Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-08, 23:11
  #109
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
När det gäller den här typen av prylar så är det nostalgi som skapar värde.
Grundregeln är att det som var attraktivt i tonåren är mest värt när köparna är i åldern 55-65, alltså 40-50 år efter att produkten släppts.
Då kickar nostalgin in och det finns pengar att lägga på det som en gång var väldigt åtråvärt.
Ok, det låter kanon. Då kan jag vänta 10 år till alltså.

Tack. Idag har jag lärt mig något nytt. 👍🏻🙂
Citera
2024-04-08, 23:11
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Du får nyktra till och återkomma min vän. Vi begriper inte riktigt vad du säger här.

För du inte skriver vilka spel du sitter på. Har otroligt svårt att tro det skulle vara någonting märkvärdigt.
Citera
2024-04-08, 23:14
  #111
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroneXR7
För du inte skriver vilka spel du sitter på. Har otroligt svårt att tro det skulle vara någonting märkvärdigt.
Jag har en hel del av de värdefullaste titlarna som finns för PS1. Kan posta bilder om du tvivlar.
Citera
2024-04-08, 23:29
  #112
Avstängd
fittballenigrusets avatar
Jag har mycket svårt att tänka mig att du sitter på ett värde av 150k i PS1 titlar om vi inte snackar typ 40 kopior utav Final fantasy 7 originalpress inplastad.
Citera
2024-04-09, 00:05
  #113
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittballenigruset
Jag har mycket svårt att tänka mig att du sitter på ett värde av 150k i PS1 titlar om vi inte snackar typ 40 kopior utav Final fantasy 7 originalpress inplastad.
FF7 har jag bara 3 ex av. Och inga är inplastade. 😄

FF7 är ingen märkvärdig titel, trots att det är ett fantastiskt spel. Men det är inget värdefullt spel. Det finns hur många kopior av FF7 som helst. Det enda som upprätthåller värdet på FF7 är nostalgi och att det de facto är ett riktigt bra spel. Än i dag - 30 år senare. Men det är inget dyrt spel i samlarvärlden.

Nej jag sitter på betydligt större värden än så.
Citera
2024-04-09, 00:19
  #114
Medlem
Haajibs avatar
Ta bort en nolla så har du det riktiga värdet.
Citera
2024-04-09, 00:22
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Själv samlar jag för ps1 och har genom åren samlat på mig väldigt mycket ovanliga titlar i nyskick och inplastat. I dagsläget skulle jag uppskatta min PS1 samling till ca 150k. Men när är det egentligen dags att börja sälja av? Det finns mycket att ta hänsyn till. En sån enkel grej som många inte tänker på men som garanterat kommer bli ett problem framöver är disc rot, och vad händer då? Kommer folk vara beredda att betala premium för ospelbara ovanliga spel? Med mera. Med mera.

För oss som egentligen inte behöver pengarna utan bara vill maximera vinsten på vår investering innan vi dör, är det bättre att vänta så länge som bara möjligt tror ni, eller är det lite som på börsen att det går upp och det går ned och det gäller att timea konjunkturcykeln?

Världsliga ting som man samlat på sig för samlandets skull bör man göra sig av med om man inte finner glädje i att behålla dem.
Citera
2024-04-09, 00:28
  #116
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Jag har väl några som kostar en hel del nu. Vet inte om jag kommer sälja av dom någon gång. Jag gillar mest jakten på att få tag på alla jag vill ha och en sån fin samling bakom möjligt.
Citera
2024-04-09, 00:39
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Själv samlar jag för ps1 och har genom åren samlat på mig väldigt mycket ovanliga titlar i nyskick och inplastat. I dagsläget skulle jag uppskatta min PS1 samling till ca 150k. Men när är det egentligen dags att börja sälja av? Det finns mycket att ta hänsyn till. En sån enkel grej som många inte tänker på men som garanterat kommer bli ett problem framöver är disc rot, och vad händer då? Kommer folk vara beredda att betala premium för ospelbara ovanliga spel? Med mera. Med mera.

För oss som egentligen inte behöver pengarna utan bara vill maximera vinsten på vår investering innan vi dör, är det bättre att vänta så länge som bara möjligt tror ni, eller är det lite som på börsen att det går upp och det går ned och det gäller att timea konjunkturcykeln?

Hur förekommande är diskröta? Om du samlar på PS1 så är du väl 30-40 år idag och jag skulle väl hålla ut 10 år till för de som samlar på PS1 kommer ju vara födda på 80- och 90-talet och det är väl först vid 50 som många får ordentligt kapital att röra sig med.
Citera
2024-04-09, 01:09
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
När det gäller den här typen av prylar så är det nostalgi som skapar värde.
Grundregeln är att det som var attraktivt i tonåren är mest värt när köparna är i åldern 55-65, alltså 40-50 år efter att produkten släppts.
Då kickar nostalgin in och det finns pengar att lägga på det som en gång var väldigt åtråvärt.
Det skulle jag också säga, men jag tror att killar redan i 20års åldern kan börja köpa sin generations spel/figurer etc. Jag köpte själv rätt mycket Nintendo för 20år sedan. Vet inte om det är värt så mycket mer idag. Var väl en pissig investering men jag var mest ute efter en känsla.

Lite kul ändå att hitta gamla he-man i boxar idag. Tänk när dessa låg i en hög med röda prislappar på sig, dvs steget efter att ha fått hängt på fina galgar i leksaksaffären? Då kunde man fyndat.

Jag såg för övrigt att man gjort återskapade produkter i vanliga leksaksaffärer. I Österrike hittade jag Greyskull (he-mans slott) precis som den var på 80talet. Jävligt mysko!
Citera
2024-04-09, 01:20
  #119
Medlem
Traveller7s avatar
När du hittar rätt köpare. Eller så skänker du grejorna.
Citera
2024-04-09, 01:23
  #120
Medlem
DarkBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Jag har väl några som kostar en hel del nu. Vet inte om jag kommer sälja av dom någon gång. Jag gillar mest jakten på att få tag på alla jag vill ha och en sån fin samling bakom möjligt.
Yes. Precis samma här.

Pengarna spelar ingen roll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback