2024-04-10, 00:02
Medlem
Jag kanske missförstod frågan men varför tror du att en låglönearbetare med under 75 i månaden kan bo i Stockholm?
Citera
2024-04-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Det finns måååånga som fått pengar av familjen.

Det finns mååååååånga som även sparat 5-10k+ per månad även med deras pissjobb och det är ingen omöjlighet att spara ihop 500k-1miljon på 5-10 års arbete.
Citera
2024-04-10, 00:06
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Har man inte cash-in-hand finns bara ett enkelt sätt att få in en fot.

Om dina föräldrar har ett hus eller lägenhet utan lån, vilket är vanligt att de betalat av allt redan, kan du enkelt ta topplånet med deras boende som pant vilket då ger ett vanligt lån och inget blanco.

På så vis får man lån för 100% av kostnaden och föräldrarna behöver inte vara orolig för större besvär så länge du kan bo i din första ett bra tag och inte behöver paniksälja.

Efter första kommer vinsten göra att du betalar av lånet du har kvar på föräldrarnas boende och har råd själv med hela nästa boendes 15%.

Har man inga föräldrar som som skött sig bra som de flesta medelsvenssons är man tyvärr själv och utanför systemet såvida du inte lägger din själ i att lyckas på olika svåra sätt.

Du får helt enkelt bli första generationen som skaffar familj och hus i en mindre stad så dina barn kan få bo i Stockholm.

Låter toppen. Inte en enda krona behöver spenderas på boendet; endast lån används som sedan betalas av någon annan som tar ett ännu större lån när de köper din bostad. Sedan är det bara att fortsätta så tills du bor i en herrgård. Detta pyramidspel (bostadskarriär) verkar dock lyckligtvis gå mot sitt slut. Så det är nog inte genom bostadskarriär som folk med ”vanlig” lön kommer finansiera sina bostäder framöver, som TS undrade.
Citera
2024-04-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.

Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.

Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.

Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?

Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.

Någonting fel gör du troligtvis, alternativt har andra utgifter du inte nämner. Jag har själv en lön på 37,5k och jag fick låna lite mindre än 2,1 miljoner med studielån. Låter snarare som du får låna 1,8 miljoner och totalt 2,4 miljoner med din kontantinsats.
Citera
2024-04-10, 06:34
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Någonting fel gör du troligtvis, alternativt har andra utgifter du inte nämner. Jag har själv en lön på 37,5k och jag fick låna lite mindre än 2,1 miljoner med studielån. Låter snarare som du får låna 1,8 miljoner och totalt 2,4 miljoner med din kontantinsats.
Mycket möjligt. Jag fick även skriva in avgift vilket kanske är där skon klämmer. Minns inte vad jag skrev. 6k kanske? Vet inte vad det brukar kosta i avgift så jag drog till med ungefär vad en 2a kostar i hyra här i Göteborg.

Kanske en lägre avgift låter en låna mer då man har mer pengar över?
Citera
2024-04-10, 06:43
Medlem
De köper lägenheter för andras pengar.

De skriver på ett pantbrev där det står att banken tar deras hem ifrån dem om de inte kontinuerligt betalar det som dikteras av banken.
Citera
2024-04-10, 06:45
Medlem
Genom bostadskarriär. Min första lya låg i förorten och kostade 800.000. Nu har jag en lägenhet (förvisso med sambo som oxå gjort bostadskarriär) som kostar 10 miljoner (4 milj i lån).
Citera
2024-04-10, 06:52
Man kan väl ändå vara överens om att det aldrig blir samma bostadrace i framtiden. Bodde i en stad där varenda villa kostade mer eller mindre 1-1.5 miljoner år 2000. I dag kostar motsvarande där 4-6 miljoner. Dvs alla som köpte villa där då,nästan oavsett område ligger 2.5 miljoner + minst. Själv steg vårt boende 140t per månad varje månad åren efter vi köpt om man ser till vad vi sålde för utan å ha lagt ner mer än ca 50t.. Räntan då var ungefär samma som i dag. Tror vi band på ca 4.5%. Vilket man tyckte var riktigt lågt. Nä, de tiderna med låtsaspengar i stigning är gone.

Har man inte råd gå på restauranger, klubbar,teater,museer, konserter, matcher, resa mycket via Arlanda osv ..
Vad finns det då för anledning bo i Stockholm? Ingen! Så det gäller väl inte bara ha råd. Tycker jag.
Senast redigerad av lone star 2024-04-10 kl. 07:00.
Citera
2024-04-10, 06:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gro301
Jag kanske missförstod frågan men varför tror du att en låglönearbetare med under 75 i månaden kan bo i Stockholm?

Exakt, man måste tjäna minst 75 i månaden för att bo i Stockholm. Är du en efterbliven idiot?
Citera
2024-04-10, 06:58
Medlem
Twitterturkens avatar
Det är ganska vanligt att folk lånar tillsammans, även om man ska köpa en sketen etta.
Citera
2024-04-10, 07:11
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Det finns mååååååånga som även sparat 5-10k+ per månad även med deras pissjobb och det är ingen omöjlighet att spara ihop 500k-1miljon på 5-10 års arbete.
Absolut, det var bättre förr! Nu är det bara att glömma en liknande resa för dagens ungdomar.
Citera
2024-04-10, 07:21
Medlem
Stackars stackars ungdomar med (bland annat) den bostadsutveckling vi sett formas i landet..
Tycker genuint synd om er.

Det blir så här i ett land med inkompetenta politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in