2024-04-09, 11:23
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Om man ser till boendekostnader så är priserna fortsatt extrema. Inte bara räntor, kostnader för underhåll har också dragit iväg.

Folk som maxbelånar sig nu bettar sin framtid på att vi kommer att ha stabila oljepriser (det ser ju bra ut nu, med Iran och Israel nära konflikt) samt att vi inte kommer att behöva spendera några större summor på att hjälpa Ukraina (vilket i princip är pengar som eldas upp). Det kommer med ganska stor sannolikhet att visa sig vara ett misstag.

Sjukt märkligt att en del av Bostadsmarknaden är så stark när tiderna är så dåliga.
En del objekt drar priserna iväg rejält trots att utgångspriserna har varit mycket tilltagna.

Andra gånger så rör sig inte budgivningarna över huvud taget.
Fan det är svårt med Bostadsmarknad
Citera
2024-04-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/pressad-av-rantan-ellinor-sag-sig-tvungen-att-salja/

ha ha nog träffande på de genier som marknaden består av.

Sedär, hon flyttade till en mindre bostad pga räntan.
Räntorna kanske är på väg att lösa bostadsbristen också om fler gör som henne.
Citera
2024-04-09, 11:56
Medlem
Enligt konsensus så förväntas mars-inflationen, enligt KPI, yoy hamna på över 4 %. Oljepriset är det högsta på flera år. Sek är fortsatt i skrubben. Hur ska riksbanken sänka räntan ifall sek är så svag? Inflationen kommer ju bara bli högre?

Och i detta läge så går bostadspriserna upp? Kan någon vänlig själ förklara.
Citera
2024-04-09, 12:28
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Enligt konsensus så förväntas mars-inflationen, enligt KPI, yoy hamna på över 4 %. Oljepriset är det högsta på flera år. Sek är fortsatt i skrubben. Hur ska riksbanken sänka räntan ifall sek är så svag? Inflationen kommer ju bara bli högre?

Och i detta läge så går bostadspriserna upp? Kan någon vänlig själ förklara.
Då är den ner från februari från 4,5%, vad är konsensus på KPIF, är den redan nere på RB's mål 2,0%, den var ju 2,5 i februari?

En länk på ditt påstående uppskattas.
Citera
2024-04-09, 12:48
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Oljepriset är det högsta på flera år.

Det beror väl på vilken olja man pratar om. Den olja som vanligt folk köper mest, alltså diesel, är det ju rena rama rean på. Från drygt 28 kronor litern i början av 2022 till under 18 kronor i början av 2024. Det är en helt OK prisutveckling tycker jag. (Om den sedan beror på ändrad reduktionsplikt spelar mindre roll i sammanhanget - i min plånbok blir det mycket mer pengar över efter att jag har tankat.)

Men jag ser att även priset på råolja (som jag inte brukar ha någon större koll på) var mycket högre 2022 än vad det är nu, så det är oklart egentligen vad du menar med "högsta på flera år".

Vad menar du?
Citera
2024-04-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Sedär, hon flyttade till en mindre bostad pga räntan.
Räntorna kanske är på väg att lösa bostadsbristen också om fler gör som henne.
En de facto brist på bostäder ändras inte av räntan.
Citera
2024-04-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok

Var är det brist på bostäder? Finns tomma hyresrätter i Stockholm ingen vill hyra.

Det är brist på centrala hyreskontrakt prissatta långt under marknadspris. Men det är inte samma sak som bostadsbrist
Citera
2024-04-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok

Så om hela svenska folket imorgon skulle byta ner sig till hälften så många kvadratmeter så menar du att det fortfarande inte kommer finnas lediga bostäder?
Citera
2024-04-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det beror väl på vilken olja man pratar om. Den olja som vanligt folk köper mest, alltså diesel, är det ju rena rama rean på. Från drygt 28 kronor litern i början av 2022 till under 18 kronor i början av 2024. Det är en helt OK prisutveckling tycker jag. (Om den sedan beror på ändrad reduktionsplikt spelar mindre roll i sammanhanget - i min plånbok blir det mycket mer pengar över efter att jag har tankat.)

Men jag ser att även priset på råolja (som jag inte brukar ha någon större koll på) var mycket högre 2022 än vad det är nu, så det är oklart egentligen vad du menar med "högsta på flera år".

Vad menar du?
Jag undrar om du kommer få svar på den😂
Citera
2024-04-09, 17:49
Medlem
different_trips avatar
Upplever att många tar sig råd för att kunna köpa sin drömbostad nu när det finns klipp att göra.

Husen och större lägenheter drar iväg i budgivningen medan ”instegsbostadsrätten” inte alls drar iväg för att förstågångsköparna inte redan sitter med lån idag.

Har man redan halvkass ränta så tar man nog en chansning. Är man utanför väntar man på bättre räntetider.
Citera
2024-04-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Upplever att många tar sig råd för att kunna köpa sin drömbostad nu när det finns klipp att göra.

Husen och större lägenheter drar iväg i budgivningen medan ”instegsbostadsrätten” inte alls drar iväg för att förstågångsköparna inte redan sitter med lån idag.

Har man redan halvkass ränta så tar man nog en chansning. Är man utanför väntar man på bättre räntetider.
Senaste året har varit en bra marknad för de som haft resurserna att byta upp sig. De kan välja och vraka bland de bättre husen. Priset har inte gått ner mycket utöver 2021 toppen, men de slipper buda mot lågräntedopade galningar.
Citera
2024-04-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tror de som köper nu tror på Nordeas mantra om SEX räntesänkningar i år De är samma personer som tror tomten och smurfarna finns på riktigt
Handelsbanken tror på "tre om någon alls" enligt deras podd Handelsbanken research igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in