2024-04-10, 21:32
Medlem
jenniferruless avatar
vad händer om man sticker opp huvet i kina ? blir man skjuten då även fast det är ett hål direkt från ens egen tomt?
Citera
2024-04-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Så säg en borrad energibrunn så där 200 meter djup på min tomt, den är alltså inte min? Sure.

Se det som att du fått lov att nyttja hålet tills något bättre intresse dyker upp. Är fastigheten under ett visst antal kvm så är den dock relativt välskyddad mot expropriation.
Citera
2024-04-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
då ska jag köpa en villa och gräva jättejätte djupt å bli rik.

Fattar ej att folk inte tänker på det.

För vi är inte efterblivna och förstår därför att sannolikheten du ens hittar värde nog som täcker kostnaden att gräva djupt är noll.

Inget företag i världen skulle random börja borra djupt i hopp om att hitta något värdefullt av just den anledningen.

Att gräva, inte borra, är ännu svårare och kräver gigantiska hål och når ett maxdjup snabbt vad som ens är möjligt för att få ner en grävmaskin som ens kan fortsätta gräva redan efter några hundra meter.

Kanske den mest korkade idén på Flashback 2024 ?
Citera
2024-04-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Vad händer om man gräver så djupt att man gräver till andra sidan jorden och gör ett hål i någon annans trädgård. Kan man åka på skadestånd då?

Det är inte fysiskt möjligt.
Citera
2024-04-10, 22:21
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Ser ett visst problem i detta då du förr eller senare kommer att inkräkta på din grannes tomt om du gräver rakt nedåt.

Får ju räkna med att jorden är en cirkel och 1000m2 på marknivå är en mindre andel av totala landyta än 1000m2 10km ned.
Så i teorin äger alla tomtägare en lika stor infinitesimal andel av jordens mittpunkt. Känns kommunistiskt på något sätt, att alla äger lika mycket av ingenting.
Citera
2024-04-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Då hamnar du i Stilla havet https://sv.wikipedia.org/wiki/Antipod
Jag skulle nog vilja påstå att värmen som man stöter på långt innan vattnet är ett betydligt större problem
Citera
2024-04-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
är det visst
jorden är en klot. En boll.
Man gräva igenom den såklat.

gjort en ritning så även du fattar : https://i.postimg.cc/VLpVRThK/1.jpg

Jordens diameter är 12 756km, djupaste som någonsin borrats är 12km vilket är 0,009% av 12 756.
Och det är borra.Gräva är mycket svårare.
Lägg därtill att jordens kärna är 6000 grader varm med ett flytande yttre lager som är 4000grader varmt.
Helt omöjligt att grävs sig igenom.
Citera
2024-04-10, 22:28
Medlem
Folketstempels avatar
Jag testade med en AI-bot på skoj för att se om jag är dummare än en AI. En liten hobby man kan ha...

Men som sagt, det vet ingen utan en orättvis tingsrätt som dömer efter sitt eget behag utan riktiga juridiska riktlinjer nationellt.

Man äger det som domstolen anser att du gör vid just det unika avgörandet i, - varje fall som prövas var gång av olika nämndemän.
Citera
2024-04-10, 22:33
Medlem
Trakessons avatar
På Hammarö i Värmland var det en som ville bygga ut huset fast tomten var för liten eller om han inte fick bygglov, jag minns inte. Hur som helst byggde han ut huset neråt några våningar. Bland annat har han en saltvattens simbassäng i en av källarvåningarna. Huset låg ute på Hemnet i höstas.
Citera
2024-04-10, 23:02
Medlem
Gothenburgers avatar
Jag killgissar att du kan gräva en bra bit tills du råkar hitta något intressant och då kommer Bergsstaten bli lika intresserade för ditt lilla projekt och du kommer att bli expropierad och får ta ditt pick o pack och flytta till Flempan eller Falköping.
Citera
2024-04-10, 23:05
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
På Hammarö i Värmland var det en som ville bygga ut huset fast tomten var för liten eller om han inte fick bygglov, jag minns inte. Hur som helst byggde han ut huset neråt några våningar. Bland annat har han en saltvattens simbassäng i en av källarvåningarna. Huset låg ute på Hemnet i höstas.

Daymn.....hur funkar regleringen av salthalten i vattnet, så att det inte blir som Röda havet :-)
Citera
2024-04-10, 23:13
Medlem
Fossil och arkeologiska fynd måste du väl lämna ifrån dig i Sverige? Du kanske kan få tillbaks dem det vet jag inte, men anmälas ska det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in