2024-03-31, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Jag gjorde test 1 idag för lokförare TCC. Det är ju två tester till och sen ett läkarbesök om jag förstått rätt? Kan någon snälla berätta vad som sker hos läkaren?
Kommer den behöva tillgång till ens journal?
Spelar det någon roll om man har asperger?
Kommer dom vilja ha pissprov och isf - Spelar det någon roll om man har tex Imovane vid behov till natten?
Jag har endel ångest och haft endel med psykiatrin att göra men jag vet att det inte kommer påverka mig om jag skulle bli lokförare. Bör jag låtsas som att jag aldrig haft problem med psykisk ohälsa? (Eller dom kanske inte undrar om det?)

Vill gärna veta allt om det här pga vill inte betala för tre olika prov ifall det redan nu är kört och får ett nej av läkaren.
Tacksam för all möjlig info!!

Läkarundersökningen är en grundlig kontroll av din hälsa. Blodprov för att mäta blodsocker, syn, hörsel, reflexer etc.

Generellt kan man inte bli lokförare med autism, asperger, adhd etc. Ljug inte om det. Ställ dina frågor kring detta till Transportstyrelsen, så får du svar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...agor-och-svar/

Man gör urinprov. Har du utskrivet på recept borde du prata med din läkare kring ifall medicinen påverkar körning och i så fall ta med recept till läkarundersökningen.

Det du berättar skulle kunna ge ett nej från läkaren. Så kolla som sagt med Transportstyrelsen och din läkare först.
Citera
2024-04-02, 07:57
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Jag gjorde test 1 idag för lokförare TCC. Det är ju två tester till och sen ett läkarbesök om jag förstått rätt? Kan någon snälla berätta vad som sker hos läkaren?
Kommer dom vilja ha pissprov och isf - Spelar det någon roll om man har tex Imovane vid behov till natten?
Jag har endel ångest och haft endel med psykiatrin att göra men jag vet att det inte kommer påverka mig om jag skulle bli lokförare. Bör jag låtsas som att jag aldrig haft problem med psykisk ohälsa? (Eller dom kanske inte undrar om det?)

Vill gärna veta allt om det här pga vill inte betala för tre olika prov ifall det redan nu är kört och får ett nej av läkaren.

Yes, det är test 2 på plats och sedan besöker du psykolog och ytterligare tester vid 3e besöket.

Du SKA nämna att du har aspberger om du har det som diagnos, det spelar nödvändigtvis ingen roll men det krävs nått extra dokument ihop med läkarundersökningen.

Du SKA även nämna för psykolog om ev psykisk ohälsa. Han kommer även fråga mkt om det och kommer läsa av dig väl oavsett. Det är ju psykologens jobb att avgöra om man är lämplig

Vid läkarundersökning kommer du göra allt. Pissprov, blodprov, blodtryck, EKG etc etc. Allt sparas i journal hos läkaren.
Senast redigerad av Triphe 2024-04-02 kl. 08:00.
Citera
2024-04-03, 18:59
Medlem
Alanas avatar
Någon som vet vid vilka datum varje test ska vara klara nu under TCC's pågående urvalsprocess? Jag använder mig av tidigare testresultat och får ingen info om det, samt att TCC's egen sida om urvalsprocessen är tom.
Citera
2024-04-04, 08:42
Medlem
Citat:

Det är din skyldighet att uppge om du har någon diagnos. Detta kan komma att följas upp efterhand och vid osant intygande kan både förarbevis ryka och du riskerar rättsliga påföljder. Ingen idé att mörka diagnoser eller sjukdomar.
Citera
2024-04-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyEX
Det är din skyldighet att uppge om du har någon diagnos. Detta kan komma att följas upp efterhand och vid osant intygande kan både förarbevis ryka och du riskerar rättsliga påföljder. Ingen idé att mörka diagnoser eller sjukdomar.

Håller helt med, mygel brukar komma fram tillslut, det har lättats upp för vissa diagnoser, men var ärlig.
Använder man olika medikament ska man även uppge det, vissa kan även synas på spontana drogtester och även vid urinprov och drogtest som görs vid läkarundersökningarna. Det är en hel del substanser de söker efter, kommer inte ihåg alla på rak arm.

Det är ett trafiksäkerhetsyrke vi utövar, här har alla ett personligt ansvar för att säkerheten kvarstår.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2024-04-06 kl. 11:32.
Citera
2024-04-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Håller helt med, mygel brukar komma fram tillslut, det har lättats upp för vissa diagnoser, men var ärlig.
Använder man olika medikament ska man även uppge det, vissa kan även synas på spontana drogtester och även vid urinprov och drogtest som görs vid läkarundersökningarna. Det är en hel del substanser de söker efter, kommer inte ihåg alla på rak arm.

Det är ett trafiksäkerhetsyrke vi utövar, här har alla ett personligt ansvar för att säkerheten kvarstår.

Sedan är inte lokförarjobbet för alla. Har man haft långväga problem med psykiatrin, behöver gå på devise mediciner osv. Bör man överväga detta yrke en extra gång. Här är god och framförallt ärlig komunikation med psykologen viktig så hen kan göra en bedömning om man passar väl för yrket. Man ska kunna vara beredd på att framföra ett fordonssätt i 200kmh med flera hundra passagerare med sig på ett säkert sätt. Det är ingen mänsklig rättighet att få körkort, bli pilot, lokförare etc. Utan allt handlar om lämplighet.
Citera
2024-04-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyEX
Sedan är inte lokförarjobbet för alla. Har man haft långväga problem med psykiatrin, behöver gå på devise mediciner osv. Bör man överväga detta yrke en extra gång. Här är god och framförallt ärlig komunikation med psykologen viktig så hen kan göra en bedömning om man passar väl för yrket. Man ska kunna vara beredd på att framföra ett fordonssätt i 200kmh med flera hundra passagerare med sig på ett säkert sätt. Det är ingen mänsklig rättighet att få körkort, bli pilot, lokförare etc. Utan allt handlar om lämplighet.
Håller helt med! Även om man redan innan har problem med sömnen känns det inte som det bästa alternativet att jobba på järnvägen heller kanske..
Citera
2024-04-10, 20:48
Medlem
polskzclager245s avatar
Har bokat tid för test 2 på TCC och fått ett bekräftelsemejl men hittar ingen info nånstans om vad som väntar alls. Det enda jag vet är att jag ska ta med en dator som går att logga in på mejlen med. Är det ett prov? Vad för prov isf?
Citera
2024-04-11, 11:04
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Har bokat tid för test 2 på TCC och fått ett bekräftelsemejl men hittar ingen info nånstans om vad som väntar alls. Det enda jag vet är att jag ska ta med en dator som går att logga in på mejlen med. Är det ett prov? Vad för prov isf?

När jag gjorde testerna hos TCC för två år sedan så var test 2 väldigt likt test 1. Skillnaden var egentligen bara att test 2 var ett övervakat test där ni gör det i grupp med någon som övervakar er. Ni gör testet på era egna datorer, därför ska ni ta med er egen dator. Jag gissar att de helt enkelt vill se att det verkligen var du som gjorde test 1.

Får jag fråga ungefär när test 2 görs? Vet du något om när test 3 (psykologen) är på ett ungefär? Jag hittar ingen info heller nämligen och använder mina tidigare testresultat så jag får ingen info alls om hur urvalsprocessen är planerad tidsmässigt.
Citera
2024-04-11, 18:17
Medlem
polskzclager245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
När jag gjorde testerna hos TCC för två år sedan så var test 2 väldigt likt test 1. Skillnaden var egentligen bara att test 2 var ett övervakat test där ni gör det i grupp med någon som övervakar er. Ni gör testet på era egna datorer, därför ska ni ta med er egen dator. Jag gissar att de helt enkelt vill se att det verkligen var du som gjorde test 1.

Får jag fråga ungefär när test 2 görs? Vet du något om när test 3 (psykologen) är på ett ungefär? Jag hittar ingen info heller nämligen och använder mina tidigare testresultat så jag får ingen info alls om hur urvalsprocessen är planerad tidsmässigt.
Tack så mycket för svar!

Jag bokade tid om ca 2 veckor för test 2. Har ingen aning om när test 3 är tyvärr... Lycka till med dina test!
Citera
2024-04-14, 23:55
Medlem
Korvbollssons avatar
Citat:

Det som väntar är ett mer utförligt test av samma typ som det du gjort hemma. Inget att hetsa upp sig över. Kom i tid, tänk bra tankar och var en trevlig människa mot alla du möter så ska det nog gå fint, låt processen ha sin gång och var den bästa du kan vara i den.
Citera
2024-04-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineti
Sökte till Protrain i Malmö nu oxå i februari och ska göra första testet. Vill bara fråga dig var gjorde ni test 2 som är den bevakade testet? Fick ni samma frågor som på test 1 också? vad fick du göra på test 3?

Har du gjort testet än?
Jag hade kommit mer än halvvägs, då kraschar sidan och det går inte komma vidare då det inte finns några knappar att välja på, och sen kan jag inte logga in igen👍🏻
Kul när man suttit där en bra stund och gjort nästan allt klart😵 ser ut som allt jag redan gjort försvunnit med...
Jäkla skit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in