Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 12:02
  #13
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexySmultron
Ja det jag skrev i inlägget.

Är det en bra idé att vänta och se om man ändrar sig om några år? Eller är det dumt för att det lägger en konstant press på mig att jag -måste- ändra åsikt om x tid?
De du känner att du vill göra tycker jag låter bäst. Förresten känns du inte riktigt mogen att skaffa barn ännu.
Citera
2024-04-09, 12:34
  #14
Medlem
GormDenGamles avatar
Man kommer aldrig att bli helt förberedd på att få barn. Så det är bara att starta. Du kommer ändra dig när du väl har fött.
Men om du verkligen inte vill ha barn, måste du säga detta. Så får han välja om han vill acceptera detta eller göra slut.
Citera
2024-04-09, 12:39
  #15
Medlem
Du är för det första inte ung. Synnerligen inte om vi diskuterar barnafödande.

Du är på gränsen till för gammal, så skaffa barn och var fruktsam som en kvinna ska vara.

Alla som pratar om att "du har tid, lev ditt liv, du kan vänta," osv, är inte verklighetskopplade.
Citera
2024-04-09, 12:44
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Man kommer aldrig att bli helt förberedd på att få barn. Så det är bara att starta. Du kommer ändra dig när du väl har fött.
Men om du verkligen inte vill ha barn, måste du säga detta. Så får han välja om han vill acceptera detta eller göra slut.

Som det framkommer i inlägget så är han medveten om vad jag tycker idag. Han vill att vi ska ge det mer tid.

Sen är det tyvärr inte så enkelt som att man ändrar sig bara för man fött barnet. ca 8% av föräldrar ångrar sitt föräldraskap i Sverige.
Citera
2024-04-09, 12:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
De du känner att du vill göra tycker jag låter bäst. Förresten känns du inte riktigt mogen att skaffa barn ännu.

wow, varför ens skriva i en tråd om du inte har förmågan att bidra en pyttelite...
Citera
2024-04-09, 12:48
  #18
Medlem
Om ni befinner er i ett ostrategiskt läge, = ingen vill nu, du måste byta jobb, stjärnorna står inte i rätt linje bla bla bla. Är det väl ingen mening att oroa sig nu. Ni behöver inte ens ha tanken på att skaffa barn eller prata om det ens, om det finns en massa hinder i vägen. Lös problemen först. Sen kan du återkomma.

Och det är väl inte så dumt att vänta fem år, bägge vet om situationen nu, och vad som händer om fem år. Om du säger nej då, får var och en hitta en ny partner, men det blir ju fem härliga år tills det, så tat lugnt, ingen press.
Citera
2024-04-09, 12:48
  #19
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexySmultron
Som det framkommer i inlägget så är han medveten om vad jag tycker idag. Han vill att vi ska ge det mer tid.

Sen är det tyvärr inte så enkelt som att man ändrar sig bara för man fött barnet. ca 8% av föräldrar ångrar sitt föräldraskap i Sverige.

Igen (eftersom du inte förstod innebörden); om du verkligen inte vill ha barn, måste du säga detta. Så får han välja om han vill acceptera detta eller göra slut.
Citera
2024-04-09, 12:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Låt snubben adoptera ett barn i stället. Bättre att ni tar hand om en redan existerande unge än att skaffa en till jävel, planeten har inte behov av fler människor som det är just nu.
NEJ! Adopterar man fattighjonens ungar så kommer fattighjonen fortsätta att föröka sig. Du och skattebetalarna står för notan för att finansiera andra folks ungar som de inte vill ta hand om. Sjukt eller hur!?
Citera
2024-04-09, 12:51
  #21
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexySmultron
Sen är det tyvärr inte så enkelt som att man ändrar sig bara för man fött barnet. ca 8% av föräldrar ångrar sitt föräldraskap i Sverige.

Tänkte precis skriva att du aldrig någonsin kommer ångra ditt barn. Har du någon källa på detta?
Citera
2024-04-09, 12:55
  #22
Medlem
Du är 30 år och ni har varit ihop i 6 år. Antar att ni bor ihop och båda har jobb?
Är du inte redo nu kommer du aldrig bli redo. Man blir aldrig helt redo för barn, det är en för stor omställning som man behöver genomgå för att bli redo.

Vad är det du vill uppleva innan du skulle känna dig redo?
När man läser det du skriver verkar det som att du aldrig kommer vilja ha barn, du har redan bestämt dig. Du behöver berätta det för din kille så han kan ta ställning till det.

Eller så slutar du tänka så mycket och inser att vi människor har fött barn sen livets början. Det är livets mening och så brukar de allra flesta känna när de väl håller barnet i famnen efter födelsen.
Citera
2024-04-09, 13:05
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexySmultron
Hej Flashback. Såhär ligger det till. Jag är i ett lyckligt förhållande sen 6 år tillbaka. Min partner (M28) vill ha barn en dag, inte än men någon gång. Jag (F30) har inte barnlängtan. Krasst låter barn för mig som en större risk än eventuell vinst emotionellt. Känner att jag inte hunnit leva livet ännu, inte trivs på jobbet och jag är rädd för att ångra barnet. Vi båda har varit medvetna om varandras inställningar till barn sen start.

Så detta har lett till en del familjerådgivning då jag och min partner verkligen älskar varandra och livet utan varandra känns kasst. Min partner tycker jag stressar på detta och önskar bara att jag ska gå i terapi för att behandla min ångest (som påverkar mig mycket i frågan) och att jag inte måste veta om jag vill ha barn ännu då det är vanligt att ändra sig senare.

Jag är en stressad själ och hanterar detta väldigt dåligt.

Men av alla frågor jag har i mig så är det egentligen en jag undrar hur ni tänker runt.

Tycker ni att i denna situation att det är en bra idé med att vänta och se om jag med tiden ändrar mig?
Jag ser argument för och emot detta.
För: är ju att jag ändå är förhållandevis ung, ingen av oss vill ha barn ännu ändå och det är dumt att kanske kasta ett väldigt fint förhållande på en känsla jag har idag.
Emot: är ju om jag inte klarar av stressen med att känna att jag behöver byta åsikt, kommer jag kunna komma till ett läge där jag kan vänta och se eller kommer jag bara må dåligt?
Samt risken att jag aldrig ändrar åsikt och att vårt fina förhållande tillslut surnar när jag inte ändrar mig.

För att vara tydlig, min partner vill aktivt att vi ska hålla ihop och ha is i magen, han vill inte att vi går skilda vägar ännu. Jag är den som känner en stress över att "hålla fast" honom. Han känner att han vill kämpa och att han har flera år kvar innan han i värsta fall kan hitta en annan partner.

När ni läser detta, vad tycker ni?

Folk som inte vill ha barn är helt mentalt störda. Jag hade sett det som en stor varningsflagg och om jag varit dig hade jag sökt mig till vården och pratat med en psykolog.

Önskan om att vilja ha barn är de mest centrala drivkraften i vår mänskliga biologi. De är helt galet att inte ha den känslan. De är på samma nervnivå som att känna hunger och vara trött.

Jag hade aldrig haft ihop det med en tjej som inte vill ha barn. Se upp för såna ni som läser. De man sett som är i 50 års åldern och barnlösa kvinnor är misslyckade och mår dåligt. De är också inte mogna eftersom barn gör att man blir mogen och får perspektiv.
Citera
2024-04-09, 13:06
  #24
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexySmultron
Hej Flashback. Såhär ligger det till. Jag är i ett lyckligt förhållande sen 6 år tillbaka. Min partner (M28) vill ha barn en dag, inte än men någon gång. Jag (F30) har inte barnlängtan. Krasst låter barn för mig som en större risk än eventuell vinst emotionellt. Känner att jag inte hunnit leva livet ännu, inte trivs på jobbet och jag är rädd för att ångra barnet. Vi båda har varit medvetna om varandras inställningar till barn sen start.

Så detta har lett till en del familjerådgivning då jag och min partner verkligen älskar varandra och livet utan varandra känns kasst. Min partner tycker jag stressar på detta och önskar bara att jag ska gå i terapi för att behandla min ångest (som påverkar mig mycket i frågan) och att jag inte måste veta om jag vill ha barn ännu då det är vanligt att ändra sig senare.

Jag är en stressad själ och hanterar detta väldigt dåligt.

Men av alla frågor jag har i mig så är det egentligen en jag undrar hur ni tänker runt.

Tycker ni att i denna situation att det är en bra idé med att vänta och se om jag med tiden ändrar mig?
Jag ser argument för och emot detta.
För: är ju att jag ändå är förhållandevis ung, ingen av oss vill ha barn ännu ändå och det är dumt att kanske kasta ett väldigt fint förhållande på en känsla jag har idag.
Emot: är ju om jag inte klarar av stressen med att känna att jag behöver byta åsikt, kommer jag kunna komma till ett läge där jag kan vänta och se eller kommer jag bara må dåligt?
Samt risken att jag aldrig ändrar åsikt och att vårt fina förhållande tillslut surnar när jag inte ändrar mig.

För att vara tydlig, min partner vill aktivt att vi ska hålla ihop och ha is i magen, han vill inte att vi går skilda vägar ännu. Jag är den som känner en stress över att "hålla fast" honom. Han känner att han vill kämpa och att han har flera år kvar innan han i värsta fall kan hitta en annan partner.

När ni läser detta, vad tycker ni?

Älskar han dig så väntar han utan att bry sig, även om du aldrig vill ha barn.

Vill han ha avföda över dig så är ett säkert kort att han drar, annars kan han gambla och stanna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback