2024-04-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Ser ett visst problem i detta då du förr eller senare kommer att inkräkta på din grannes tomt om du gräver rakt nedåt.

Får ju räkna med att jorden är en cirkel och 1000m2 på marknivå är en mindre andel av totala landyta än 1000m2 10km ned.
Så borde det rimligtvis vara.
Citera
2024-04-11, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
I usa kan man sätta upp en oljepump på tomten om man vill. Förutsatt att det finns en oljekälla under. 😎
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är ju det jag säger.
Kan man inte sätta upp en oljepump utan olja?

Det mesta kring grävning kräver tillstånd, oftast på kommunal nivå, men när det gäller gruvor och större projekt så blir det statligt bygglov pga hänsynstaganden till miljölagar, vattentäkt, djur och natur, ev artskydd för samer, m.m.
Citera
2024-04-11, 12:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Vad händer om man gräver så djupt att man gräver till andra sidan jorden och gör ett hål i någon annans trädgård. Kan man åka på skadestånd då?
Du lär förvandla din egen trädgård till en vulkan då du når magman. Oavsett hur långt ner din äganderätt går så lär det inte vara tillåtet att gräva/borra så djupt.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-04-11 kl. 12:14.
Citera
2024-04-11, 13:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag tycker att detta är en intressant fråga, men tyvärr är de flesta svaren rätt så tramsiga...

Vad innebär det egentligen att äga en fastighet (en tomt, en bit mark)? Man har ju definitivt inte rätt att göra vad som helst på sin mark bara för att man äger den. Särskilt inte om fastigheten ligger inom detaljplanerat område.

Vilka rättigheter (och skyldigheter) har man ovan mark och skiljer de sig från vad som gäller under marknivå?
Citera
2024-04-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Bara 0.15%???? Alltså nog för att jag tycker att markägare har det lite för bra ställt jämfört med andra. (Garanterad inkomst om du har produktiv mark). Men det här är väl ändå löjligt lågt? Är det någon sorts minimumnivå? En punkt från vilken att förhandla?

Det är ändå på det totala värdet på guldet som utvinns så det blir en garanterad inkomst.

Det finns en liten guldgruva i Fäbodtjärn

https://www.botniaexploration.com/projekt/fabodtjarn/

Citat:
Bedömningen visar på sannolika mineralreserver på 116 kton, med en genomsnittlig guldhalt uppgående till 7.7 gram guld per ton.

116.000 med en genomsnittlig guldhalt på 7,7 gram per ton.

Om allt bryts (116.000 ton är inte så mycket när man pratar malm) så blir det nästan 900 kilo guld vilket skulle betyda ett värde på runt 720.000.000 kr. Då skulle din "andel" vara lite över en miljon kronor.
Citera
2024-04-11, 13:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Hur funkar det med tunnlar?
Järnvägstunneln som just nu håller på att byggas i Varberg är tydligen en egen tredimensionell fastighet.
https://minkarta.lantmateriet.se/pla...%226o%22%5D%5D
Sök på Varberg Getakärr 7:2 så kommer den att synas tydligt på kartan.

Hur har detta reglerats med fastighetsägarna på ytan? Har de sålt en viss volym av sina befintliga fastigheter till Trafikverket (eller vem det nu är som äger järnvägens fastigheter)?

Tunneln under Hallandsås är däremot inte någon separat fastighet.

Har staten här rätt att inkräkta på utrymmet under fastigheterna hur som helst eller hur regleras det?
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-04-11 kl. 14:17.
Citera
2024-04-11, 14:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
ja exakt..det skulle gå nå från tomt i sverige till tomt i kina
Nja ägenderätten kan ju omöjligt gå djupare än jordens medelpunkt då den skulle riskera att krocka med någon annans äganderätt då ägenderätten mellan min tomt och en tomtägare på motsatt sida av jorden skulle krocka.
Kina skulle du hur som helst inte hamna i om du borrade rakt ner. Kina är väl inte ens halvvägs till motsatt sida om jorden. Du hamnar långt söder om New Zealand om du borrar rakt ner genom hela jorden. Nu lär man inte få borra så djupt ens om man håller sig på sin egen tomt utan tillstånd. Är ju förutom äganderätten stora säkerhetsrisker inblandade med tanke på magman.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-04-11 kl. 15:01.
Citera
2024-04-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur funkar det med tunnlar?
Järnvägstunneln som just nu håller på att byggas i Varberg är tydligen en egen tredimensionell fastighet.
Sök på Varberg Getakärr 7:2 så kommer den att synas tydligt på kartan.

Hur har detta reglerats med fastighetsägarna på ytan? Har de sålt en viss volym av sina befintliga fastigheter till Trafikverket (eller vem det nu är som äger järnvägens fastigheter)?

Tunneln under Hallandsås är däremot inte någon separat fastighet.

Har staten här rätt att inkräkta på utrymmet under fastigheterna hur som helst eller hur regleras det?

Staten har inte rätt att inkräkta "hur som helst", det finns lagar om expropriering.
Men förenklat kan man säga att staten kan ta mark(både på marknivå och under) från privata ägare om det är tillräckligt viktigt för samhället. Exempelvis för att bygga en en väg, kraftstation, vattentäkt, militäranläggning mm.
Markägaren får då ekonomisk kompensation.
Citera
2024-04-11, 17:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd med rubriken "Hur djupt ner äger man mark?" infogad. Vi behöver inte två trådar med samma fråga så nära varandra i tid.

/Mod
Citera
2024-04-11, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du lär förvandla din egen trädgård till en vulkan då du når magman. Oavsett hur långt ner din äganderätt går så lär det inte vara tillåtet att gräva/borra så djupt.

Varför inte, jag äger ju marken!?
Citera
2024-04-11, 18:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Varför inte, jag äger ju marken!?
Att du äger marken ger dig inte rätt att utsätta andra människor för fara.
Citera
2024-04-11, 19:44
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej markägaren kan inte vägra gruvbolaget.

VA????

Ju äldre jag blir ju sjukare är det här landet. Eller så lär jag mig mer om hur illa det verkligen är.

I USA kämpar en massa organisationer och infödd stammar mot vidare exploatering av mark. Erin Broskovich (Film finns med Julia Roberts på ämnet) var en frontfigur i kampen. Skandal urartade bland annat för att antingen olja eller kol-exploateringen där (glömt vilket) för att utgrävningen av materiell orsakat att grundvattnet förorenats vilket gett folk sjukdomar. Men människorna i alla dessa fall har i alla fall rätten att neka bolagen, även om de ofta blir förblindade av hur rika de eventuellt ska bli.

I andra fall så lyfts hela byar från fattigdom, människor skapar sig nya karriärer och möjligheter och det är så klart en kamp mellan de olika bolagen att ge bästa pris (och bästa stöd) för exploateringen.

Men här så kan alltså vem fan som helst med ett gruvbolag, (så länge de lever upp till statens standarder antar jag?) komma och KRÄVA att den ska gräva i min mark?

Vadå, tänk om jag inte vill ha en enorm gruva mitt på min mark oavsett hur mycket guld det är? Jag kanske är 70 bast och bara vill njuta av naturen där?

Man tror liksom att det är värre i USA, men det är egentligen värre här, det är bara att vi har lite fler regleringar som skyddar oss. Men våra egentliga rättigheter på individuell nivå mot företag och stat verkar vara färre.

Det förklarar ju också varför man inte skulle få mer pengar.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-04-11 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in