i grunden gammal ordningspolis som promotades till utredare under Holmer när denne behövde folk som kunde gå igenom det massiva materialet.
Mitt intryck av honom är han gjort så gott han kunnat.Han har säkerligen en försvarlig dos sunt förnuft och skaffade sig med tiden gedigen erfarenhet..men den skarpaste utredaren inom PU tror jag inte direkt att han kvalificerade sig som.
Citera
2024-04-11, 15:12
Medlem
Revolvern försvinner..

Christer A hävdar att han gör sig av med revolvern 1992. Problem med ekonomin, han ligger efter med hyran. Det med ekonomin verkar stämma, det går väl att kontrollera tänker jag. Men rätta mig om jag har fel nu, men brodern har inte sett revolvern sedan 1989.

Vad händer efter 1989? Sent 1989 i november så frikändes Christer Pettersson av hovrätten.

Kan det va så att CA suttit på vapnet så länge CP är i blickfånget för polisens mördarjakt, men sedan när det är kört att sätta dit honom så blir det för ”farligt” för CA att ha den kvar? Då med det alltmer akuta hotet om att polisutredningen ska ta ny fart igen under samhällets tryck på att hitta och sätta dit en mördare.. Myclet riktigt trillar han ju också in i polisens strålkastarljus med tiden..

Personligen gissar jag att revolvern om den nu inte är såld trots allt, är nedgrävd i skogen eller har dumpats i havet under en båttur. Jag tror inte att revolvern ligger i sjön vid sommarstugan, men det är väl kul att nån tänker bemöda sig med att dyka där.
Senast redigerad av Macke85 2024-04-11 kl. 15:41.
Citera
2024-04-12, 09:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag förstod inte vad som efterfrågades.

Två saker tycks blandas ihop.

1, Det LG uppger om en ordförande som tipsar om uppgifter om ammunition i klubbens arkiv.

2, De uppgifter som lämnas in 2011 och 2016 av dåvarande ordförande.

Gällande 1) finns inget känt.

Gällande 2) IVA20894-B, IVA 20894-C https://filebin.net/12gxyyc8est8ylhu

20894-B är illegalt maskat i den versionen. Lookalikes referat/"transkribering" av en inte lika maskad version:

Uppgiftslämnaren blir medlem i klubben 1989.
Tack för länkar till förhören, det är alltid bra att gå till källorna. Innan 2011 verkar det alltså inte ha funnits några uppgifter alls om att CA (eller ens hans skytteklubb) skulle ha haft med den aktuella ammunitionstypen (Winchester Metal Piercing) att göra. Sedan kontaktar ordföranden polisen 2011 och säger att materialförvaltaren har sagt att klubben hade köpt in sådan ammunition. Polisen kontaktar materialförvaltaren (han som menar att CA är "kapabel att mörda") som nu dessutom vill minnas att han hade gett/sålt sådana kulor till CA innan mordet. Det här om ammunitionen uppstår alltså efter att Hasse Aro har pekat ut CA som Palmes troliga mördare i det här avsnittet av Efterlyst:
Palmemordet, Efterlyst om GH Christer Andersson från 23 Februari 2011
https://www.youtube.com/watch?v=GQsL-KL7j-s
Några år senare i Hasse Aros podd (2018) har berättelsen blivit ordentligt förbättrad, till typ att "Föreningen går igenom sin ammunition och noterar i loggböcker att det fanns Winchester Metal Piercing i dem. Och att CA fått del av dessa. Ordföranden kontaktar PU i slutet av nittiotalet och meddelar detta."
Senast redigerad av Draifos 2024-04-12 kl. 09:53.
Citera
2024-04-12, 10:23
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack för länkar till förhören, det är alltid bra att gå till källorna. Innan 2011 verkar det alltså inte ha funnits några uppgifter alls om att CA (eller ens hans skytteklubb) skulle ha haft med den aktuella ammunitionstypen (Winchester Metal Piercing) att göra. Sedan kontaktar ordföranden polisen 2011 och säger att materialförvaltaren har sagt att klubben hade köpt in sådan ammunition. Polisen kontaktar materialförvaltaren (han som menar att CA är "kapabel att mörda") som nu dessutom vill minnas att han hade gett/sålt sådana kulor till CA innan mordet. Det här om ammunitionen uppstår alltså efter att Hasse Aro har pekat ut CA som Palmes troliga mördare i det här avsnittet av Efterlyst:
Några år senare i Hasse Aros podd (2018) har berättelsen blivit ordentligt förbättrad, till typ att "Föreningen går igenom sin ammunition och noterar i loggböcker att det fanns Winchester Metal Piercing i dem. Och att CA fått del av dessa. Ordföranden kontaktar PU i slutet av nittiotalet och meddelar detta."

I ovan sammanfattning saknas att 2011 har materialförvaltaren med sig WMP-kulor och ger till polisen. (I sammanfattningen ovan låter det som att allt runt klubbkulorna enbart skulle handla om minnesbilder och muntliga utsagor.)

Att LG / Aro slarvar med fakta 2018 är vi nog alla ense om. Men det är också slarvigt att påstå att "det här om ammunitionen" "uppstår" i samband med Efterlyst 2011. Kulorna ifråga var verkliga och kunde väl inte ens köpas längre 2011 ens om man skulle vilja.

Av PUs vapenavsnitt framgår f ö att Sveriges vapenhandlare vittnar om att WMP-kulor sålts nästan uteslutande till skytteklubbar.
Citera
2024-04-12, 10:39
Medlem
Hellbastards avatar
Dessutom kan tilläggas att Draifos tycker att materialarens uppgit om ammunitionsförekomsten är tvivelaktig för att den inte nämns förrän 2011, medan samma individs omdöme om att CA är "kapabel att mörda" framhålls som relevant, trots att det är från 2020.
Citera
2024-04-12, 11:02
Medlem
Har jag förstått rätt?

Om man mot förmodan skulle hitta Christers vapen i gott skick och provskjuta det så skulle man ändå inte kunna avgöra om det var mordvapnet.
Citera
2024-04-12, 11:31
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har jag förstått rätt?

Om man mot förmodan skulle hitta Christers vapen i gott skick och provskjuta det så skulle man ändå inte kunna avgöra om det var mordvapnet.
Finns olika utsagor om detta. Krister P är väl inne på att det är 0 som gäller (varken för eller emot).
Sonny Björk har sagt att även om inte når upp till en +4 så skulle det absolut vara möjligt att nå över 0.
Självklart beror det på vilket skick vapnet är i. Har det skjutits många andra skott så är det svårare, har det rostat så är det säkert omöjligt osv.
Om det har legat prydligt förpackat i en plastpåse någonstans så kanske det visst går.
Citera
2024-04-12, 11:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack för länkar till förhören, det är alltid bra att gå till källorna. Innan 2011 verkar det alltså inte ha funnits några uppgifter alls om att CA (eller ens hans skytteklubb) skulle ha haft med den aktuella ammunitionstypen (Winchester Metal Piercing) att göra. Sedan kontaktar ordföranden polisen 2011 och säger att materialförvaltaren har sagt att klubben hade köpt in sådan ammunition. Polisen kontaktar materialförvaltaren

Ja, det låter som ett tänkbart förlopp.

Dåvarande ordf och fd materialansvarig har, kanske efter att CA aktualiserats, diskuterat honom och materialaren berättar då om kulorna.

Ordf nämner dessa när han besöker PU som i sin tur kontaktar materialaren angående uppgiften.

Citat:
(han som menar att CA är "kapabel att mörda") som nu dessutom vill minnas att han hade gett/sålt sådana kulor till CA innan mordet. Det här om ammunitionen uppstår alltså efter att Hasse Aro har pekat ut CA som Palmes troliga mördare i det här avsnittet av Efterlyst:
Citera
2024-04-12, 12:07
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Har jag förstått rätt?

Precis så, ville väl senaste PU/NFC få oss att tro. Med tanke på hur långt tekniken framstigit sedan de första vapnen PU/SKL provsköt på 1980-talet, så skulle man ju kunna hävda att samtliga av dessa provskjutningar varit meningslösa. Idag hävdar man dessutom att kulorna är i för dåligt skick. Jag är ingen expert på ammunition, men nog tror jag (precis som Sonny Björk) att man visst kan få mer nöjsamma resultat än vad KP/NFC hävdade vår/sommaren 2020. Det är min ståndpunkt.
Citera
2024-04-12, 13:51
Medlem
Citat:
Har jag förstått rätt?

Beror ju mycket på hur gott skick vi pratar om här. Skulle vapnet knappt ha skjutits alls sedan februari 1986 (inte otänkbart) och ha förvarats exemplariskt under den tiden (dock mindre troligt) så skulle man kunna tänka sig teoretiskt att det kanske skulle gå att provskjuta med hyfsat resultat. Vore kanske alla fall inte helt omöjligt.

Men i realiteten så nej, vi ska nog inte gå runt och drömma om det. Rent personligen så kill-gissar jag att revolvern legat i vatten i 35+ års tid..

MEN som jag ser det skulle ändå mycket vara vunnet på att faktiskt hitta vapnet. Det skulle nämligen kunna slå hål på den misstänktes berättelse om en försäljning av revolvern i Kungsträdgården 1992. Går det med hyfsat övertygande säkerhet att punktera den berättelsen så blir ju CA helt klart än mer misstänkt om man säger så. Milt uttryckt
Senast redigerad av Macke85 2024-04-12 kl. 14:45.
Citera
2024-04-12, 14:40
Medlem
Roerligs avatar
Det NFC uttalar 2020, att det inte är praktiskt möjligt att binda mordkulorna till ett vapen, stämmer säkert. Och det var knappast någon ny insikt då.

Redan från början menar man att en jämförande undersökning inte med säkerhet kan säga att de båda mordkulorna utskjutits ur samma vapen. Men man får väl anta att detta kunde sägas med åtminstone någon grad av säkerhet.

Och det torde i sådana fall gälla även beträffande en kula utskjuten med det upphittade mordvapnet, om det varit oanvänt sedan 1986 och inte legat ute eller i vattnet.

Ingen av alla 800 eller nåt provskjutna revolvrar har fått plus i någon grad, som jag förstår det.

Frågan man då får ställa sig är, hur pass kvalificerande vore det för en upphittad revolver att skjuta exempelvis +2?

(+4 är högsta ”betyg” i sammanhanget och det som innebär att man närmast slår fast något.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in