2023-08-03, 00:19
Medlem
buskBrands avatar
Jag har samling spel i cd format (playstation 3-400 spel)

Kollade tradera och ebay igår och herrejävlar vad priserna gått upp sedan jag kollade senast. Det var några år sedan jag startade upp min ps1a senast och jag har jag riktigt svårt att se att jag skulle ta mig tiden att koppla in en riktig konsoll idag.

Hur ska man tänka kring detta - hur tänker ni övriga samlare? Mycket av min samling är inplastade spel och majoriteten av det andra är i nyskick. En del har ett värde av uppemot 40k om man får tro annonserna på auktionssajterna. Jag har vissa titlar som jag inte ens hittat på marknaden. Ska man sälja medan allt fortfarande fungerar? Hur tänker ni kring disc-rot?

Har mycket frågor och tankar. Vad tänker ni jag borde göra?
Citera
2023-08-03, 00:31
Medlem
Hermi-Tages avatar
sälj!

När de som har spelat gamla dataspel inte längre har tid att köpa sån skit så kommer priserna att falla.
Vilken 90-talist skulle vilja betala för Mario Bros eller Zelda?
Citera
2023-08-03, 00:43
Medlem
GreenBastards avatar
Allt beror väl på situationen, plats och vad du själv har för intresse för spelen. Har du inget intresse själv av spelen skulle jag sälja de och lägga pengarna på det intresse som du har. Jag samlar själv på lite retro spel men har den filosofin att det jag inte vill ha för snygg boxart eller det jag tycker att är roligt att spela ibland samlar jag inte på, vill inte ha något i samlingen för det är dyrt om det är ett skitspel eller har ful boxart.
Citera
2023-08-03, 00:54
Medlem
DrWangs avatar
Pricecharting är en bra sida för att skanna av vad titlar går för.

Du får ställa dig själv lite frågor istället. Varför säljer jag? Behöver jag pengarna? Mer plats i hemmet/förrådet? Det finns alltid specifika titlar som går upp i värde och i överlag är det mödan värt att kolla in äldre plattformar och vilka spel som har gått upp i värde där.

Silent Hill spelen har alltid varit populära, Diablo till Playstation 1 osv. Du får sätta dig in i det lite, se det som en hobby. (Som du antagligen redan har pga samling)

När remakes eller remasters kommer ut av populära spel då går oftast de äldre spelen också upp i värde pga hype och givetvis är det då en bra tid att sälja.

Med lite efterforskning på din sida så kan du nog med gott samvete sälja av en hel del, det finns trots allt en del spel som aldrig riktigt går upp i värde.
Citera
2023-08-03, 01:04
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrWang
Pricecharting är en bra sida för att skanna av vad titlar går för.

Du får ställa dig själv lite frågor istället. Varför säljer jag? Behöver jag pengarna? Mer plats i hemmet/förrådet? Det finns alltid specifika titlar som går upp i värde och i överlag är det mödan värt att kolla in äldre plattformar och vilka spel som har gått upp i värde där.

Silent Hill spelen har alltid varit populära, Diablo till Playstation 1 osv. Du får sätta dig in i det lite, se det som en hobby. (Som du antagligen redan har pga samling)

När remakes eller remasters kommer ut av populära spel då går oftast de äldre spelen också upp i värde pga hype och givetvis är det då en bra tid att sälja.

Med lite efterforskning på din sida så kan du nog med gott samvete sälja av en hel del, det finns trots allt en del spel som aldrig riktigt går upp i värde.
Hej,

Ja de spelen har jag så klart. Jag behöver inte pengarna så det inte därför jag startade tråden. Jag är mer intresserad av hur man ska tänka kring värdet. Normalt sett så brukar saker öka i värde ju äldre de blir. Å andra sidan så pratar vi om spel i cd format som med tiden kommer ruttna och bli ospelbara. Kommer folk fortfarande betala sjuka priser för ett inplastat Tron Bonne då? Det är väl lite så jag tänker……
Citera
2023-08-03, 01:10
Medlem
DrWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskBrand
Hej,

Ja de spelen har jag så klart. Jag behöver inte pengarna så det inte därför jag startade tråden. Jag är mer intresserad av hur man ska tänka kring värdet. Normalt sett så brukar saker öka i värde ju äldre de blir. Å andra sidan så pratar vi om spel i cd format som med tiden kommer ruttna och bli ospelbara. Kommer folk fortfarande betala sjuka priser för ett inplastat Tron Bonne då? Det är väl lite så jag tänker……

Är ju precis därför du ska kolla in äldre plattformar och titta på värdeökningen där på respektive mer sällsynta titlar. Sedan hinner du gå i pension och eventuellt även dö innan du behöver fundera på degradering när det kommer till skivor som ej är brända hemma.
Citera
2023-08-03, 01:29
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Är ju precis därför du ska kolla in äldre plattformar och titta på värdeökningen där på respektive mer sällsynta titlar. Sedan hinner du gå i pension och eventuellt även dö innan du behöver fundera på degradering när det kommer till skivor som ej är brända hemma.
Cd röta är ett reellt problem nu, och inget som kommer bli ett problem ”framöver”. Där har du totalt fel.

Majoriteten av ps1 spelen är pressade i hög kvalitet jämförelsevis med andra cd skivor, men vi pratar ändå om ett lagringsmedium med en livslängd på max 50 år. Max. Har faktiskt några spel idag som redan drabbats av det och det är inte vackert.
Citera
2023-08-03, 02:12
Medlem
DrWangs avatar
Citat:
Cd röta är ett reellt problem nu, och inget som kommer bli ett problem ”framöver”. Där har du totalt fel.

Majoriteten av ps1 spelen är pressade i hög kvalitet jämförelsevis med andra cd skivor, men vi pratar ändå om ett lagringsmedium med en livslängd på max 50 år. Max. Har faktiskt några spel idag som redan drabbats av det och det är inte vackert.

Jag har ALDRIG varit med om detta eller hört om någon jag känner att detta hänt. Det är ju fabrikspressade skivor så att nojja om livslängd är urdumt. Har själv mycket gamla spel och cd skivor (även en del ps3 spel) och dess media är intakt. Känns ju rent spontant att man får lov att förvara sakerna riktigt dåligt om det bryts ned innan man går i pension.

Sen vet jag inte riktigt om du läser vad du själv skriver... du undrar om du ska sälja din samling eller inte och sen lyfter det att livslängden "bara" är 50 år enligt dig. Är det verkligen ett reellt problem tycker du? Lol.
Citera
2023-08-03, 02:48
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Jag har ALDRIG varit med om detta eller hört om någon jag känner att detta hänt. Det är ju fabrikspressade skivor så att nojja om livslängd är urdumt. Har själv mycket gamla spel och cd skivor (även en del ps3 spel) och dess media är intakt. Känns ju rent spontant att man får lov att förvara sakerna riktigt dåligt om det bryts ned innan man går i pension.

Sen vet jag inte riktigt om du läser vad du själv skriver... du undrar om du ska sälja din samling eller inte och sen lyfter det att livslängden "bara" är 50 år enligt dig. Är det verkligen ett reellt problem tycker du? Lol.
Du verkar riktigt jävla pantad. Jag kan visa dig bilder på skivor med cd röta som jag har. Trots perfekt förvaring 25 år+ i min ägo.

Dig är det slutdiskuterat med. Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2023-08-03, 03:51
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Hur ska man tänka kring detta - hur tänker ni övriga samlare? Mycket av min samling är inplastade spel och majoriteten av det andra är i nyskick. En del har ett värde av uppemot 40k

Det är när du skriver att många är inplastade och majoriteten av de andra är i nyskick som ditt trollande avslöjas. Varför köpte du PS1-spel från början? För att behålla dem inplastade och hoppas att de ökar i värde eller för att spela dem och låna ut till kompisar osv?

Citat:
En del har ett värde av uppemot 40k

En del? Hur många? Vilka titlar kan du få 40k för? Har du dem?

Citat:
Cd röta är ett reellt problem nu

Vetenskaplig unbiased källa?
Citera
2023-08-03, 09:51
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Det är när du skriver att många är inplastade och majoriteten av de andra är i nyskick som ditt trollande avslöjas. Varför köpte du PS1-spel från början? För att behålla dem inplastade och hoppas att de ökar i värde eller för att spela dem och låna ut till kompisar osv?

En del? Hur många? Vilka titlar kan du få 40k för? Har du dem?

Vetenskaplig unbiased källa?

Är alla spelen till PS1? Lär ju vara trevligt att sälja dem internationellt nu när svenska kronan är så svag. Tänker du lär bredda dig och inte bara stirra på Tradera utan eBay istället med "worldwide shipping".
Citera
2023-08-03, 09:55
Avslutad
Jag tror retrospelbubblan håller kanske 5 år till men sen måste du börja sälja innan de som är intresserade blir för gamla för att sitta och spela ps1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in