2024-04-05, 19:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Att någon är "utvald" implicerar ju determinism från din egen sida också. Så vad är det för nytta i att ens tala om det överhuvudtaget? De som ska räddas är redan utvalda. Och därmed är de som ska skickas till evig brinnande eld och kokande bajs i helvetet också redan utvalda. Det finns inget man kan göra med den logiken. Och även om man skulle bli utvald genom att uttala orden "Jag tror på Gud" så hade det fortfarande varit något som är genetiskt bestämt. Vissa har genetiska läggningen för att vara smarta och skeptiska så de tänker inte säga "Jag tror på DEI (Diversity, Equity, Inclusion)" eller "Jag tror på Gud".
Det är kanske så vad det gäller de utvalda, men det har ett egenvärde att vara förberedd. Att råka i panik och bli ett monster är värt att undvika.
Citera
2024-04-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är kanske så vad det gäller de utvalda, men det har ett egenvärde att vara förberedd. Att råka i panik och bli ett monster är värt att undvika.

Falsk dikotomi mellan att tro på din gud och vara i panik. Var samurajerna i panik eller? Nej, de hade en aristokratisk och självbehärskad filosofi.
Citera
2024-04-05, 19:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Falsk dikotomi mellan att tro på din gud och vara i panik. Var samurajerna i panik eller? Nej, de hade en aristokratisk och självbehärskad filosofi.
Jag skrev inte så. Men den som är övertygad om att slutet är nära kan oberoende av religiös tro välja att bete sig på ett bättre sätt än att handla i panik.
Citera
2024-04-05, 19:54
Medlem
Citat:
Jag skrev inte så. Men den som är övertygad om att slutet är nära kan oberoende av religiös tro välja att bete sig på ett bättre sätt än att handla i panik.

Min observation är att moralister är de som tenderar att vara och handla i panik. Det finns t.om. ett vedertaget begrepp för det, "moralpanik".
Citera
2024-04-05, 19:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Min observation är att moralister är de som tenderar att vara och handla i panik. Det finns t.om. ett vedertaget begrepp för det, "moralpanik".
Snart får vi facit.
Citera
2024-04-05, 19:56
Medlem
Citat:
Snart får vi facit.

Som sagt. Om ditt mål är att undvika panik så är samurajerna eller antika romarna långt bättre förebilder än någon judeokristen präst, eller ännu värre, en regnbågspräst som moraliserar över HBTQ.
Citera
2024-04-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Varför är det så viktigt att tillskriva alla någon tro?

För att logik alltid bottnar i axiom. Om dina handlingar och tankar ska förstås rationellt så måste du förklara vilka axiom du tror på. Det kommer ingen varelse undan. Allt rationellt är i grunden uppbyggt på något irrationellt.
Citera
2024-04-05, 20:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Som sagt. Om ditt mål är att undvika panik så är samurajerna eller antika romarna långt bättre förebilder än någon judeokristen präst, eller ännu värre, en regnbågspräst som moraliserar över HBTQ.
För mig är det bara Jesus.
Citera
2024-04-05, 22:16
Medlem
Citat:
För att logik alltid bottnar i axiom. Om dina handlingar och tankar ska förstås rationellt så måste du förklara vilka axiom du tror på. Det kommer ingen varelse undan. Allt rationellt är i grunden uppbyggt på något irrationellt.
Vilken tur då att vetenskap varken bottnar i logik i den mening du menar logik, eller i axiom.
Citera
2024-04-05, 22:33
Medlem
Citat:
Vilken tur då att vetenskap varken bottnar i logik i den mening du menar logik, eller i axiom.

Om den inte gör det så är den bokstavligen grundlös.
Citera
2024-04-05, 22:39
Medlem
Citat:
Om den inte gör det så är den bokstavligen grundlös.
Nej.
Citera
2024-04-05, 22:41
Medlem
Citat:
Nej.

Axiom = grund. Inga axiom = grundlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto