2024-04-11, 23:10
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ahh. Upplevde det som tvärt om att du var kaxig och krävande (som de med pengar brukar vara), och att du även talade (som jag upplevde det) lite nedsättande just om att din hyresvärd var fattig.

Då måste jag faktiskt säga att jag inte förstår mig på dig riktigt. Det känns ju fel att anklaga andra för att bara fattigt, och speciellt om man själv är så?

Tycker också det är märkligt att du är så fin i kanten och har så enormt höga krav på livet, om du är så sopfattig att du inte ens kan köpa in några rullar billig tapet på rea (om det nu är så fantastiskt viktigt).

Helt klart verkar du vara en sådan som kräver en massa av andra, men som sällan är själv beredd att jobba eller betala för dig.

Det är lätt att vara kaxig och kräva en massa saker om någon annan skall betala...
Du har inte fel: jag är fattig (och klok), min värd är fattig och efterbliven.

Jag bad aldrig om någon förändring i lägenheten överhuvudtaget. Men när värden då tyckte att jag förtjänade det, som den vackra människa med glimten i ögat jag är (eller vad han påstod), tänkte jag att jag då får ännu nyare och ännu finare tapeter än jag hade, som iofs var ganska slitna.

Idioten rollar då över tapeten med väggfärg så man bar vill kräkas rakt ut. Ingen bård, inga lister, ingenting. Bara tragisk vit rollup. Jag vill dö och spy samtidigt.

Han har alltså betalat för att förstöra min (och i förlängningen också sin egen, när månadsskiftet är kommet och han inser att det inte kommer någon hyra) lägenhet, istället för att göra den finare. Han har betalat för sin egen förlust, snacka om att gräva sin egen grav Istället för att bara köpa tapeter och lösa problemet at once liksom...
Citera
2024-04-11, 23:25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Du har inte fel: jag är fattig (och klok), min värd är fattig och efterbliven.

Jag bad aldrig om någon förändring i lägenheten överhuvudtaget. Men när värden då tyckte att jag förtjänade det, som den vackra människa med glimten i ögat jag är (eller vad han påstod), tänkte jag att jag då får ännu nyare och ännu finare tapeter än jag hade, som iofs var ganska slitna.

Idioten rollar då över tapeten med väggfärg så man bar vill kräkas rakt ut. Ingen bård, inga lister, ingenting. Bara tragisk vit rollup. Jag vill dö och spy samtidigt.

Han har alltså betalat för att förstöra min (och i förlängningen också sin egen, när månadsskiftet är kommet och han inser att det inte kommer någon hyra) lägenhet, istället för att göra den finare. Han har betalat för sin egen förlust, snacka om att gräva sin egen grav Istället för att bara köpa tapeter och lösa problemet at once liksom...

Hyrsvärden får lov att göra sådana här beslut. Det är deras lägenhet. Acceptera det, eller flytta.

Vill du inte acceptera det så får du skaffa en bostadsrätt. Då slipper du sådant här tjafs och bestämmer helt själv (invändiga ytskikt iaf.).
Citera
2024-04-12, 00:56
Citat:
Min åsikt är knappast irrelevant då det är jag som bor där. Din åsikt är desto mer irrelevant då du inte drabbas av skiten. Den minan går jag för i snålbaskern inte på.
Alltså, det var inte någon åsikt jag yttrade. Det är ren fakta att din (och min) åsikt i frågan är juridiskt irrelevant. Huruvida något räknas som godtagbar standard beror inte på vad en individuell hyresgäst tycker.

Nej, du har inte rätt att kräva att din hyresvärd sätter upp tapeter, men du har rätt att tapetsera själv. Dock på egen bekostnad.
Citera
2024-04-12, 20:53
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Personligen tycker jag målat är snyggare och bättre på alla sätt. Tapet känns väldigt omodernt. Jag tror inte din hyresvärd målat av snålhet eller för att färg skulle vara billigare, för det behöver det inte vara. De flesta kör på målat nu för tiden.

Och vitt är väl nice. Passar ju till allt. Upp med lite tavlor om du får panik.

Det är väl ingen under 60år idag som tapetserar hemma
Men när man målar så ska det ju självklart vara en snygg färg
Citera
2024-05-15, 14:09
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Alltså, det var inte någon åsikt jag yttrade. Det är ren fakta att din (och min) åsikt i frågan är juridiskt irrelevant. Huruvida något räknas som godtagbar standard beror inte på vad en individuell hyresgäst tycker.
Så om du betalar för en standard som sedan ersätts av mycket lägre (eller i det här fallet, helt borttagen) standard, har inte du rätt att vara minsta lipsill över situationen? Ger mig fan på, vore det dina pengar skulle det bli allsång i hönshus.

Citat:
Nej, du har inte rätt att kräva att din hyresvärd sätter upp tapeter, men du har rätt att tapetsera själv. Dock på egen bekostnad.
Så om jag klottrar ner trapphuset har hyresvärden all rätt att renovera själv, dock på egen bekostnad?

Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det är väl ingen under 60år idag som tapetserar hemma
Men när man målar så ska det ju självklart vara en snygg färg
Sjukhusvit t ex?

Jag är långt under 60 och helt ointresserad av deprimerande hemmiljö. Enfärgat passar gravstenen.
Senast redigerad av avc 2024-05-15 kl. 14:13.
Citera
2024-05-15, 14:12
Citat:
Så om du betalar för en standard som sedan ersätts av mycket lägre (eller i det här fallet, helt borttagen) standard, har inte du rätt att vara minsta lipsill över situationen? Ger mig fan på, vore det dina pengar skulle det bli allsång i hönshus.
Om standarden sänks kan hyressänkning bli aktuellt. Men den enskilde hyresgästen har inte tolkningsföreträde beträffande om standarden har sänkts.

Citat:
Så om jag klottrar ner trapphuset har hyresvärden all rätt att renovera själv, dock på egen bekostnad?
Jag tror inte jag behöver förklara att det är en rätt stor juridisk skillnad. Eller?
Citera
2024-05-15, 14:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Om standarden sänks kan hyressänkning bli aktuellt.
Dåså! Och en redig en.

Citat:
Men den enskilde hyresgästen har inte tolkningsföreträde beträffande om standarden har sänkts.
Det har jag visst. Det är inte värdjäveln som bor här för helvete.

Citat:
Jag tror inte jag behöver förklara att det är en rätt stor juridisk skillnad. Eller?
Nej, för du har fel.
Citera
2024-05-15, 14:17
Citat:
Dåså! Och en redig en.

Det har jag visst. Det är inte värdjäveln som bor här för helvete.

Nej, för du har fel.
Då får jag önska dig lycka till. Betala bara halva hyran och hänvisa till att standarden har sänkts. Det här kommer sluta bra för dig, det känner jag på mig.
Citera
2024-05-15, 14:24
Medlem
hippilis avatar
Så är det nu för tiden, allt ska vara helt vitt och det är precis allt som ska vara vitt. Vet inte men det är en trend sedan en tid tillbaka att allt ska vara då men vet inte varför för jag tycker det inte är snyggt i alla fall
Citera
2024-05-15, 17:37
Medlem
Vem fan har tapet på väggarna 2024.
Citera
2024-05-16, 00:39
Medlem
avcs avatar
Citat:
Då får jag önska dig lycka till. Betala bara halva hyran och hänvisa till att standarden har sänkts. Det här kommer sluta bra för dig, det känner jag på mig.
Har legat i fat32:et att deppa till länsstyret men ännu inte kommit så långt. Jag hoppas verkligen nå dit någon gång i framtiden. Just för tillfället har jag visst behov av tak över hövan, men inte så vålds-länge till.

Var får du halva hyran ifrån? Är det schablon på orimlig standard?

Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Vem fan har tapet på väggarna
2024.
Inte jag, vilket är helt jävla psykotiskt. Jag spelar snart på läppstiftet om inte massor görs åt saken.

Att folk generellt är deprimerande och deprimerade och inreder sina hem i stil med fängelseceller är jag fullt medveten om.
Citera
2024-05-16, 00:49
Medlem
Comitiums avatar
Mitt förslag är att du sätter upp vackra gobelänger.

https://www.grevinnans.se/produkt-ka...il/gobelanger/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in