2024-04-09, 17:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Det går inte att äga en lägenhet.

Skuldsanering löser problemet. Äger ingenting av värde, åtminstone inte som hyresvärden kan fantisera om att någonsin lyckas hitta. Så värden står med minst ett halvårs uteblivna hyresbetalningar, ingen rättegångsersättning och inte ett öre från mig. Stackarn.

Motrådet jag gett är att skänka mig en slant så jag kan byta till BRF om det är så enkelt som alla påstår. Du står frivillig först i kön låter det som?

De mäter bara ut pengarna från ditt bankkonto så det är inga konstigheter. Skuldsanering beviljas inte till vem som helst.
Citera
2024-04-11, 11:47
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Jag minns att det har hänt någon gång på nittiotalet.

Jag misstänker att det kanske ansågs helt obefogat att deponera hyran i det fallet. Kanske hade den personen inte betett sig rätt. Det är därför man ska prata med hyresvärden först. Har han förstått att du är besviken och anser att du fått en sänkt boendestandard? Det är det första man kommer att fråga om.
Jag har inte pratat pga skam att framstå otacksam. Även om värden sabbat lägenheten har han åtminstone försökt. Kanske i sin naivitet trodde att jag har lika låga ideal som andra hyresgäster. Tänkte ta det via mellanhand istället, så slipper jag skämmas och mötas nos mot nos

Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Är du millenial?
Istället för att tycka synd om dig själv, tänk på dom som har det värre än att få vita väggar. Tex dom stackare som hade Kjell-Åke Johansson som hyresvärd.

Och nej, du kommer inte skita i att betala hyran.
Ja, och så finns det de som haft det bättre. Exempelvis jag själv.

Om jag slänger din mobil/dator och ger dig en IBM 5100 att försöka komma in på Flashback med; är det då relevant för dig att vara tacksam att du inte kommer in eftersom folk inte hade datorer alls på 60-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag håller helt med och tycker det ser hemsk ut att ha hela lägenheten vitmålad.

Har själv tapeter än så länge och drar mig verkligen för kontakta hyresvärden om det skulle behövas "målas"
Vet att det varit diskussioner här i den lokala hyresgästföreningen för många år sedan så då bestod av äldre människor som motsatte sig detta helt då det ju i deras hyreskontrakt stod "omtapetsering vart 15 år", tyvärr har denna lokala förening upphört pga alla är för gamla eller har dött. Dagens hyresgäster varav merparten är invandrare, gästarbetare från Asien , flyktingar bryr sig inte ett skit om boendet eller hyresgästföreningen. och tyvärr är gruppen Svenskar i minoritet och för få för att driva frågan lokalt.

"Mindre problem med skador..." Nä så är det inte alls , har snackat med fastighetsskötaren om detta utan det är tvärt om mera skador pga dagens klientel av hyresgäster.
Skador på vitt syns ju betydligt lättare.
Däremot blir det billigare och går snabbare efter utflytt att "laga skadorna" dvs rulla på vit färg på enbart skadorna eller den delen av väggen.
Däremot blir det ju snabbare uthyrt .
Det är verkligen så, precis hela lägenheten är rollad. Badrummet är kaklat så där ser det väl lite bättre ut iaf.

Synd att de riktiga hyresföreningsfightersen är borta, vore perfekt att leja in en sån här gång. Undrar om man kan hyra in ett gäng klottrare?

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De mäter bara ut pengarna från ditt bankkonto så det är inga konstigheter. Skuldsanering beviljas inte till vem som helst.
Nej men till mig iallafall, har fått det innan. Har varit bilmålvakt en längre tid så trots att det ser ut som jag har tillgångar finns det inga. Förutom dom de inte vet
Citera
2024-04-11, 11:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag har inte pratat pga skam att framstå otacksam. Även om värden sabbat lägenheten har han åtminstone försökt. Kanske i sin naivitet trodde att jag har lika låga ideal som andra hyresgäster. Tänkte ta det via mellanhand istället, så slipper jag skämmas och mötas nos mot nos

Ja, och så finns det de som haft det bättre. Exempelvis jag själv.

Om jag slänger din mobil/dator och ger dig en IBM 5100 att försöka komma in på Flashback med; är det då relevant för dig att vara tacksam att du inte kommer in eftersom folk inte hade datorer alls på 60-talet?

Det är verkligen så, precis hela lägenheten är rollad. Badrummet är kaklat så där ser det väl lite bättre ut iaf.

Synd att de riktiga hyresföreningsfightersen är borta, vore perfekt att leja in en sån här gång. Undrar om man kan hyra in ett gäng klottrare?

Nej men till mig iallafall, har fått det innan. Har varit bilmålvakt en längre tid så trots att det ser ut som jag har tillgångar finns det inga. Förutom dom de inte vet

Att du har fått det innan är ingen garanti för att du får det igen. Tvärtom kan det ligga dig till last.
Citera
2024-04-11, 11:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Du verkar ju verkligen vara en man av klass och rikedom. Förstår att en sunkig lägenhet hos en fattig hyresvärd är under din värdighet.

Hade jag varit dig så hade jag bytt bostad asap. Du kan inte vara kvar där i en så sunkig bostad jämfört med din nivå och klass.
Citera
2024-04-11, 12:52
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Att du har fått det innan är ingen garanti för att du får det igen. Tvärtom kan det ligga dig till last.
Nej då, de vet att jag sköter mig.

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Du verkar ju verkligen vara en man av klass och rikedom. Förstår att en sunkig lägenhet hos en fattig hyresvärd är under din värdighet.

Hade jag varit dig så hade jag bytt bostad asap. Du kan inte vara kvar där i en så sunkig bostad jämfört med din nivå och klass.
Den är ju fin i övrigt, klickgolv och öppningsbar ventilationstrumma. Så ganska hög standard. Att värden då lusar ned skiten med något så vidrigt som utomhusfärg på tapeten får mig att vilja kräkas.
Citera
2024-04-11, 13:07
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Den är ju fin i övrigt, klickgolv och öppningsbar ventilationstrumma. Så ganska hög standard. Att värden då lusar ned skiten med något så vidrigt som utomhusfärg på tapeten får mig att vilja kräkas.

Du kan inte bo kvar. En sådan här sak är helt klart under din värdighet. Flytta asap!!
Citera
2024-04-11, 13:11
Medlem
avcs avatar
Citat:
Du kan inte bo kvar. En sådan här sak är helt klart under din värdighet. Flytta asap!!
Det är inte så enkelt. Det kostar att flytta, köpoäng måste innesugas och lägenheten ska ha minst samma standard som denna. Inte många lägenheter har inkrypbar ventilation i badrummet som enkelt kan stuvas om till gästsäng eller 8 uttag i sovrummet. Iallafall inte under 15Lapp.
Citera
2024-04-11, 13:34
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det är inte så enkelt. Det kostar att flytta,

Inga problem. Till skillnad från din fattiga hyresvärld så är du ju själv garanterat rik. Det löser en man som du enkelt.
Citera
2024-04-11, 16:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det är inte så enkelt. Det kostar att flytta, köpoäng måste innesugas och lägenheten ska ha minst samma standard som denna. Inte många lägenheter har inkrypbar ventilation i badrummet som enkelt kan stuvas om till gästsäng eller 8 uttag i sovrummet. Iallafall inte under 15Lapp.

Det verkar vara en lägenhet av klass och hög standard som du har. Klickgolv och en ventilation som går att möblera med en gästsäng.

Skuldsanering en andra gång är verkligen inte lätt att få även om det är som du säger ”att du sköter dig”
Citera
2024-04-11, 16:34
Citat:
Det står att lägenheten ska vara i godtagbart skick. Det var den när jag flyttade in. Efter rollningen ser den förjävlig ut och ger mig självmordsplaner. Arbetsmiljöverket måste ta en titt på detta.
Målade väggar är fullt godtagbart. Din åsikt är irrelevant i den frågan. Likaså Arbetsmiljöverket. Möjligtvis skulle Hyresnämnden kunna ha med det att göra.

Citat:
Det låter inte dumt. Vilken ersättning anslås? Utebliven inkomst samt inköp av tapeter iallafall?
Ingen ersättning alls, men du behöver inte hyresvärdens godkännande för att tapetsera. Och om tapeterna ser helt normala ut och inte är något skrikigt, samt att de är uppsatta på ett fackmannamässigt sätt så kan hyresvärden inte kräva dig på ersättning för det när du flyttar.
Citera
2024-04-11, 22:11
Medlem
avcs avatar
Citat:
Inga problem. Till skillnad från din fattiga hyresvärld så är du ju själv garanterat rik. Det löser en man som du enkelt.
Nej, det har framgått i tråden att jag är jävligt fattig och åt helvete för jävla fattig för att ha råd att tapetsera själv.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det verkar vara en lägenhet av klass och hög standard som du har. Klickgolv och en ventilation som går att möblera med en gästsäng.

Skuldsanering en andra gång är verkligen inte lätt att få även om det är som du säger ”att du sköter dig”
Det är såna där platter uppe i taket som man kan lyfta på. Sen kan man skruva ner själva stålramen runtom och där trycka upp en bäddmadrass. Takhöjden blir iofs bara 30-40 cm men det går ju om man vill. ^_^

Tror och hoppas f.ö. du har fel. Har dragit på mig lite skulder sedan saneringen så det måste ju lösa sig. Förra gången löste det sig och nu är det samma skäl, har inte råd. Inga stora summor relativt sett (tvåsiffrigt mot tidigare nästan miljonen) men vill helst slippa existens minimum i flera år igen. Annars får man väl jobba sotigt ännu nått varv...

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Målade väggar är fullt godtagbart. Din åsikt är irrelevant i den frågan. Likaså Arbetsmiljöverket. Möjligtvis skulle Hyresnämnden kunna ha med det att göra.
Min åsikt är knappast irrelevant då det är jag som bor där. Din åsikt är desto mer irrelevant då du inte drabbas av skiten. Den minan går jag för i snålbaskern inte på.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ingen ersättning alls, men du behöver inte hyresvärdens godkännande för att tapetsera. Och om tapeterna ser helt normala ut och inte är något skrikigt, samt att de är uppsatta på ett fackmannamässigt sätt så kan hyresvärden inte kräva dig på ersättning för det när du flyttar.
Fick en idé. Kan tapetprover beställas gratis? Tänkte att jag kan beställa prover från alla bolag + konkurrenter och pussla på väggen. När tiden är kommen rollar jag bara över tapeten, så får hyresvärden det h*n vill ha.

Mvh.
Senast redigerad av avc 2024-04-11 kl. 22:15.
Citera
2024-04-11, 22:38
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Nej, det har framgått i tråden att jag är jävligt fattig och åt helvete för jävla fattig för att ha råd att tapetsera själv.

Ahh. Upplevde det som tvärt om att du var kaxig och krävande (som de med pengar brukar vara), och att du även talade (som jag upplevde det) lite nedsättande just om att din hyresvärd var fattig.

Då måste jag faktiskt säga att jag inte förstår mig på dig riktigt. Det känns ju fel att anklaga andra för att bara fattigt, och speciellt om man själv är så?

Tycker också det är märkligt att du är så fin i kanten och har så enormt höga krav på livet, om du är så sopfattig att du inte ens kan köpa in några rullar billig tapet på rea (om det nu är så fantastiskt viktigt).

Helt klart verkar du vara en sådan som kräver en massa av andra, men som sällan är själv beredd att jobba eller betala för dig.

Det är lätt att vara kaxig och kräva en massa saker om någon annan skall betala...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in