2024-04-08, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
så du menar att bön handlar om att ge Gud val?
lol
Jag hoppas du är lika sarkastisk mot den stora majoritet av böner som brukar börja med att ge gud befallningar.

Jag menar att påståendet att något fungerar beror på vad man menar med ordet fungerar.

En torterare som har sitt offer på en sträckbänk och kräver att offret ska berätta var han gömt ett rånbyte kan med samma logik säga att bekännelser 'fungerar' eftersom tortyren upphörde när offret bekände.
Citera
2024-04-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Fast såsom du beskriver det beskriver inte din källa det. Varför har du inte beskrivit det på samma sätt som din källa?

Jag anser att jag har det
Citera
2024-04-08, 12:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det funkar inte så, för du kan bejaka allt i vilket fall som helst, för att du vill bejaka det och är falsk ända ner i stövlarna, vilket allt ditt ljugande här på Flashback tydligt visar.
Du är en avfälling som inte vet vad kristen bön är ens. Du är utan Gud och hopp i världen, en blandning av ateism och scientologi som åker snålskjuts på Gud och spyr ut giftiga ord mot Honom.
Senast redigerad av Calovius 2024-04-08 kl. 12:52.
Citera
2024-04-08, 12:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag hoppas du är lika sarkastisk mot den stora majoritet av böner som brukar börja med att ge gud befallningar.

Jag menar att påståendet att något fungerar beror på vad man menar med ordet fungerar.

En torterare som har sitt offer på en sträckbänk och kräver att offret ska berätta var han gömt ett rånbyte kan med samma logik säga att bekännelser 'fungerar' eftersom tortyren upphörde när offret bekände.
"den stora majoritet böner", wow, jag visste inte att du förde statistik över hur böner är, en snubbe med superkoll, eller nej, vänta, en bluffmakare.
Det är också urbota dumt att döma all bön efter majoriteten av böner.
Bönesvar beror på vart bönen går, om den går till den sanne Guden eller i någon annan riktning.
Citera
2024-04-08, 12:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, ok, nästintill ingen människa.
...
Du ser, din teori kollapsade direkt.
Och varför påstår du att det som "nästan alla" tycker är rätt verkligen är rätt också? Hur menar du dig veta det?
Citera
2024-04-08, 12:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Det finns många, men du gjorde precis påståendet omöjligt att falsifiera. Ger jag exempel kommer du bara att hävda att de egentligen inte tror på honom. Jag borde veta bättre än att debattera med religiösa människor.
Du borde inte debattera människor som genomskådar dina bluffar. Eller, vänta, du borde inte debattera alls, bara lyssna på vad Gud har att säga om saker och ting i sitt ord Bibeln.
Senast redigerad av Calovius 2024-04-08 kl. 12:59.
Citera
2024-04-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Axiom = grund. Inga axiom = grundlös.

Citat:
Alla resonemang och bevis måste utgå från axiom, det vill säga påståenden som accepteras utan bevis. Just som religiösa accepterar vissa saker utan bevis måste en ateist acceptera vissa saker utan bevis för att kunna operera i världen. Annars är det omöjligt för honom att rationellt välja en handling över en annan.

Här är ett citat från introduktionsboken "Logic: A Very Short Introduction"

An axiom system comprises a bunch of axioms. These are things´that we may accept without proof. (The set of axioms may be finite or infinite. But if it is infinite, we need to be able to tell that something is an axiom. Specifically, there should be some algorithm which determines the matter.) A proof in the system is just a sequence of statements, each of which is either an axiom or
can be deduced from earlier statements in the sequence. The theorems of the system are things which occur at the ends of proofs. The theorems, then, are the things that can be deduced, ultimately, from the axioms.

Ett bevis är "a deduction in an axiom system". För att bevisa att något är nyttigt och rätt så måste du alltså utgå från axiom. Om du inte har några axiom så krävs infinit regress, det vill säga en oändlig sekvens av "varför"-frågor, för att bevisa något, vilket är beräkningsmässigt omöjligt.

Citat:
Jag anser att jag har det
Det har du uppenbarligen inte gjort.

Axiom=grund

Axiom= påståenden som accepteras utan bevis. Dessa två beskrivningar som du kommit med är väsensskilda från varandra.
Citera
2024-04-08, 12:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är en avfälling som inte vet vad kristen bön är ens. Du är utan Gud och hopp i världen, en blandning av ateism och scientologi som åker snålskjuts på Gud och spyr ut giftiga ord mot Honom.

Säger du som inte ens kan följa vad Jesus påstås ha sagt utan bara ljuger och spyr galla.

Skillnaden är att jag inte påstår mig tro på någon Gud eller att jag skulle ens försöka att leva som Bibeln lär eller att Bibeln är sann. Det påstår du dig däremot göra, men i allt du skriver så visar du motsatsen, vilket jag har visat tydligt med Bibelcitat.
Citera
2024-04-08, 13:57
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:

Men du är väl inte kristen heller? Med tanke på vad och hur du skriver.

Jag är agnostiker men är iaf öppen för att jag har fel. Du är närmast en farisé eller ett ateisttroll.
Citera
2024-04-08, 14:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Säger du som inte ens kan följa vad Jesus påstås ha sagt utan bara ljuger och spyr galla.

Skillnaden är att jag inte påstår mig tro på någon Gud eller att jag skulle ens försöka att leva som Bibeln lär eller att Bibeln är sann. Det påstår du dig däremot göra, men i allt du skriver så visar du motsatsen, vilket jag har visat tydligt med Bibelcitat.
vad du har visat är din falskhet och att du är en rättshaverist
Citera
2024-04-08, 14:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Men du är väl inte kristen heller? Med tanke på vad och hur du skriver.

Jag är agnostiker men är iaf öppen för att jag har fel. Du är närmast en farisé eller ett ateisttroll.
du har fel
ni vill givetvis ha folk som inte påtalar er ogudaktighet och ondska
när en kristen attackerar ert beteende och personlighet som ogudaktighet och ondska säger ni "det var okristet"
det är så ni försöker komma undan attackerna
vill gälla som goa och vederhäftiga
- som fariseerna
Citera
2024-04-08, 14:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Skillnaden är att jag inte påstår mig tro på någon Gud ...
Du skrev "Gud ser dig".
Falske scientologgubbe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in