Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-08, 23:48
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Om du inte trollar så ge mig pengarna

Nej jag trollar inte. Att flytta till bostadsrätt innebär att man slipper många problem som hyresrätt är. Ett bra exempel är ju din trådstart. Pengarna får du jobba ihop precis som jag gjort.
Citera
2024-04-09, 01:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Är så jävla trött. Släppte in hyresvärd för renovering då tapeterna var slitna. Accepterade bara rakt upp och ner då jag visste vad ärendet handlade om (byte av keffa tapeter). Men istället har den snåla jävla fittbollen målat över tapeten, helt jävla kritvit.

Inget fel att måla, om man har gjort ett bra grundjobb med spackling och slipning. Kan ibland vara mycket snyggare än tapeter. Beror på helt enkelt.

Men eftersom du bor i hyresrätt så kan du inte heller ställa några krav på detta. Är du inte nöjd så flytta till en annan lägenhet och hyresvärd, eller köp en lägenhet i BRF och investera själv i renovering som du själv vill han den.

Eller varför inte ett litet småhus? Då kan du även bestämma hur utsidan på bostaden skall se ut.
Citera
2024-04-09, 07:53
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Också funderar du på varför du får en budget renovering
Ja, det gör jag. Har du svaret?

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, det kommer den inte att säga. Du lider inte av att väggarna är målade, åtminstone inte i juridisk mening. Du kan inte kräva ett skit så länge du inte betalar hyran. Men stäm världen du. Det kommer bara att sluta med att du får betala rättegångskostnaderna också.
Nej, men ur reell mening.

Jo, jag kan kräva en standard motsvarande månadshyran eller lägenhetens förväntade/tidigare skick vid avtalsskrivning. Allt annat är ockerhyra, lurendrejeri och scam, vilket är olagligt enligt bedrägeribalken Brb 9§1, Räv 2022:18.

Nej, jag betalar ingenting då jag troligen kommer vinna, och om jag inte gör det hamnar jag hos kronofogden och betalar varken hyra eller rättegång så allt landar på värden iallafall. Hyreslagen är inte klausulsbefriad.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Nej jag trollar inte. Att flytta till bostadsrätt innebär att man slipper många problem som hyresrätt är. Ett bra exempel är ju din trådstart. Pengarna får du jobba ihop precis som jag gjort.
Och du har jobbet gissar jag? ^_^

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Inget fel att måla, om man har gjort ett bra grundjobb med spackling och slipning. Kan ibland vara mycket snyggare än tapeter. Beror på helt enkelt.

Men eftersom du bor i hyresrätt så kan du inte heller ställa några krav på detta. Är du inte nöjd så flytta till en annan lägenhet och hyresvärd, eller köp en lägenhet i BRF och investera själv i renovering som du själv vill han den.

Eller varför inte ett litet småhus? Då kan du även bestämma hur utsidan på bostaden skall se ut.
Tråden handlar om min fattiga hyresvärd, inte om din åsikt
Senast redigerad av avc 2024-04-09 kl. 08:11.
Citera
2024-04-09, 09:26
Medlem
Citat:
Nej, men jag äger mitt liv. Jag tänker inte bli deprimerad för hyresvärden suger röv inkl. bajskorvar. I kommunen säger man att konst är viktigt, viktigare än vård för att folk ska må bra. Jag röstar på dom partierna (några av dom). Självklart är det viktigt att slippa känna att man lever i en jävla betongkammare.

Problemet skulle jag säga att du avviker från normen, de allra flesta vill tom. hellre ha målade väggar med diskreta färger. Och eftersom du bor i en hyresrätt så är det inte heller konstigt att vad de flesta vill ha kommer driva hur förändringar sker.

Det är därför man vill äga sin bostad så att man faktiskt själv kan ta sådana här beslut.
Citera
2024-04-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Problemet skulle jag säga att du avviker från normen, de allra flesta vill tom. hellre ha målade väggar med diskreta färger. Och eftersom du bor i en hyresrätt så är det inte heller konstigt att vad de flesta vill ha kommer driva hur förändringar sker.

Det är därför man vill äga sin bostad så att man faktiskt själv kan ta sådana här beslut.
Man kan, som redan påpekats, tapetsera eller måla om sin hyresrätt om man vill så länge det är fackmannamässigt gjort som det heter och inte innebär något extremt som att måla hela lägenheten svart t ex.
Citera
2024-04-09, 11:45
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ja, det gör jag. Har du svaret?

Nej, men ur reell mening.

Jo, jag kan kräva en standard motsvarande månadshyran eller lägenhetens förväntade/tidigare skick vid avtalsskrivning. Allt annat är ockerhyra, lurendrejeri och scam, vilket är olagligt enligt bedrägeribalken Brb 9§1, Räv 2022:18.

Nej, jag betalar ingenting då jag troligen kommer vinna, och om jag inte gör det hamnar jag hos kronofogden och betalar varken hyra eller rättegång så allt landar på värden iallafall. Hyreslagen är inte klausulsbefriad.

Och du har jobbet gissar jag? ^_^

Hade lägenheten varit obeboelig ja eller om något vitalt inte hade fungerat, men nu tycker du bara det är fult, vilket inte är skäl till kompensation. Hamnar du hos kronofogden så ser de till att få in pengarna på ett eller annat vis. Du slipper inte undan.
Citera
2024-04-09, 11:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Bor du hos en fattig hyresvärd så kanske du själv är fattig (och full)? Är det där skon klämmer?

Annars då är det ju inte åsikter, utan fakta som konstaterats i tråden att du har inget att klaga på eller säga till om detta som bor i hyresrätt.

Därför många råder dig att byta till en BRF, men uppenbarligen så vill du inte ta till dig av dessa råd.
Citera
2024-04-09, 14:16
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78

Det går inte att äga en lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hade lägenheten varit obeboelig ja eller om något vitalt inte hade fungerat, men nu tycker du bara det är fult, vilket inte är skäl till kompensation. Hamnar du hos kronofogden så ser de till att få in pengarna på ett eller annat vis. Du slipper inte undan.
Skuldsanering löser problemet. Äger ingenting av värde, åtminstone inte som hyresvärden kan fantisera om att någonsin lyckas hitta. Så värden står med minst ett halvårs uteblivna hyresbetalningar, ingen rättegångsersättning och inte ett öre från mig. Stackarn.

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Bor du hos en fattig hyresvärd så kanske du själv är fattig (och full)? Är det där skon klämmer?

Annars då är det ju inte åsikter, utan fakta som konstaterats i tråden att du har inget att klaga på eller säga till om detta som bor i hyresrätt.

Därför många råder dig att byta till en BRF, men uppenbarligen så vill du inte ta till dig av dessa råd.
Motrådet jag gett är att skänka mig en slant så jag kan byta till BRF om det är så enkelt som alla påstår. Du står frivillig först i kön låter det som?
Citera
2024-04-09, 16:16
Medlem
Citat:

Hur kan man bli av med hyreskontrakt genom deposition? Det är ju så det står att man ska göra?

Jag minns att det har hänt någon gång på nittiotalet.

Jag misstänker att det kanske ansågs helt obefogat att deponera hyran i det fallet. Kanske hade den personen inte betett sig rätt. Det är därför man ska prata med hyresvärden först. Har han förstått att du är besviken och anser att du fått en sänkt boendestandard? Det är det första man kommer att fråga om.
Citera
2024-04-09, 16:24
Medlem
Citat:
Det går inte att äga en lägenhet.

Du förstår vad jag menar tönt
Citera
2024-04-09, 16:33
Är du millenial?
Istället för att tycka synd om dig själv, tänk på dom som har det värre än att få vita väggar. Tex dom stackare som hade Kjell-Åke Johansson som hyresvärd.

Och nej, du kommer inte skita i att betala hyran.
Citera
2024-04-09, 17:16
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Detta känns som den logiska förklaringen. Måla vitt = billigt och mycket mindre problem med skador, eftersom folk är idioter och inte ens kan bo ordentligt. Snyggt är det i varje fall inte.

Jag håller helt med och tycker det ser hemsk ut att ha hela lägenheten vitmålad.

Har själv tapeter än så länge och drar mig verkligen för kontakta hyresvärden om det skulle behövas "målas"
Vet att det varit diskussioner här i den lokala hyresgästföreningen för många år sedan så då bestod av äldre människor som motsatte sig detta helt då det ju i deras hyreskontrakt stod "omtapetsering vart 15 år", tyvärr har denna lokala förening upphört pga alla är för gamla eller har dött. Dagens hyresgäster varav merparten är invandrare, gästarbetare från Asien , flyktingar bryr sig inte ett skit om boendet eller hyresgästföreningen. och tyvärr är gruppen Svenskar i minoritet och för få för att driva frågan lokalt.

"Mindre problem med skador..." Nä så är det inte alls , har snackat med fastighetsskötaren om detta utan det är tvärt om mera skador pga dagens klientel av hyresgäster.
Skador på vitt syns ju betydligt lättare.
Däremot blir det billigare och går snabbare efter utflytt att "laga skadorna" dvs rulla på vit färg på enbart skadorna eller den delen av väggen.
Däremot blir det ju snabbare uthyrt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in