2024-04-11, 00:51
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Se det som att du fått lov att nyttja hålet tills något bättre intresse dyker upp. Är fastigheten under ett visst antal kvm så är den dock relativt välskyddad mot expropriation.
Jag har inget hus eller brunn utan en äganderätt-lägenhet som tur är. Det var hypotetiskt. Min ena förälders tomt är 4900 m2 och de har en liknande energibrunn, skulle det vara en nackdel menar du? Effektiv uppvärmning och eget vatten är knappast en nackdel.
Citera
2024-04-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Jag har inget hus eller brunn utan en äganderätt-lägenhet som tur är. Det var hypotetiskt. Min ena förälders tomt är 4900 m2 och de har en liknande energibrunn, skulle det vara en nackdel menar du? Effektiv uppvärmning och eget vatten är knappast en nackdel.

Blir i praktiken aldrig ett problem. För stor tomt då jag har för mig att gränsen går vid 800-1200kvm. Var för många år sedan jag läste fastighetsrätt för att komma ihåg exakt vad som gäller.

Mineraler är det minsta problemet. Nya kraftledningar alternativt annan infrastruktur är ett större problem. Sverige har lägst avgifter i världen för mineralbrytning vilket få känner till men relativt krångliga miljöprövningar och andra kostnader.

Sitter i liknande situation som ditt päron förutom kommunalt vatten. Drabbas man av expropriation så är det värdet före upptäckt/beslut man blir ersatt för. Händer väldigt sällan och man har nog skaplig koll på det innan om man ligger i riskzonen. Tar iofs hellre det än får en gruva som granne.
Citera
2024-04-11, 01:25
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Blir i praktiken aldrig ett problem. För stor tomt då jag har för mig att gränsen går vid 800-1200kvm. Var för många år sedan jag läste fastighetsrätt för att komma ihåg exakt vad som gäller.

Mineraler är det minsta problemet. Nya kraftledningar alternativt annan infrastruktur är ett större problem. Sverige har lägst avgifter i världen för mineralbrytning vilket få känner till men relativt krångliga miljöprövningar och andra kostnader.

Sitter i liknande situation som ditt päron förutom kommunalt vatten. Drabbas man av expropriation så är det värdet före upptäckt/beslut man blir ersatt för. Händer väldigt sällan och man har nog skaplig koll på det innan om man ligger i riskzonen. Tar iofs hellre det än får en gruva som granne.
Grävandet är ytters begränsat för päronet av en annan anledning dock, då hela skiten ligger bland fornminnen. Borra i berget var typ an baggis jämfört med att få tillåtelse till poolen.
Citera
2024-04-11, 02:34
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja förutsatt att så klart att du kan få ett tillstånd för gruvdrift.
Det är i dag mycket svårt att få i Sverige, trots att vi har mycket stora fyndigheter av olika former av värdefulla mineraler av hög kvalité finns i dag bara 12st aktiva gruvor.

Sedan så har markägaren rätt till 0,15% av värdet på det som tas upp. Gräver du upp guld för 1miljon(brutto) måste du betala 1500kr till markägaren

Bara 0.15%???? Alltså nog för att jag tycker att markägare har det lite för bra ställt jämfört med andra. (Garanterad inkomst om du har produktiv mark). Men det här är väl ändå löjligt lågt? Är det någon sorts minimumnivå? En punkt från vilken att förhandla?
Citera
2024-04-11, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Bara 0.15%???? Alltså nog för att jag tycker att markägare har det lite för bra ställt jämfört med andra. (Garanterad inkomst om du har produktiv mark). Men det här är väl ändå löjligt lågt? Är det någon sorts minimumnivå? En punkt från vilken att förhandla?

Det är den lagstadgade nivån som markägaren har rätt till. Ett gruvbolag kan givetvis ge mer om de vill men det finns ingen som helst orsak att göra så annat än att vara generös mot markägaren.
Finns inget sätt för markägaren att "tvinga" till sig mer.

0,15% är alltså baserat på värdet av det som grävs upp inte på företagets vinst efter utgifter och skatt.
Sedan måste man givetvis ersätta alla ekonomiska skador.
Citera
2024-04-11, 04:51
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är den lagstadgade nivån som markägaren har rätt till. Ett gruvbolag kan givetvis ge mer om de vill men det finns ingen som helst orsak att göra så annat än att vara generös mot markägaren.
Finns inget sätt för markägaren att "tvinga" till sig mer.

0,15% är alltså baserat på värdet av det som grävs upp inte på företagets vinst efter utgifter och skatt.
Sedan måste man givetvis ersätta alla ekonomiska skador.

Orsaken skulle väl vara att de inte får det som är under marken? Markägaren måste väl ändå kunna vägra gruvbolaget? Bolaget har ett intresse av att gräva upp saker.

Marknadsekonomi? Jag måste ju ha missat något helt i kalkylen.
Snabb googling på olja i USA ger en massa svar (olja) på mellan 12.5-30% Brutto.

0.15 låter ju löjligt. Själv tänker jag mig 1-5% för ett land som Sverige med våra omkostnader.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-04-11 kl. 04:59.
Citera
2024-04-11, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
då ska jag köpa en villa och gräva jättejätte djupt å bli rik.

Fattar ej att folk inte tänker på det.

Du kommer märka det när shaktet närmar sig 15-20 meter. Det är inte sä bara bara.
Citera
2024-04-11, 07:39
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Ser ett visst problem i detta då du förr eller senare kommer att inkräkta på din grannes tomt om du gräver rakt nedåt.

Får ju räkna med att jorden är en cirkel och 1000m2 på marknivå är en mindre andel av totala landyta än 1000m2 10km ned.

Hittar inte källan nu, men har för mig att man i Japan betalar en symbolisk summa till grannfastigheten i det fall man skall gräva på djupet, just på grund av den anledningen. Rätt skall vara rätt, helt enkelt. ;-)

/AI
Citera
2024-04-11, 07:43
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
då ska jag köpa en villa och gräva jättejätte djupt å bli rik.

Fattar ej att folk inte tänker på det.
Väldigt många villa ägare ägnar stor del av sin fritid åt att gräva djupa hål i den egna marken. Du får åka runt och titta lite bättre.
Citera
2024-04-11, 08:22
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om jag hittar guld på din mark, kan jag muta in fyndigheten och äga den.
Tror till och med jag kan få rätt att öppna en gruva!

Du kommer aldrig äga marken. Men får du rätt att bryta så har du rätt att bryta guldet på någon annans mark. Dock kommer markägaren ha rätt till en del av det du plockar upp. Vidare ansvarar du också för att återställa marken den dagen gruvan ska stängas.
Citera
2024-04-11, 08:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man äger väl nästan ingenting under jord...

Man måste väl äga potatisen som man odlar i jorden?
Citera
2024-04-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Orsaken skulle väl vara att de inte får det som är under marken? Markägaren måste väl ändå kunna vägra gruvbolaget? Bolaget har ett intresse av att gräva upp saker.

Marknadsekonomi? Jag måste ju ha missat något helt i kalkylen.
Snabb googling på olja i USA ger en massa svar (olja) på mellan 12.5-30% Brutto.

0.15 låter ju löjligt. Själv tänker jag mig 1-5% för ett land som Sverige med våra omkostnader.

Nej markägaren kan inte vägra gruvbolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in