2024-04-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Så du menar att gäddans uttryckliga YRKANDEN enbart kan få relevans om någon klantar sig? Right.

Så din kompis har förklarat just det jag skrev (och valde att misstolka kraftigt, men ok det var otydligt) flertalet gånger? Kan inte hitta det en enda gång faktiskt. Personen verkar enbart otrevligt och rabiat attackera dem hen upplever ifrågasätter hen eller gäddan.
Du har visat med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad förtal är.

(FB) Dumpen - Patrik Sjöberg & Sara Nilsson jagar män som vill utnyttja barn sexuellt
Citera
2024-04-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det har prövats. Arbetsgivare fälldes i tingsrätten för vållande till annans död när anställd tagit livet av sig. Ingen aning om vad som hände i hovrätten och i eventuell högre instans. Frågeställningen i ett sådant fall lär vara om det är visat att det finns ett tillräckligt samband mellan den oaktsamma handlingen och självmordet.

Det bör väl vara det här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddG6GJ/lars-53-tog-sitt-liv--nu-frias-cheferna

En oenig hovrätt rev upp tingsrättens dom. HD tog enligt annan mediekälla inte upp fallet.

Däremot godkändes självmordet som arbetsskada. Vilket väl egentligen borde gå stick i stäv mot den friande domen...
Citera
2024-04-08, 13:31
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Metoo var väl ”ord mot ord”, det fanns inga riktiga bevis mer än berättelser. I det här fallet hängs ju gäddan ut med hela historiken. Så dumpen låtsas vara ett barn, lockar den överkåta mannen att skicka kukbilder, våldtäktshistorier och annat gott, för att sedan exponera det i sin helhet.

Jag har svårt att se att den där lagen kan tillämpas i detta fallet.

Får man ens publicera bilder på andras könsorgan?
Citera
2024-04-08, 13:35
Medlem
Att låtsas vara ett barn som vuxen, få kukbilder skickade till sig och sen möta upp för en träff för att sedan filma och hänga ut personen ifråga på nätet i konversationer där Dumpen ofta kallar männen för våldtäktsmän och så vidare är knappast förenat med lagliga metoder. I synnerhet inte när Dumpen lägger ut kukbilder på nätet.
Citera
2024-04-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023

Nej, det får man inte.
Citera
2024-04-08, 13:46
Medlem
Computerzs avatar
Blir spännande att följa minsann! Om detta går igenom lär det vara en lång kö med gäddor som vill casha in. Dom är ändå rätt körda så kan lika gärna få lite deg för mödan.
Citera
2024-04-08, 13:55
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Att låtsas vara ett barn som vuxen, få kukbilder skickade till sig och sen möta upp för en träff för att sedan filma och hänga ut personen ifråga på nätet i konversationer där Dumpen ofta kallar männen för våldtäktsmän och så vidare är knappast förenat med lagliga metoder. I synnerhet inte när Dumpen lägger ut kukbilder på nätet.

Dumpen har inte kallat någon våldtäktsman, men allt sex med barn är våldtäkt, och därför är det korrekt att säga att männen har kommit för att våldta ett barn.
Citera
2024-04-08, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Inte hur som helst.
6 c § Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida

1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv,
2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd,
3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid,
4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller
5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp

döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.

Det ska inte dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig.
Det brottet är dock inte ett tryckfrihetsbrott, så det borde de kunna driva som ett vanligt brottmål.
Citera
2024-04-08, 14:29
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Diskussionen är utan tvekan intressant och tillägget om självmord som infördes i brottsbalken 2021 har ju syftet att skydda människor mot direkt eller indirekt psykisk påverkan i syfte att de ska ta sina liv.

Det aktuella avsnittet i brottsbalken:

" 7 a § Den som uppmanar eller på annat liknande sätt utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord döms, om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling, för uppmaning till självmord till fängelse i högst två år.

Den som begår en gärning som avses i första stycket och inte har uppsåt till men är oaktsam beträffande de omständigheter som innebär att gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för självmord, döms för oaktsam uppmaning till självmord till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om en gärning enligt första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarlig, ska det inte dömas till ansvar. "

Jag är absolut ingen jurist, men om man beaktar andra stycket blir min egen tolkning att man inte direkt behöver uppmana någon att ta sitt liv. Det räcker med att genomföra en handling mot någon som medför en ökad självmordsrisk för att kunna ställas till ansvar för Oaktsam uppmaning till självmord. Alltså vårdslöshet eller slarv.

Om händelsen är "mindre allvarlig" skall vederbörande inte dömas. Men det kan ju knappast bli aktuellt när en persons identitet hängs ut med underförstått påståenden om att hon/han är pedofil.

Dumpen.se åtnjuter efter vad jag numera förstått ett starkt skydd på grund av sitt utgivningsbevis. Däremot kan näppeligen det skyddet omfatta Facebookdelen varför det borde kunna prövas om Sjöberg / Nilsson varit minst oaktsamma i samband med uthängningarna av de som tog dina liv.

Om inte skrivningen i andra stycket inte skulle räcka för att fälla P & S efter omständigheterna i detta fall kan den lika gärna tas bort då den är helt verkningslös.

Vad gäller Vållande till annans död finns det en dom är en läkare dömdes för detta utan någon form av fysisk handling. Med detta vill jag bara enbart ha sagt att det uppenbarligen verkar vara möjligt att dömas för det utan att man i en mer fysisk mening orsakat dödsfallet.

Domen i sig förefaller märklig men var och en får väl skaffa sig en egen uppfattning :

https://lakartidningen.se/aktuellt/patientsakerhet/2005/05/vallande-till-annans-dod-eller-justitiemordae/
Det var en gädda som fick ett litet barn ett begå självmord så argumentet håller inte. Fattar du det?
Tur för oss, så begick pedofilen självmord efter publicering.

Dumpen följer det juridiska vilket de också hänvisar till så jag förstår inte varför det bubblar upp känslor. Du har inte åkt dit så det bästa vore att förhålla sig till att man har det bra. Men det är min åsikt.
Citera
2024-04-08, 14:36
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så som lagen är tänkt att funka och så som jag också tycker att den ska funka är att om ditt barns fritidsfröken eller skolbusschaffis av en eller annan anledning är olämplig för sitt jobb så ska de bli av med jobbet. Anledningen har inte du med att göra.

Det finns väldigt mycket jag är nyfiken på om mina grannar. Om de skriver på Flashback och under vilket användarnamn exempelvis. Det betyder inte att jag anser att jag har rätt att få veta det.

Det är skillnad på att ha rätt att få veta något och att ha rätt att få sprida något som man vet.
Citera
2024-04-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Det bör väl vara det här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddG6GJ/lars-53-tog-sitt-liv--nu-frias-cheferna

En oenig hovrätt rev upp tingsrättens dom. HD tog enligt annan mediekälla inte upp fallet.

Däremot godkändes självmordet som arbetsskada. Vilket väl egentligen borde gå stick i stäv mot den friande domen...

Förklaringen på varför det kan tyckas gå stick i stäv med varandra är att skyddet mot arbetsskada är ett mer långtgående skydd.
Citera
2024-04-08, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Det är skillnad på att ha rätt att få veta något och att ha rätt att få sprida något som man vet.
Visst, det har du rätt i. Men det andra gäller fortfarande. Om man sitter på en uppgift som gör ens barns fritidsfröken olämplig för sitt jobb så är dennes arbetsgivare och/eller polisen rätt instans att sprida den till.

Och visst kan det vara kul att få veta varför för att stilla nyfikenheten, men det finns inte direkt något samhällsintresse i det. Samhällsintresset ligger i att de som är olämpliga för att jobba som fritidsfröken inte jobbar som det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in