Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
”När Viktor inte sexchattar med barn…”
”…du sexchattar med ett barn.”
”Du skickar kuk-bilder till ett barn”.
Exempel på 3 osanna uttalanden som finns publicerade.
Det var inget barn han chattade med eller skickade bilderna till. Alltså är dessa uttalanden objektivt osanna.
Hmmm, är du verkligen säker på att de där exemplen har någon avgörande betydelse i ett förtalsmål? Det där är ju ett relativt naturligt sätt att på ett kort sätt säga
”När Viktor inte sexchattar med [vad han tror är ett] barn…”
”…du sexchattar med [vad du tror är] ett barn.”
”Du skickar kuk-bilder till [vad du tror är] ett barn”.
I mångas ögon saknar distinktionen betydelse. Missaktningen är densamma.
Nu tycker jag visserligen Dumpens verksamhet är avskyvärd, men den där lögnen tycker jag faktiskt inte är speciellt allvarlig. Skulle inte ens kalla det lögn. I synnerhet inte med tanke på detta:
Citat:
När Viktor inte sexchattar med barn så arbetar han som polisens IT-forensiker. Eller snarare arbetade som forensiker fram tills han nyligen bytte till en annan högst säkerhetsklassad tjänst. Viktor skriver att han har fotoförbud på arbetsplatsen samtidigt som han passar på att ta lite bilder till vårt fiktiva barn.
De specificerar ju där att det är ett fiktivt barn. Är det rimligt att kräva att de måste göra det på exakt alla ställen de nämner barn?
Däremot funderar jag lite på en annan sak. "skriver att han har fotoförbud på arbetsplatsen samtidigt som han passar på att ta lite bilder" Kan det vara ett brott att sprida de bilderna om de nu är tagna på ett ställe där det är fotoförbud?