Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Nej markägaren kan inte vägra gruvbolaget.
VA????
Ju äldre jag blir ju sjukare är det här landet. Eller så lär jag mig mer om hur illa det verkligen är.
I USA kämpar en massa organisationer och infödd stammar mot vidare exploatering av mark. Erin Broskovich (Film finns med Julia Roberts på ämnet) var en frontfigur i kampen. Skandal urartade bland annat för att antingen olja eller kol-exploateringen där (glömt vilket) för att utgrävningen av materiell orsakat att grundvattnet förorenats vilket gett folk sjukdomar. Men människorna i alla dessa fall har i alla fall rätten att neka bolagen, även om de ofta blir förblindade av hur rika de eventuellt ska bli.
I andra fall så lyfts hela byar från fattigdom, människor skapar sig nya karriärer och möjligheter och det är så klart en kamp mellan de olika bolagen att ge bästa pris (och bästa stöd) för exploateringen.
Men här så kan alltså vem fan som helst med ett gruvbolag, (så länge de lever upp till statens standarder antar jag?) komma och KRÄVA att den ska gräva i min mark?
Vadå, tänk om jag inte vill ha en enorm gruva mitt på min mark oavsett hur mycket guld det är? Jag kanske är 70 bast och bara vill njuta av naturen där?
Man tror liksom att det är värre i USA, men det är egentligen värre här, det är bara att vi har lite fler regleringar som skyddar oss. Men våra egentliga rättigheter på individuell nivå mot företag och stat verkar vara färre.
Det förklarar ju också varför man inte skulle få mer pengar.